آنطور که محمد ضرابی دبیر کانون خلبانان ایران شامگاه شنبه در مراسم تجلیل از خلبانان آزاده در فرهنگسرای فردوس تهران آمار داد هفت خلبان آزاده، آسمانی شده اند و دیگر در بین ما نیستند اما 50 آزاده خلبان هستند که بین ما زندگی می کنند و اگر قرار باشد فیلم مستند هر کدامشان ساخته شود، دنیایی از خاطره و حرف برای خودشان دارند.
اما شب گذشته بیشتر شب خلبان صلواتی بود و چه بهانه ای بهتر از فیلم مستند «آخرین پرواز» که محسن قیصری آن را ساخته و داستان اسارت امیر سرتیپ دوم خلبان محمدرضا صلواتی را تشریح کرده است.
این مستند زندگی و فعالیت های امیر صلواتی قبل و بعد از انقلاب را به تصویر می کشد و راوی رشادت ها و دلاوری های وی و هم رزمانش در دوران دفاع مقدس است.
امیر صلواتی که از روزهای آغازین جنگ در عملیات های پی در پی نیروی هوایی در خاک عراق حضور داشت سوم مهر 59 به اسارت نیروهای بعثی درآمد.
همه مشتاق شنیدن سخنان و خاطرات امیر صلواتی بودند که وی گفت: در آن روز در حالی که با جنگنده (اف4) بر فراز یکی از پایگاه های عراق در حال پرواز بودم توسط چند موشک (سام6) مورد اصابت قرار گرفتم و از بالای سر نیز (میگ23) عراقی نیز من را مورد حمله قرار داد.
وی ادامه داد: پس از شلیک بمب های جنگنده ام و اطمینان از اصابت آنها به هدف با صندلی پرش از جنگنده خارج شدم و پس از فرو آمدن و دیدن لاشه جنگنده غمی دردناک درون خود حس کرم که به اندازه 10 سال اسارتم سنگین بود.
صلواتی خیلی سعی کرد برخی لحظات خاص و تجربه های متفاوت 10 سال اسارت را برای حاضران بازگو کند اما زمان یاری نمی کرد و وی لاجرم تاکید داشت که حاضران مستند را ببینند.
پس از سخنان امیر صلواتی گوشه هایی از مستند اکران شد و حاضران با سکوت تمام به تماشای این مستند نشستند.
وقتی مستند اکران شد شرکت کنندگان به احترام وی و همرزمانش چند دقیقه ایستادند، کف زدند و به این رزمندگان ادای احترام کردند.

در این مراسم همچنین قیصری فیلمساز و مستندساز آخرین پرواز با اشاره به ماجرای شهادت علی اقبالی دوگاهه نخستین خلبان شهید دفاع مقدس که همسرش نیز در این سالن حضور داشت گفت: نوع شهادت بسیاری از خلبانان هنوز برای مردم بویژه جوانان مبهم است و هرچقدر در این باره کار کنیم کم است.

به گزارش خبرنگار ایرنا خلبان آزاده دیگری که بانی این مراسم نیز بود پشت میکروفن قرار گرفت، سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران که خاطراتش را اینچنین شروع کرد: سال 59 وقتی 22 سال داشتم دانشجوی دانشگاه های «یو سی ال ای» (ucla) و لانگ بیچ آمریکا بودم که تابستان برای دیدار با خانواده به ایران بازگشتم و 31 شهریور 59 نیروهای بعثی عراق جنگ را آغاز کردند.
وی ادامه داد: درحالی که تنها دو ترم به پایان تحصیلم مانده بود دیگر به آمریکا برنگشتم و عازم جبهه شدم.
اوحدی افزود: بهمن 1361 در عملیات والفجر مقدماتی اسیر شدم و هفت سال و دو ماه اسیر بودم.
وی با بیان اینکه دو نوع دیدگاه نسبت به اسرا وجود دارد توضیح داد: در دسته اول بیشتر مردم دنیا به اسیر به عنوان یک فرد ضعیف و دست و پا بسته می نگرند اما در دیدگاه دوم یک نگاه عمیق تر وجور دارد به طوری که اسیر با توجه به عزت نفس خود طوری رفتار می کند که گویی دشمن اسیر است نه خود او.
اوحدی گفت: دوران اسارت در اردوگاه «رمادی» بودم که به سه بخش تقسیم می شد که یک بخش آن مخصوص اسرای نونهال و نوجوان بود.
وی ادامه داد: عراقی ها سعی داشتند این اسرای نوجوان را شست وشوی مغزی دهند اما در کار خود ناموفق بودند.
اوحدی در ادامه به داستان آن نوجوان 13 ساله اشاره و تشریح کرد: هنگامی که خانم خبرنگار بدون حجاب برای مصاحبه با وی آمده بود این نوجوان تنها شرط مصاحبه را داشتن حجاب بیان کرد که آن خانم نیز مجبور شد حجاب بگذارد و همین کار باعث جهانی شدن تفکر این اسیر نوجوان شد.
وی افزود: همین رفتارها از سوی اسرای ایرانی باعث می شد عراقی ها فکر کنند آنان اسیر ایرانی ها هستند.
این خلبان آزاده گفت: شرایط زندگی اسرا بسیار سخت بود به طوری که افراد زیادی در جایی بسیار کوچک در نبود امکانات دارویی و غذایی دوران بسیار سختی را سپری می کردند.
وی افزود: همه رزمندگان برای دفاع از این سرزمین همه نوع سختی را تحمل کردند اما اسیران شرایط متفاوت تری نسبت به بقیه داشتند زیرا پس از پایان جنگ و اعلام آتش بس نیز دو سال طول کشید که به وطن بازگردند.
اوحدی در پایان به زندگی و اسارت شهید حججی (شهید مدافع حرم) اشاره و بیان کرد: مردم باید قدر شهدای این مرز و بوم را بدانند زیرا آنان امنیت و آسایش مردم را به امنیت و آسایش خود ترجیح دادند و ما مردم هرچه داریم از شهداست.

دبیر کانون خلبانان ایران نیز در این مراسم گفت: خلبانان برای حراست از ایران زمین جان خود را کف دست گذاشتند و با پرنده های آهنینی که مملو از بمب و مهمات بود به دل دشمن زدند تا نگذارند ذره ای از این خاک گهربار به دست دشمن برسد.

به گزارش ایرنا 26 مرداد سالروز آغاز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی است که به همین مناسبت این مراسم برگزار و دیشب شماری از خلبانان آزاده تجلیل شدند.
امیر برات پور، خلبان منصور کاظمیان مهابادی، خلبان آزاده علیرضایی، کاپیتان صمدی و خلبان غلامحسینی از جمله آزادگانی بودند که در این مراسم از آنان قدردانی به عمل آمد و به مردم معرفی شدند.

گزارش از : امیر پرندآور
تهرام/ 3225/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.