امروزه نقش رسانه های جمعی، ارتباطات، اطلاعات و وسایل اطلاع رسانی دارای اهمیت بسیار و این موضوع با توجه به عصر ارتباطات، دیگر بر کسی پوشیده نمانده است.
تهیه اطلاعات به موقع، صحیح و فراهم آمدن وسایل اطلاع رسانی، علاوه بر ابزارهای گوناگون، نیازمند استفاده از افرادی متخصص و حرفه ای است که بتوانند در فعالیت هایشان خیر و صلاح مردم و جامعه را در نظر بگیرند و با آگاهی و استفاده از تجربیات بیشتر خدمت رسانی نمایند که این مهمترین وظیفه خبرنگار و اصحاب قلم است.

خبرنگاران متعهد را می توان وجدان بیدار جامعه دانست، چون در نظامی که مردم به عنوان ولی نعمتان اهمیت و جایگاه ویژه ای دارند، اصل اول، پاسخگویی مسئولان به مردم بوده که در این راستا بخشی از این مسئولیت به عهده خبرنگاران و مطبوعات است.
امروز ارزش دانایی بر کسی پوشیده نیست و این مهم به واسطه اطلاعات و خبر محقق خواهد شد. شاهرگ حیاتی دنیای مجازی کنونی ما دانش و فرزانگی است و این خود محصول داده ها است.
دریافت به هنگام اطلاعات یک منطقه و ارسال به رسانه های خبری و در ادامه به مراکز تصمیم گیری، سهم بسزایی در ارزیابی دقیق و به تبع آن راهکاری برای حل مشکلات و بررسی مطالبات است. اینجاست که ارزش اشخاصی که این بار عظیم را بر دوش خود دارند، آشکار می شود.

خبرنگاران را می توان چشمان بینای مردم دانست که با بیان مشکلات آنان به مسئوولان همچون پل ارتباطی عمل می کنند که شاید به واسطه حجم بالای وظایف مدیران گاها فرصت پرداختن به این امور فراهم نمی شود، که در این میان خبرنگار با اشاعه آن می تواند نقش پیام رسانی مطمئن را داشته باشد.
وجود نقدی صادقانه از جانب اصحاب رسانه منجر به نگرش صحیح مسئولان به چالش هایی می شود که با آن مواجه هستند. چه بسا تحلیلی کارآمد می تواند ابعاد پنهان معضلات موجود را هویدا کند و حتی راهکاری برای محو آن ارائه دهد.

** خبر و اخلاق خبرنگاری
درکنار اطلاع رسانی، داشتن اخلاق خبرنگاری و حرکت در مسیر پویایی شهر و منطقه خود می تواند نقش خبرنگار متعهد به عنوان مهمترین و صادق ترین عامل اطلاع رسانی، نقشی حیاتی و انکار نشدنی نشان دهد.
هفدهم مرداد ماه سال 1377 'محمود صارمی' خبرنگار ایرنا در مزار شریف افغانستان در حالی که مشغول ارسال آخرین دست نوشته های خود بود توانست با خونش آخرین مطلب را که تسخیر کنسولگری ایران به دست گروهک تروریستی طالبان بود را به تهران مخابره کند و در شرایط بسیار ناجوانمردانه ای شربت شهادت بنوشد.
17 مرداد به همین مناسبت روز خبرنگار نامگذاری شده است.
* خبرنگار ایرنا
تهرام/7246/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.