علی کیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: وقوع سیلاب تهدیدی جدی برای کلانشهر تهران و برخی شهرستان های استان از جمله فیروزکوه، دماوند و شمیرانات است.
وی به وقوع سیلاب روز پنج شنبه گذشته در شهرستان فیروزکوه اشاره کرد و اظهار داشت: به منظور آخرین اقدامات در زمینه آبخیزداری و کنترل سیلاب بازدیدی از پروژه های آبخیزداری شهرستان فیروزکوه انجام شد.
کیان تصریح کرد: اقدامات خوب و موثری در زمینه آبخیزداری و کنترل سیلاب در سطح استان تهران انجام شده اما کافی نیست که توسعه این فعالیت ها نیازمند اعتبارات لازم است.
وی با اشاره به اینکه شرایط توپوگرافی و نحوه شکل گیری و گسترش مناطق شهری طوری است که بخشی از شهرستان های استان در معرض آسیب ناشی از خطرات سیلاب قرار دارند افزود: شهرستان های تهران، شمیرانات، دماوند، فیروزکوه، پاکدشت و ری در معرض جدی تهدید سیلاب قرار دارند که برای مقابله با این تهدید طرح جامع کاهش خطرات سیلاب حوزه های آبخیز شهری با اعتباری بالغ بر 450 میلیارد تومان در برنامه ششم توسعه تهیه و به استانداری تهران ارائه شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران ادامه داد: در جلسه شورای برنامه ریزی این طرح جامع به تصویب رسیده که در صورت تأمین و تخصیص اعتبارات، پروژه های آبخیزداری به سرعت در سطح شهرستان های مورد نظر به مرحله اجرا در خواهد آمد.
وی با بیان اینکه از شروع برنامه ششم تاکنون فقط حدود 31 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای پروژه های آبخیزداری در اختیار این اداره کل قرار گرفته افزود: عملیات آبخیزداری که در قالب اقدامات مکانیکی (سازه ای)، بیولوژیکی و بیومکانیکی انجام می شود.
وی ادامه داد: عملیات ابخیزداری علاوه بر کاهش قدرت تخریب سیلاب، موجب تغذیه سفره های آب زیرزمینی شده و ازخشکسالی و فرونشست زمین جلوگیری کرده که با توجه به این مهم ضرورت ایجاب می کند این اقدامات بی وقفه و به سرعت در حوزه های آبخیزاستان تهران اجرا شود.
پنج شنبه هفته گذشته بارش شدید باران سبب بروز سیل در دهستان شهرآباد و پشتکوه از توابع بخش مرکزی فیروزکوه و همچنین مصدومیت 5 نفر و خسارات در بخش کشاورزی و معابر روستاهای جلیزجند (تنگه واشی)، شهرآباد، بادرود و امیریه شد.
در پی این حادثه 300 هکتار از اراضی زیر کشت، باغات، کندوهای زنبور عسل، آبیاری تحت فشار و... در روستاهای شهرآباد، جلیزجند و بادرود در دهستان شهرآباد، و منطقه اندور و روستای امیریه در دهستان پشتکوه آسیب دیده اند که خسارتی بالغ بر 5 میلیارد تومان برآوردشده است .
به گزارش ایرنا؛ در مردادماه 1395 نیز با جاری شدن سیل در دهستان شهرآباد در فاصله 20 کیلومتری فیروزکوه سبب خسارتی بالغ بر 15 میلیارد ریال به کندوهای زنبور عسل، مزارع و باغات ،ابنیه و راه شد.
رودخانه کنگرخانی به علت عرض کم و نامناسب که در زمان بارش های سنگین و مداوم بسیار آسیب پذیر است که منجر به سیلاب در روستای امیریه با فاصله 5 کیلومتری شهر شده بود.
فیروزکوه با 40 هزار نفر جمعیت، در شمال شرقی تهران واقع شده است؛ این شهرستان دارای2 بخش مرکزی و ارجمند است که در بخش ارجمند 15 روستا و بخش مرکزی نیز 44 روستا وجود دارد.
تهرام/7243/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.