به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، عبدالرسول قاسمی با اشاره به اینکه تمامی شهرهای پیشرفته دنیا دارای برنامه بلندمدت هستند، افزود: برنامه سوم شهر پایتخت در شرایط بحران مالی در حال تدوین است.
به گفته وی در تدوین این برنامه از تجارب شهرهای بزرگ دنیا استفاده شده و با تشکیل کمیته‌های مختلف و بهره‌گیری از نظرات فعالان بدنه شهرداری تلاش می شود برنامه فارغ از رویکردی دیکته ای، به شیوه ای علمی تدوین شود.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی یادآور شد: از آنجا که مبنای این برنامه، شهروندان هستند رویکرد تعاملی و چندرشته‌ای در تدوین این برنامه مورد توجه قرار گرفت زیرا بررسی مسائل شهر در عین سادگی، بسیار پیچیده است.
وی با اشاره به اینکه الگوی منتخب این برنامه از میان 20 الگوی توسعه پایدار شهری انتخاب شده اظهار داشت: مؤلفه‌های این الگو و نحوه چینش آن مکانیکی و عمرانی نیست بلکه عناصر پایداری شهری و مشکلات به عنوان بحث‌های نهادی مورد توجه قرار گرفته‌اند.
مدیر علمی پروژه تدوین برنامه پنج ساله سوم شهرداری خاطرنشان کرد: برخلاف برنامه‌های قبلی شهرداری، در این برنامه تلاش شده همزمان با قابلیت اجرا، استراتژی تأمین منابع نیز مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت: توجه به حفظ کیفیت بدون افزایش هزینه مالی، مدیریت میزان بدهی‌ها، مدیریت دارایی‌ها، کارایی هزینه ای و نوع مأموریت‌های شهرداری و مشخص شدن حجم منابع در شهرداری، موجب شده تا استراتژی نوینی در منابع ایجاد شود که صرفا متکی بر ساخت و ساز نبوده و به راهکارهای لازم می پردازد.
دکتر قاسمی افزود: در این برنامه راه‌حل‌های ارائه شده هم‌افزایی داشته و با عبور از فیلتر جهت‌یابی راهبردی، آینده‌پژوهی، شاخص‌های ارزیابی و هزینه پروژه نیز مشخص می‌شود.
وی، از برنامه سوم شهرداری به عنوان متعالی ترین برنامه در سطح ملی کشور نام برد و گفت: تاکنون چنین فرآیندی در کشور اجرا نشده است.
تهرام/9353 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.