به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی شورای شهر تهران، محمد سالاری پس از جلسه شورای ساماندهی مساجد شهر تهران افزود: مساجد علاوه بر اینکه محلی برای برگزاری نماز، مناسک مذهبی و معنوی به شمار می روند کانون های جدی تعامل مردم و پایگاه های اصلی مدیریت بحران شهرها نیز محسوب می شوند.
وی تاکید کرد: وجود مسجد در کنار بازارها در محلات از جمله عناصر اصلی هویت شهری محسوب می شوند اما در سال های گذشته به این مهم در ساخت مساجد توجه نشده است.
وی بیان کرد: در سال های اخیر شکل گیری مشاغل نامتجانس در محدوده مرکزی شهر موجب کاهش جدی کیفیت زندگی در این محدوده شده و جابه جایی سکونتگاه ها و مهاجرت جمعیت ساکن به سایر مناطق به تعطیلی و خالی شدن برخی مساجد از نمازگزاران انجامیده است.
عضو شورای شهر تهران گفت: متاسفانه در طول سال ها و دهه های گذشته شهرداری تهران نقش هدایت و راهبری خود در جانمایی مناسب این مکان مذهبی با توجه به جغرافیای محدوده شهر را ایفا نکرده است.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران افزود: در سال های گذشته شهرداری تهران به جای ایفای نقش سیاستگذاری در جانمایی مناسب، مقاوم سازی و نظارت بر نحوه طراحی، معماری و ساخت بنای مسجد، جایگاه خود را به منبعی برای کمک های صرف مالی تقلیل داده است.
به گفته این عضو شورای شهر تهران، شهرداری تهران با نهادینه کردن این ذهنیت که کمک مالی وظیفه ذاتی شهرداری است به تداوم فرهنگ مشارکت دهی شهروندان و نیکوکاران به این امر بسیار مهم لطمه وارد کرده است.
سالاری از شهردار تهران به عنوان رئیس شورای ساماندهی مساجد شهر تهران درخواست کرد جلسات این شورا را برگزار کند.
به گزارش ایرنا آمارها نشان می‌دهد در تهران حدود دو هزار مسجد وجود دارد. برپایه اطلس شهری تهران جانمایی مساجد در همه مناطق متناسب با نیاز انجام نشده و بیشترین دسترسی به مساجد در نواحی مرکزی، جنوب شرق شهر و بویژه در مناطق 4، 8، 10، 11، 12، 13، 14،17 و 20 است.
براین اساس دسترسی به مساجد در در نواحی حاشیه‌ای شرقی، غربی و جنوب غربی در تهران چندان مناسب نیست.
تهرام/7244/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.