در این مطلب آمده است: نفس پایتخت از زباله‌سوزی به شماره افتاده است، این مشکل می‌رود جا پای آلودگی هوا بگذارد و هر روز سهمی از اخبار ناگوار زیست‌محیطی‌ را به خود اختصاص دهد. ‌
زباله‌سوزی در تهران از جمله‌ مشکلات زیست محیطی است که علاوه بر ایجاد بوی نامطبوع در آلودگی هوای شهر نیز موثر است.
آمارها می‌گویند سالانه بیش از 16میلیون تن زباله و پسماند عادی و 60 میلیون تن نخاله ساختمانی در کشور تولید می‌شود.
در‌ تهران نیز‌ روزانه حدود 7500تن زباله خانگی و حدود 80تن پسماندهای بیمارستانی تولید‌ می‌شود.
یعنی به طور متوسط هر فرد روزانه حدود یک کیلوگرم زباله تولید‌ می‌کند که امروزه‌ جمع‌آوری و دفن آن به چالش‌ بزرگی تبدیل شده، به نحوی که یکی از مناطق تهران را دچار بحران بهداشتی و زیست‌محیطی کرده است.

منطقه 18 کانون ‌زباله‌سوزی
به اعتقاد کارشناسان محیط‌زیست، در بین مناطق 22 گانه تهران، منطقه 18‌ آسیب‌پذیرترین منطقه‌ از نظر بحران زیست‌محیطی‌ است و شهروندان ساکن آنجا با مشکلات جدی بهداشتی‌ دست و پنجه نرم می‌کنند.
ساکنان این منطقه سال‌هاست از بوی نامطبوع‌ حاصل از کانون‌های ‌زباله‌سوزی و گرد و غبار به خاطر گودال‌های باقیمانده از کارگاه‌های شن‌وماسه صدایشان درآمده است.
اما تاکنون اقدام مناسبی که به مرتفع شدن مشکلات آنان ختم شود انجام نگرفته است.
گویا صدای آنان در لابه‌لای دود و بوی نامطبوع حاصل از ‌زباله‌سوزی و همچنین گرد و غبار کارگاه‌های شن و ماسه گم شده‌ و به جایی نرسیده است.
اگر چه‌ آلودگی‌ ناشی از ‌زباله‌سوزی معضل برخی از مناطق پایتخت است، اما‌ براساس مشاهدات و همچنین به گفته کارشناسان شهری، منطقه 18 تهران که یکی از بزرگترین کانون‌های ‌زباله‌سوزی تهران، در آن قرار دارد، فقط چند قدم با فاجعه زیست‌محیطی فاصله دارد.
این در حالی است که براساس قوانین پسماندسوزی حتما باید خارج از حریم شهر باشد.

تقی‌آباد مرکز ‌زباله‌سوزی
بحران زیست‌محیطی منطقه 18 در حدی پیچیده شده که واکنش‌های متعددی از سوی مقام‌های شهری و کشوری را‌ برانگیخته است.
به تازگی یکی از اعضای شورای شهر تهران نسبت به نابود شدن مزارع‌ باقی مانده تهران در اثر کانون ‌زباله‌سوزی «تقی‌آباد» هشدار داده است.
«آرش حسینی میلانی»، درخصوص مشکلات زیست‌محیطی موجود در منطقه 18شهرداری تهران، به بازدید اخیر خود از این منطقه اشاره کرد و با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی منطقه زباله‌سوزی است، به ایلنا گفت: یکی از مسائل اصلی منطقه وجود اراضی تقی‌آباد است.
این اراضی وقف خاص است و کسی که تولیت آن را برعهده دارد زمین را به پیمانکاران غیررسمیِ جمع‌آوری و تفکیک زباله اجاره داده است.
این پیمانکارانِ غیرمجاز روزانه حدود 300تن زباله به این زمین منتقل می‌کنند و پس از تفکیک، پسماند خشک به کارخانه‌ها و کارگاه‌های خارج از تهران فرستاده می‌شوند.
حسینی میلانی وجود منطقه تقی‌آباد را از نظر زیست‌محیطی بسیار آسیب‌زننده دانست و افزود: شهرداری منطقه مدام درگیر تقی‌آباد است.
تقی‌آباد به کانون اصلی زباله‌سوزی تبدیل شده و برخوردهای کنترلی نتوانسته‌اند اثربخش باشند.
متاسفانه به این علت که تفکیک از مبدا فعال نیست، حتی اگر منطقه تقی‌آباد از این بخش از شهر حذف شود، بخش دیگری به کانون زباله‌سوزی تبدیل خواهد شد.
میلانی تصریح کرد: دامداری بزرگی نیز در این منطقه وجود دارد که شکایت‌های فراوانی از اهالی به شورا منعکس شده است.
با این حال، بوی نامطبوعی که در منطقه وجود دارد بیشتر به علت کانون زباله‌سوزی تقی‌آباد است.
براساس تاریخچه منطقه 18 که در سایت رسمی‌ شهرداری منتشر شده است، چند دهه پیش اکثر اراضی منطقه را باغات و مزارع کشاورزی تشکیل می‌داده است.
اما با توسعه تهران به طرف غرب، بخشی از اراضی مذکور تحت پوشش توسعه شهری قرار گرفته است و امروز فقط نزدیک به 20درصد آن باقی مانده است.60

60 منطقه ‌زباله‌سوزی در جنوب تهران
موضوع ‌زباله‌سوزی در تهران موضوع دیروز و امروز نیست، سال‌هاست این موضوع به محل مناقشه شهرداری و محیط‌زیست تبدیل شده است.
همین‌ چند ماه پیش بود که «عیسی کلانتری»،‌ رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از عملکرد شهرداری درباره زباله‌سوزی در شهر تهران‌ انتقاد کرد و اظهار کرده بود: چرا شهرداری با یک متر ساختمان غیرمجاز برخورد می‌کند اما مشکلات مربوط به زباله‌سوزی را نمی‌بیند.
به گفته کلانتری در جنوب تهران 60 منطقه زباله‌سوزی وجود دارد.
در همان روزها «محمدحسین مقیمی» استاندار تهران‌ نیز به موضوع زباله‌سوزی واکنش نشان داده و اظهار کرده بود: پسماندسوزی در سطح شهر تهران خلاف قانون است و هیچ کس حق ندارد در هیچ جای شهر پسماند را بسوزاند و همه دستگاه‌ها، ادارات و فرمانداری‌ها باید همه توان خود را به کار گیرند و از این تخلف جلوگیری کنند.
اگر قرار باشد پسماندسوزی در جایی صورت گیرد حتما باید این کار به تایید محیط‌زیست برسد.
چند ماه پیش نیز «محمدحسین بازگیر» رئیس اداره محیط‌زیست شهر تهران‌ با اشاره به اینکه پسماندسوزی جرم است و علاوه بر آلودگی هوا سبب بروز مشکلاتی برای مردم می‌شود، به ایسنا گفت: اداره محیط‌زیست شهر تهران و سایر دستگاه‌های متولی در تلاش هستند تا عاملان زباله‌سوزی را شناسایی و با آن‌ها برخورد کنند.
وی افزود: متاسفانه زباله‌سوزی به گونه‌ای است که برخی اوقات عاملان ‌زباله‌سوزی مشخص نیستند.
به این معنا که عده‌ای در نقطه‌ای از شهر پسماندها را آتش می‌زنند، بلافاصله محل را ترک می‌کنند و نشانی از خود بر جای نمی‌گذارند.
وی افزود:یکی از اولویت‌های ما در برنامه گشت و پایش، پیدا کردن مکان‌هایی است که در آنجا زباله‌سوزی می‌شود.
بازگیر زباله‌سوزها و ضایعات‌سوزها‌ را تهدید علیه بهداشت عمومی و سلامت جامعه دانست و تصریح کرد: اداره محیط‌زیست مسئول شناسایی این افراد و معرفی آنان به مراجع قضایی است.

گردوغبار و طرح‌های بلاتکلیف
فقط ‌زباله‌سوزی و بوی نامطبوع حاصل از آن نیست که ساکنان منطقه 18 را آزار می‌دهد.
منطقه18 چندین مشکل زیست‌محیطی عمده دارد. محدوده رودخانه کن که محل برداشت شن و ماسه است بخشی از آلودگی‌ زیست‌محیطی آن منطقه را رقم زده است.
اگرچه پیشتر اقداماتی از سوی شورای شهر چهارم برای مرتفع شدن این موضوع انجام گرفته است و حاصل آن پیگیری‌ها، تعطیلی چهار کارگاه شن و ماسه بود و همچنین‌ طرحی نیز در راستای پایدارسازی این بخش و ایجاد کاربری فضای سبز به تصویب رسید، اما همانگونه‌ حسینی میلانی می‌گوید: طرح مصوب شده به هیچ‌ جا نرسیده و شرایط نابسامان این بخش همچنان تداوم دارد.
لکه‌های این‌چنینی خطرات بسیار مهمی محسوب شده و گاهی تا صد متر شن و ماسه برداشت می‌شود که موجب ناپایداری زمین شده است.
حسینی میلانی در ادامه به مشکلاتی که برداشت شن و ماسه برای منطقه و ساکنانش ایجاد می‌کند، اشاره کرده و افزود: شهرداری باید در این خصوص اقدامات ویژه‌ای انجام دهد، چراکه این لکه‌ها در زمان توفان به پدیده گرد و غبار دامن زده و مردم منطقه را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.
اما متاسفانه طرح مصوب شورای قبلی به بن‌بست خورده است.
این درحالی است که رحمت‌الله حافظی (رئیس کمیسیون سلامت، خدمات و محیط‌زیست شورای چهارم) بهار دو سال پیش نسبت به شرایط گودال‌های معادن شن و ماسه هشدار داده و گفته بود: «گودال‌های این معادن 400 هکتاری به جای 35متر به 138 متر رسیده است» این مسئله کماکان پابرجا بوده و عمق این لکه‌ها تا 100متر هم می‌رسد.
حافظی همچنین عنوان کرده بود که‌ تهدیدی جدی برای منطقه بالادستی است به طوری که در صورت طغیان رودخانه کن و از بین رفتن دیوار حائل بین رودخانه و گودال، دامنه تخریب علاوه بر واحدهای مسکونی اطراف تا فرودگاه مهرآباد گسترش خواهد یافت.‌ زباله‌سوزی در پایتخت معضلی بغرنج است که تنها تیشه به ریشه محیط‌زیست می‌زند. این در حالی است که می‌توان با مد
یریت صحیح و‌ اقدامات راهبردی به مدیریت پسماند پرداخت، بدون آنکه به پیکره طبیعت لطمه‌ای وارد شود.
لازم به ذکر است، منطقه18 تهران از خیابان‌ها و محلات تولیددارو، شهرک ولیعصر، یافت‌آباد، فردوس و تختی تشکیل شده است.
این منطقه از شمال به منطقه 9 و از غرب به مناطق 17 و 19 محدود می‌شود.
هسته اولیه منطقه 18 روستایی بود به نام یافت‌آباد که با گسترش مهاجرت توسعه و رشد یافته است.
این منطقه در سال 1359 بعد از تغییر و تحول در مناطق شهرداری تهران تاسیس شد. اغلب کاربری‌های آن قبل از توسعه شهری و ساخت و ساز کشاورزی بوده است.
شهرداری منطقه 18 دارای 7 منطقه است.
روزنامه همدلی
1735
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.