به گزارش خبرنگار ایرنا، بازدید از روستاهای بخش مرکزی و رودهن شهرستان دماوند یکی از برنامه های مسئولان منطقه است که به صورت ماهانه یا هفتگی انجام می شود.
صبح امروز فرماندار، نماینده مردم شهرستان های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی، بخشدار مرکزی و دیگر مسئولان شهرستان به صورت هیاتی به سه روستای رودافشان، مشهد و یدره که از روستاهای بخش غربی شهرستان است، رفته و با مردم روستا به گفت و گو نشستند.
ابتدا مسئولان با حضور در حسینیه روستای رودافشان پای صحبت مشکلات و مطالبات مردم روستا نشستند. از جمله مشکلات این مردم نبود خدمات زیرسازی همچون آب و گاز و همچنین نبود زیرساخت های لازم در بخش گردشگری روستا برای پذیرایی از گردشگران غار رودافشان بود که مورد بررسی قرار گرفت.
به گفته مهدی حیدری، بخشدار مرکزی شهرستان دماوند روستای رودافشان از جمله روستاهای بخش غربی شهرستان است که بر اساس سرشماری سال 95 دارای 19 خانوار و 54 نفر جمعیت دارد. از ابتدای سال گذشته تاکنون 300 میلیون تومان از محل منابع حاصل از مالیات برارزش افزوده به این روستا اختصاص یافته است.
مسئولان شهرستان بعد از بازدید از روستای رودافشان به روستای مشهد سری زدند. مردم روستا به موضوعات همچون تعویض لوله فرسوده آب شرب، اجرای نیمه کاره طرح هادی روستا، تابلو راهنمای مسیر ورودی روستا، عدم نامگذاری معابر روستایی، تخریب بقعه امامزاده بی بی خاتون در داخل روستا از جمله مطالبات اهالی بود.
این روستا بر اساس سرشماری سال 95 دارای 64 خانوار و 139 نفر جمعیت است. به گفته بخشدار مرکزی دماوند تاکنون 200 میلیون تومان برای اجرای طرح هادی روستا و دیگر پروژه ها هزینه شده و 200 میلیون تومان نیز در حال قرارداد با پیمانکار هستیم؛ این اعتبارات از محل منابع حاصل از مالیات برارزش افزوده به این روستا اختصاص یافته شده است.
دیدار پایانی مسئولان شهرستان دماوند با اهالی روستای یدره بود. در شرایطی مسئولان پای صحبت های اهالی نشستند که روستاییان از موضوعاتی همچون تکمیل شبکه آبرسانی و منبع آب، عدم گازرسانی به روستا، خشکسالی و آسیب های وارد شده، شبکه برق و افت فشار برق، جابه جایی تیرهای برق، درخواست بازنگری در طرح هادی، روکش آسفالت راه ورودی روستا، عدم وجود آرامستان گله مند بودند.
بخشدار مرکزی دماوند گفت: روستای یدره از جمله روستاهای بخش غربی شهرستان دماوند است که بر اساس سرشماری سال 95 دارای 6 خانوار و 19 نفر جمعیت است. 250 میلیون تومان از ابتدای سال گذشته تاکنون از محل منابع حاصل از مالیات برارزش افزوده به این روستا اختصاص یافته است.
مهدی حیدری ادامه داد: 80 درصد از اعتبارات تخصیص یافته مربوط به پروژه های عمرانی و 20 درصد نیز مربوط به هزینه های جاری دهیاری ها می باشد.
حیدری با بیان اینکه این سه روستا در سالهای گذشته محروم بودند عنوان کرد: محرومیت زدایی از روستاها یکی از سیاست های دولت تدبیر و امید است تا با شناسایی وروستاها در حوزه گردشگری و ظرفیت های موجود، بتوانیم زیرساختهای اولیه آنان را آماده کنیم.
وی افزود : آبرسانی به روستاهای کلاک، یدره و مشهد و همچنین تعویض شبکه های داخلی روستاها از جمله اقدامات صورت گرفته در این حوزه بوده است.
حیدری در خصوص گازرسانی به این روستاها خاطر نشان کرد: روستاهای کلاک و مشهد از نعمت گاز بهره مند شدند و امیدواریم بتوانیم گازرسانی روستای یدره و رودافشان را نیز که طرح مطالعاتی آن رو به پایان است،انجام دهیم و شاهد سیاست جمعیتی معکوسی در روستاها باشیم.
وی با اینکه این سه روستا فاقد دهیاری هستند عنوان کرد: روستاهایی که دارای دهیاری هستند در ردیف بودجه های دولتی قرار می گیرند و مستقیماً می توانند از این نعمت برخوردار باشند و امیدواریم تا 10 روز آینده شاهد افتتاح دهیاری روستاهای مشهد و کلاک باشیم.
بخشدار مرکزی دماوند گفت: با توجه به اینکه بازنگری طرح هادی هر 10 سال یکبار اجرا می شود، امیدواریم بعد از گذشت این مدت زمان نسبت به بازنگری در حوزه روستایی به نسبت جمعیت و ایجاد شرایط رفاهی برای اهالی روستاها اقدامات بهتری انجام دهیم.
حیدری گفت: تاکنون 250 میلیون تومان برای بازنگری طرح هادی هر سه تا روستا در سال 94 هزینه شده و 200 میلیون تومان نیز برای اجرای طرح هادی رود افشان اعتبار اختصاص یافته است.

** تحقق 80 درصد از وعده های قبلی در بازدید روستایی
مجید صفری، فرماندار شهرستان دماوند در حاشیه بازدید از سه روستا رودافشان، مشهد و یدره از توابع بخش مرکزی این شهرستان با اشاره به اینکه مهم ترین مشکلات این 3 روستا مربوط به حوزه های آب، گاز، راه، برق و بهداشت و اشتغال بود درجمع خبرنگاران بیان کرد: در برنامه توسعه روستایی در این شهرستان با توجه به سیاست های دولت مصمم هستیم که با توجه به تخصیص اعتبار ارزش افزوده به ترتیب به رفع مشکلات می پردازیم.
وی افزود: با توجه به تاکید دولت در بحث توسعه روستایی حدود 80 درصد از وعده های داده شده در بازدید های قبلی محقق شده است.
صفری خاطر نشان کرد: شبکه های آب روستایی تقریبا در مراحل پایانی است و در بخش گردشگری و آب پیشرفت زیادی داشتیم.
این مقام مسئول تصریح کرد: در روستای رودافشان مقرر شد بهترین طرح گردشگری و همچنین بازسازی راه غار رودافشان که یک طرح بزرگ و اشتغال زایی است و بحث منبع آب روستا مرتفع خواهد شود.
وی با تاکید براینکه تمام طرح ها در روستاها مربوط به سال جاری است عنوان کرد: اصلاح شبکه آبرسانی، اشتغال زایی، اشتغال روستایی و توسعه گردشگری از جمله طرح هایی است که تا پایان سال جاری مد نظر قرار میدهیم و مسئولان و شوراها نیز باید تلاش کنند.
فرماندار شهرستان دماوند همچنین در خصوص سرمازدگی کشاورزی تصریح کرد: طبق مصوبه دولت و مجلس شورای اسلامی افرادی که خسارت به آن ها وارد شده در صورت برخورداری از تسهیلات به مدت دو سال بدون سود پرداخت شود.
صفری گفت: همچنین افرادی که بیمه بودند، تا پایان سال بیمه آنان پرداخت شده و افرادی که فاقد بیمه بودند، طرحی از طریق مجلس شورای اسلامی به دولت فرستاده شد مبنی اینکه از طریق برخی اعتبارات خاص مقداری از این خسارت جبران شود و جایگزین تسهیلات شود.

*** جبران خسارت کشاورزان با حمایت دولت و مجلس
قاسم میرزایی نیکو، نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار داشت: در روستای رودافشان به زیرساخت های گردشگری باید توجه ویژه ای شود و در صورت رفع آن باید به دنبال سرمایه گذار برای توسعه بیشتر باشیم.
وی افزود: در روستای مشهد تعویض شبکه مدنظر است که 70 درصد از آن انجام شده و نام گذاری کوچه ها و امامزاده این روستا باید مورد توجه قرار گیرد.
این مقام مسئول با اشاره به مشکلات روستای یدره تصریح کرد: در روستای یدره نیز شبکه آبرسانی و داخلی آب مطرح شد که در این خصوص 70 میلیون تومان به این امر اختصاص یافت و پیش از آن نیز بالغ بر 175 میلیون تومان هزینه شده بود.
میرزایی نیکو در خصوص مشکلات مربوط به طرح هادی و افزایش بافت روستا اضافه کرد: به دلیل جمعیت کم روستا امکان تحقق این امر وجود ندارد، اما تصمیمات خوبی در این زمینه اتخاذ شد.
این مقام مسئول در خصوص مشکلات مربوط به گاز در این سه روستا بیان کرد: لوله های اصلی و انشعابات در مراکز عمومی وارد شده و تنها انشعابات داخلی باقی مانده و با توجه به قدیمی بودن منازل باید استانداردهای لازم را کسب کنند و امیدواریم تا پایان مرداد ماه توسط پیمانکاران انجام شود.
نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی در خصوص خشکسالی تصریح کرد: علاوه بر پرداخت تسهیلات و جبران خسارت از طریق بیمه، طرحی در مجلس شورای اسلامی وارد شد که یک درصد از سهمیه دولت به کشاورزان پرداخت شود که به هر هکتار حدود دو میلیون تومان پرداخت می شود.
تهرام/7246//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.