رئیس دانشگاه شاهد با اشاره به برگزاری نخستین همایش ملی "مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام"، محورهای موضوعی این همایش را برگفته از اولویت‌های نظام در زمینه آسیب‌ها و انحرافات دانست و گفت: اصلی‌ترین این اولویت‌ها مسئله طلاق، بیکاری، ‌اعتیاد، حاشیه نشینی، ‌مفاسد اجتماعی و فضای مجازی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کامیار ثقفی در نشست خبری این همایش که امروز ۱۹ تیرماه در پژوهشکده آسیب‌های اجتماعی دانشگاه شاهد برگزار شد، اظهار داشت: در طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب با وجود اینکه حوزه‌های نظریه پردازی در حوزه و دانشگاه در تبیین و ارائه عملیاتی جامعه الگو مبتنی بر آموزه‌های اسلام بسیار کم کار بودند در مواجهه با انحرافات و آسیب‌های اجتماعی هم ورود قابل مشاهده‌ای نداشتند.

وی افزود: با مرور وضعیت اجتماعی در کشورهای مدعی تمدن غرب ملاحظه می‌شود علاوه بر گسترش و تعمیق آسیب‌های اجتماعی برخی انحرافات در این جوامع شکل هنجاری به خود گرفته و از جمله دلایل ناکارآمدی و نشانه‌های سقوط تمدن غربی به شمار می‌رود.

وی افزود: جهان امروز شاهد تلاش غرب برای هنجارسازی بخشی از انحرافات در سایر کشورهاست و از سوی دیگر غرب برای مقابله با آنچه آنها نیز آسیب اجتماعی تلقی می‌کنند، نسخه‌ها و روش‌هایی که در خود آن جوامع نتوانستند توفیقی کسب کنند را تحت عنوان نظریه و روش‌های علمی به خورد سایر کشورهایی می‌دهند که با تسامح و نگاه خوشبینانه به دلیل تفاوت‌های فرهنگی و تاریخی عدم پاسخ‌دهی آنها قابل پیش‌بینی بود.

ثقفی ادامه داد: متاسفانه باید پذیرفت همه ما در تداوم انقلاب اسلامی به نقطه عطفی در نهضت انتظار و با آرمان تحقق تمدن نوین اسلامی دست یافته ایم که عرصه نظر و عمل را در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی که یقینا از موانع تمدن‌سازی هستند.

رئیس همایش علمی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام تصریح کرد: روشن است که عقلانیت، تکیه بر نظریات و تکرار روش‌هایی که قبلا اثربخش نبوده و ناکارآمدی آنها در عمل به اثبات رسیده است را مردود می‌شمارد.

وی با بیان اینکه پس راه حل کجاست؟ افزود: خداوند متعال نقش انبیای الهی و اولیا و اوصیا را نشان دادن طریق هدایت و جلوگیری از انحراف بشر قرار داد. ما باور قطعی داریم که اسلام عزیز راه حل همه مشکلات بشر را برای همه زمان‌ها در خود دارد. کافی است باورمند و عالمانه و محققانه در مسیر کشف راه‌حل‌ها حرکت کنیم.

رئیس نخستین همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام همچنین بر مطالبه مقام معظم رهبری در این زمینه تاکید و اظهارکرد: ایشان فرموده‌اند که نیروهای انقلابی و جهادی با جهاد فکری، ‌مالی و عملی خود مسیر را برای حضور آحاد مردم در زمینه مقابله با آسیب‌ها باز کنند که این خود حمایت پروردگار را به دنبال دارد.

همایش

ثقفی ادامه داد: در چنین جایگاهی است که نقش اصحاب رسانه برای روشنگری و ارتقای سطح دانش به منظور ورود مردم به این عرصه برجسته می‌شود.

ثقفی عنوان کرد: این همایش با حمایت و پشتیبانی وزارت کشور و مشارکت صمیمانه برخی مراکز آموزشی و تحقیقاتی حوزوی و دانشگاهی آماده برگزاری است. این دانشگاه از همین فرصت استفاده کرده و از همه دانشمندان و محققین علوم اسلامی برای انجام تحقیق و پژوهش در این زمینه دعوت می‌کند. امیدواریم همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند نیروهای انقلابی در این عرصه با حضور جهادی خود اعم از فکری، تبیینی، تبلیغی، عملی و مالی مسیر را برای حضور آحاد مردم در این جهاد مقدس باز کنند که طبق وعده الهی حضور مردم عنایت پروردگار را به دنبال خواهد داشت. 

در ادامه احمدحسین شریفی دبیر علمی همایش پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام اظهار داشت: آسیب‌های اجتماعی مختص به کشور، زمان و شهر خاصی نیست. در طول تاریخ بشر همیشه این مشکل وجود داشته است و گاهی نگرانی علمای زمان به حد زیادی رسیده است و هزاران سال پیش سنایی در مورد این آسیب‌ها گفته است؛ ای کاش امام زمان ظهور کند و دنیا را از این مشکل نجات دهد. 

وی افزود: ما جامعه معصومی نداریم و نخواهیم داشت. همواره آسیب‌های اجتماعی وجود دارند. ما اولین جامعه نیستیم که با این مشکل دست به گریبان هستیم و ده‌ها مدل آسیب‌ اجتماعی عملی شده و آمار آسیب‌ها را در جامعه به ما نشان داده است.

شریفی عنوان کرد: ما اگر بخواهیم آسیب‌های اجتماعی را با مدل‌های جامعه غرب مقایسه کنیم خیلی جای نگرانی نیست چرا که آمریکا با وجودی که یک کشور پیشرفته است، حدود 49 میلیون نفر از مردم اش در فقر مطلق به سر می‌برند یعنی در طول روز با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند که پول خود را صرف خرید نان یا کرایه تاکسی کنند. همچنین در بحث طلاق کشور مردم ما نسبت به کشورهای غربی و حتی اسلامی ، یک چهارم با مشکل طلاق رو به رو هستند که خوشبختانه باز جای نگرانی وجود ندارد. 

دبیر علمی همایش پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام ،گفت: آمار تجاوز به عنف سالیانه 2 میلیون زن در کشورهای غربی را در بر می‌گیرد که خوشبختانه در ایران این مشکل چندان خیلی جدی نیست. البته اگر بخواهیم این مقیاس را با دیدگاه دین اسلام تطبیق دهیم بله جای نگرانی که هیچ بلکه بحرانی نیز هست. 

وی تصریح کرد: در حوزه طلاق، اعتیاد، بیکاری، حاشیه‌نشینی، مفاسد اجتماعی، فضای مجازی تاکنون دانشمندان تحقیقات بسیاری انجام داده اند و فقط در حوزه طلاق از اوایل انقلاب تا سال 1380 نزدیک به پنج هزار کتاب مقاله، میزگرد، نشست و همایش برگزار شده است.

شریفی درباره آمار مربوط به طلاق در کشور گفت: از سال 80 به بعد از هر 11 ازدواج یکی به طلاق انجامیده و آمار سال 1396 از هر چهار ازدواج یکی به طلاق منجر می شود و این نشان می دهد ما در زمینه طلاق موفق تر عمل کرده ایم.

وی اظهار داشت: دانشمندان حوزه علوم انسانی ما خیلی از دیدگاه اسلامی به مشکلات آسیب های اجتماعی نپرداخته اند و بیشتر تحقیقات آنها را ترجمه و بومی سازی کرده اند چرا که به نظر آنها روش بهتری است در صورتی که اگر آنها خیلی نسخه های موثری داشتند برای مردم خودشان اجرا می کردند.

وی ادامه داد: کشور ما به دلیل بافت فرهنگی و تاریخی و اعتقادات اسلامی نسخه‌های درمان را در آموزه‌های اسلام پیگیر میکند و تنها راه نجات مفاسد اخلاقی اجرای نسخه‌های اسلامی است و همایش آسیب‌های اجتماعی از نگاه اسلام به این آسیب‌ها می‌پردازد.

شریفی عنوان کرد: ما از اسفندماه سال گذشته کلید این همایش را زده‌ایم و در مجموع 233 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است. در این میان از 45 نفر غیر از فراخوان‌های عمومی درخواست کردیم که در موضوع همایش مقاله بنویسند.

محسن فراهانی دبیر اجرایی همایش و مسئول پژوهشکده نیز افزود: در مدت زمان کوتاه 4 ماهه تدارکات لازم را برای برگزاری همایش به کار گرفته ایم. سه هزار و 500 نفر از اندیشمندان که دغدغه‌هایی در زمینه آسیب‌های اجتماعی داشتند در حوزه علوم انسانی برای این همایش دعوت به کار شده اند.

نخستین همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام (پیشگیری و مقابله) که فراخوان آن از دی ماه سال گذشته آغاز شده بود، ۲۶ تیر ماه سال جاری در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت همایش به نشانی www.cipsh.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.