به گزارش ایرنا، محسن هاشمی در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه از نگاه امام صادق (ع) غلات یا غلوکنندگان موجب فساد عقیدتی جوانان شیعه می شوند افزود: تنها گروهی که این امام بزرگوار از همنشینی با آنان پرهیز می کردند و به اصحاب و یاران خود توصیه کرده بودند از آنان دوری کنند، عقیده غلات یا غلوکنندگان در مورد ائمه و شیعیان تندرو بود که موجب فساد عقیدتی جوانان شیعه می شوند.
وی ادامه داد: از نگاه امام صادق (ع) این گروه که مقام امامان را بالاتر از آنچه که هست تبلیغ می کردند، خطری به مراتب بیشتر از انکار کنندگان خدا و امامت برای شیعیان دارند و موجب فساد عقیدتی جوانان شیعه می شوند.
هاشمی با تاکید بر اینکه امام صادق (ع) از تندروی عملی پرهیز می کرد، گفت: اگرچه ایشان از شهادت شیعیان در مبارزه با حکومت متاثر می شد اما حاضر به تایید اقدامات نظامی زیدیه که فرزند امام سجاد و محمد نفس زکیه از نوادگان امام حسن مجتبی بود نشدند.
به گفته رئیس شورای اسلامی شهر تهران، امام صادق (ع) با وجود آنکه حکومتهای بنی امیه و بنی عباس را ظالم و غاصب می دانست بر روشهای نرم و روشنگری و بالا بردن آگاهی های جامعه نسبت به عملکرد حکومت تاکید داشت و روشهای خشونت آمیز و استفاده از اسلحه را توصیه نمی کرد.
هاشمی سیره امام صادق (ع) برای جامعه را حاوی درس های بزرگی دانست و ابراز امیدواری کرد: دستگاههای مسئول به جای فعالیتهای تبلیغاتی وکلیشه ای و تعطیل کردن، افکار عمومی را با نگاه امام صادق و کمک گرفتن از دستاوردهای ایشان برای حل مسائل امروز جامعه آشنا کنند.
وی با بیان اینکه ایشان طی حدود چهار دهه تدریس و نشر علوم اسلامی بیشترین دستاوردهای علمی را در تاریخ جهان اسلام رقم زدند، گفت: تربیت چهار هزار شاگرد برجسته در علوم اسلامی و بنا نهادن مکتب عقلانیت شیعی و فقه جعفری جزء دستاوردهای امام صادق علیه السلام محسوب می شود.
هاشمی خاطر نشان کرد: از چهار پیشوای مذهبی اهل سنت، 2 تن از آنان از شاگردان امام صادق بودند و جلسات درس ایشان بزرگترین نماد وحدت اسلامی و آزاد اندیشی دینی در تاریخ جهان اسلام است.
وی تاکید کرد که امام صادق (ع) نه تنها نسبت به سایر مذاهب و فرق اسلامی با نگاهی مثبت و وحدت گرایانه برخورد می کرد بلکه حتی در مواجه با انکار کنندگان خداوند و بی دینان نیز با سعه صدر، مدارا و منطق سخن می گفت.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تاریخ به صورتی مشروح مباحث امام صادق (ع) با بی دینان و انکار کنندگان خداوند را ثبت کرده است، گفت: کتاب 'توحید مفضل' که حاصل بخشی از دلایل اثبات عقلی وجود و وحدانیت خداوند توسط امام صادق است به قلم شاگرد این امام به عنوان میراثی اندیشمند برای جهان اسلام و شیعه باقی مانده اما متاسفانه در مقایسه با مسائل هیجانی، احساسی، خرافات و مطالب بی اساس کمتر مورد توجه قرار می گیرد.
تهرام/7244/1735 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.