به گزارش ایرنا، مسعود چهارنظم روز شنبه در جریان بازدید از اجرای طرح بیابان زدایی در شهرستان ملارد افزود: از آنجایی که بیشتر اراضی ملی این شهرستان را بیابان و مراتع تخریب شده تشکیل داده است این شهرستان جزو شهرستان های بیابانی استان تهران به شماره می آید که برای مقابله با پدیده بیابان زایی، فرسایش بادی و مهار و کنترل گرد و غبار پروژه های بیابان زدائی در حوزه های آبخیز گمرگان، اخترآباد، قزل چشمه و رودخانه شور بعنوان کانون های اصلی فرسایش بادی و تولید گرد و غبار به مرحله اجرا درآمده است.
وی اظهار داشت: پدیده بیابان زایی و بدنبال آن ایجاد توفان های شدید و گرد و غبار ساکنان و تولیدکنندگان منطقه را با چالش مهم زیست محیطی روبرو کرده بود تا جائی که بسیاری از ساکنان روستاها و جوامع محلی و صاحبان مشاغل اقدام به مهاجرت کرده بودند که خوشبختانه طی سال های اخیر با تلاش و همت همکاران مجموعه منابع طبیعی و در قالب اقدامات بیابان زدائی کانون های اصلی گرد و غبار مهار و تحت کنترل درآمده و در حال حاضر زندگی به منطقه بازگشته است.
این مقام مسئول به عوامل ایجاد پدیده بیابان زائی اشاره کرد و یادآور شد: در ایجاد این پدیده عوامل طبیعی و انسانی دخالت دارند که در مورد عوامل طبیعی می توان به تغییرات اقلیمی، خشکسالی و ... اشاره و عواملی همچون چرای بی رویه، تخریب مراتع، بهره برداری غیراصولی از منابع آبی و... را می توان بعنوان مهم ترین عوامل انسانی در بوجود آمدن این پدیده نام برد.
چهارنظم با بیان اینکه حدود 20 هزار هکتار دیگر از اراضی بیابانی این شهرستان قابلیت اقدامات بیابان زدائی را دارد خاطر نشان کرد: به منظور مقابله با پدیده بیابان زائی و جلوگیری از گسترش بیابان، ایجاد پوشش گیاهی در قالب اجرای پروژه های بیابان زدائی، اصلاح و بهبود مراتع و اقدامات بیولوژیکی آبخیزداری در این عرصه ها ضرورتی اجتناب ناپذیر است که این گونه فعالیت ها علاوه بر تثبیت شن های روان و کنترل گرد و غبار موجب تغذیه سفره های آب زیر زمینی نیز می شود که در این خصوص همکاری و حمایت مسئولان و دیگر دستگاه های ذیربط دور از انتظار نیست و امیدواریم با تخصیص اعتبارات لازم مابقی اراضی بیابانی این شهرستان زیر پوشش پروژه های یاد شده قرار گیرد.
شهرستان ملارد با 400 هزار نفر در غرب استان تهران واقع است.
تهرام/7243//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.