به گزارش ایرنا، عبدالحمید احمدی روز یکشنبه در مراسم روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای که در مجموعه ورزشی  قمر بنی هاشم شهرری برگزار شد، افزود: پهلوانی لقبی است که به سادگی به هر کسی نمی دهند و باید لیاقت این لقب را داشت تا مردم آن را به رسمیت بشناسند.
وی اظهار داشت: در جامعه ورزش باید درس اخلاق، شجاعت، فتوت، مردانگی و پهلوانی را از شهید 'ابراهیم هادی' آموخت.
شهید ' ابراهیم هادی ' با ورزش باستانی شروع کرد و در والیبال و کشتی بی نظیر بود که هرگز در هیچ میدانی پا پس نکشید ومردانه ایستاد تا در 22 بهمن سال 61 در جبهه حق علیه باطل به شهادت رسید.
احمدی با بیان اینکه گاهی در هیاهوی هیجانات ورزشی گم می شویم و یادمان می رود که اصل و ذات ورزش چیست، افزود: توقع و انتظار از جامعه ورزش برای پاسداشت فرهنگ پهلوانی خیلی بیشتر از این است.
وی خاطرنشان کرد: ورزش زورخانه نمادی از ورزش است و اهمیت آن به اندازه ای است که گود زورخانه بیش از این احداث شود.
وی با اشاره به نبرد تاریخی امیرالمومنین (ع) با عمربن عبدود که به عنوان روز فرهنگ پهلوانی نامگذاری شده است، افزود: گود زورخانه خصلت های برجسته پهلوانی دارد، اما همه میادین ورزشی ما می توانند گود زورخانه باشند و آداب پهلوانی در آنها رعایت شود.
به گزارش ایرنا، مراسم روز فرهنگ پهلوانی و ورزش های زورخانه ای شامگاه امروز یکشنبه با حضور احمدی معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان، جوهری رئیس فدراسیون ورزش های پهلوانی و زورخانه ای کشور، عبدالکریم جاسم رئیس فدراسیون ورزش های پهلوانی و زورخانه ای کشورعراق، صمیمی رییس فدراسیون جانبازان و معلولان کشور، صفوی شهردار منطقه 20 و جمعی از پیشکسوتان، پهلوانان، قهرمانان رشته های پهلوانی و زورخانه ای در مجتمع ورزش قمربنی هاشم شهرری برگزار شد.
گفتنی است در این مراسم از تمبر کارت پهلوان 'شهید ابراهیم هادی' و پوستر 'اولین همایش علمی، فرهنگی، آموزشی ورزش زورخانه ای' رونمایی شد.
لازم به ذکر است در پایان این مراسم با اهدای نماد و حمایل ورزش زوخانه ای به بردار شهید ابراهیم هادی و همچنین تعدادی از خبرنگاران عرصه ورزش های پهلوانی و زورخانه ای تجلیل به عمل آمد.
17 شوال( 10 تیر ماه امسال) یادآور واقعه جنگ خندق و نبرد امیرالمومنین حضرت علی(ع) با عمربن عبدود؛ در تقویم رسمی کشور به عنوان روز ملی فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای ثبت شده است.
آیین های پهلوانی و زورخانه ای ایران در آبان ماه 1389 در فهرست میراث ناملموس (معنوی) یونسکو به ثبت جهانی رسید.
1067/6003
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.