نبود بازار عرضه مناسب، بی رغبتی شهروندان به خرید، هزینه های بالای تولید و نیز خرید مواد اولیه، طی سال های اخیر به عنوان علت های کاهش تولیدات صنایع دستی و بی رغبتی هنرمندان این بخش به ادامه فعالیت اعلام شده بود.
اما اینک معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان از تلاش های این نهاد برای کاهش تعرفه برق و گاز کارگاههای تولیدی صنایع دستی خبر می دهد و می گوید: باتوجه به این مشکلات در نظر داریم در قالب نامه نگاری با نهاد های متولی ازجمله وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام دهیم که با همکاری این وزارتخانه تعرفه های هنرمندان صنایع دستی را کاهش دهیم.
محمد انشایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا توضیح داد: اینک یکهزار کارگاه فعال هنری صنایع دستی در استان تهران فعالیت دارند که یکی از دغدغه های اصلی آنها برای تولید، کاهش هزینه های انشعاب و تعرفه برق و گاز و فراهم شدن تجهیزات هنری است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران همچنین از اجرای ساماندهی مشاغل و کارگاههای هنری در سطح این استان با هدف کاهش آلودگی های زیست محیطی آنها خبرداد و گفت: درصدد ساماندهی این کارگاهها در بخش های مختلف شیشه، سفال، سرامیک، منبت و معرق چوب، بافت های سنتی، زیور آلات، سراجی و چرم هستیم که با هدف کاهش آلودگی های زیست محیطی آنها انجام می شود.
انشایی خاطر نشان کرد: در این زمینه با همکاری شهرداری منطقه 9 تهران، شهرک شیشه و آبگینه راه اندازی خواهد شد.
وی با بیان اینکه جانمایی این شهرک توسط شهردار منطقه انجام خواهد شد ادامه داد: شهرک شیشه می تواند زمینه حضور و فروش محصولات 50هنرمند را در زمینه تولیدات از جمله شیشه گری فوتی، تراش روی شیشه، نقاشی روی شیشه و همجوشی شیشه(فیوزینگ) را برای شهروندان فراهم کند.
این مسئول همچنین از ایجاد نخستین موزه زنده رشته هنری سرامیک و سفال در منطقه ولنجک پایتخت در یکی از ساختمان های میراث فرهنگی تا یکسال آینده خبر داد و گفت: فاز نخست این موزه در قالب جانمایی و مطالعات و 100 میلیون تومان اعتبار انجام شده است.
منظور از موزه زنده این است ضمن نمایش آثار تاریخی، هنرمندان به شکل زنده در موزه حضور دارند و کار تولید آثار را در معرض دید بازدیدکنندگان انجام می دهند.
به گفته وی، فاز دوم این موزه با اعتبار 170میلیون تومانی آغاز شده که تجهیزات ساختمانی، مرمت و کف سازی آن درحال انجام است.
انشایی اعتبار کل راه اندازی این موزه را افزون بر 400 میلیون تومان برآورد کرد که 50 هنرمند با استقرار در آن به تولید خواهند پرداخت.
تهرام/7247/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.