به گزارش ایرنا «احمد مسجدجامعی» گفته است: قرار بوده 15 هزار متر از باغ 22هزار متری واقع در منطقه 2 شهر تهران معروف به باغ برره براساس حکم دادگاه حفظ و در مابقی برج‌سازی انجام شود اما اینک آثاری از اسید، بنزین و ... وجود دارد که نشان می‌دهد سودجویان قصد تخریب باقی مانده باغ را دارند.
این عضو شورای شهر تهران چندی پیش در گفت وگو با خبرگزاری ایسنا اظهارداشت: براساس قانون اگر مشخص شود مالک بعمد قصد تخریب باغ خود را دارد باید این باغ با حکم دادگاه به نفع عموم مردم ضبط شود.
وی در عین حال ادامه داد: واقعیت این است که شورا و شهرداری بتنهایی نمی‌توانند از این باغ های انگشت‌شمار حفاظت کنند و لازم است افکار عمومی نیز پای کار بیایند.
قطع درختان در این باغ طی چندهفته گذشته سروصدای زیادی نزد رسانه ها و افکارعمومی ایجاد کرد و درحالی که مصوبه برج باغ ها که اجازه ساخت در برخی باغ ها را می داده امسال لغو شده به دامنه جنجال این موضوع افزوده است.
هنوز شخص یا نهادی به طور رسمی مسئولیت خشکاندن این درختان را برعهده نگرفته و سرنوشت درختان و جریان ساخت و ساز در آن هنوز معلوم نیست؛ فعلا همه دنبال عامل تخریب و نقش تعیین کننده آینده این باغ می گردند.

**چرا باغ برره
باغ برره در خیابان فرحزادی – بلوار کوهستان منطقه 2 شهر تهران قرار دارد و از آنجا که محل ضبط سریال شب های برره در آن قرار داشته به باغ برره شهرت پیدا کرده است.
شب‌های برره مجموعه تلویزیونی طنز ایرانی است که به کارگردانی مهران مدیری سال 1384 تولید و پخش شد و در هر قسمت داستانی مستقل را نقل می‌کرد که در روستای خیالی برره و در میان اهالی این روستا اتفاق می‌افتاد. در میان برره‌ای‌ها غیبت کردن، رشوه و باج‌گیری ناپسندیده شمرده نمی‌شد. «خرزوخان» نام شخصیتی خیالی در این مجموعه بود که رفته رفته در کلام مردم ایران نیز جا باز کرد؛ وقتی یکی از شخصیت های سریال دچار توهم می شد خرزوخان را به چشم می دید و در اصطلاح عامیانه به شخصی مخفی و شخصیتی خیالی که وجود خارجی ندارد گفته می شد.
به گزارش ایرنا، مالک باغ برره بنیاد مستضعفان است که طی توافق با شهرداری منطقه 2 تهران طی دوره های گذشته، با استناد به مصوبه دوره های قبلی شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر «برج باغ ها» قرار بوده 30 درصد سطح اشغال آن ساخته و 70 درصد باغ حفظ شود.
مصوبه ای که در دوره دوم شورای اسلامی شهر تهران در سال82 به تصویب رسید، در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور تایید شد و در مفاد طرح تفصیلی شهر تهران قرار گرفت و درنهایت در سال 97 لغو شد.

*ساخت و ساز بر اساس مجوزی که دیگر وجود ندارد
«علی اعطا» سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران می گوید: در ماده 13 این مصوبه سطح اشغال بنا در باغات معادل 30 درصد مساحت و تراکم ساختمانی 20 درصد بیشتر از تراکم منطقه‌ای برای املاک و اراضی غیرباغ پیش بینی اما در سال 86 اتفاق قابل تاملی رخ داد که نقطه گره‌گاهی مساله برج‌باغ شد و بندی مشابه و برگرفته از مصوبه به طرح جامع ورود پیدا کرد و به تصویب شورای عالی معماری شهرسازی رسید.
وی افزود: این بند به نوعی مهر تایید بر مصوبه موسوم به برج باغ زده بود و با این مصوبات عملا رویه‌ای در شهر تهران آغاز شد که بر خلاف تمامی مقررات قانونی پیش از آن، ساخت و ساز را در باغات با فرمول خاصی مجاز می‌کرد و عملا به لحاظ متراژ ساخت و ساز امتیازی هم به میزان 20 درصد و یک طبقه اضافه به سازنده قائل می‌شد.

**تفاهم شهرداری و بنیاد
به گزارش ایرنا، مسئولان مدیریت شهری تهران می گویند بر این اساس باغ برره، ساخت و ساز در آن و قطع درختان مورد توجه کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران قرار گرفته و محمد سالاری رئیس این کمیسیون نیز تاکید کرده است که شهرداری منطقه 2 نباید اجازه ساخت و ساز در این باغ را بدهد.
به گفته سالاری شهرداری منطقه 2 بر اساس نیازی که داشته چندین پلاک ثبتی را از بنیاد مستضعفان تملک کرده و در قبال آن طی تفاهم نامه ای متعهد به صدور مجوز برای بارگذاری قابل توجهی در باغ برره شده که این تفاهم نامه هنوز به صورت کامل اجرایی و منجر به صدور پروانه نشده است.

*پاسخ شهرداری منطقه 2
شهرداری منطقه 2 تهران خرداد ماه جاری با انتشار بیانیه ای به این موارد پاسخ داد و اعلام کرد که اقدامات انجام شده برای صدور پروانه در پلاک ثبتی مورد نظر در دوره قبلی مدیریت شهری و بر اساس بند 4 صورتجلسه 533 کمیسیون ماده 5 است و با توجه به بررسی ها در مفاد صورتجلسه مذکور مقررشد با صدور پروانه ساختمانی در 30 درصد ملک شروط به واگذاری 70 درصد از پلاک به شهرداری به منظور فضای سبز موافقت شود و مطابق با قوانین فرادستی و ضوابط حاکم برای صدور پروانه ساختمانی بوده است.
همچنین روابط عمومی این شهرداری درباره آنچه شبهات موجود در تعیین و تکلیف و حفظ درختان در ملک مذکور خوانده، اعلام کرده که این شهرداری اواخر سال گذشته به محض اطلاع از خشک شدن درختان باغ برره اقداماتی انجام داده است.
براساس این گزارش، شهرداری منطقه 2 اعلام کرده با پیگیری و هماهنگی نماینده دادستان عمومی و انقلاب ناحیه 37 تهران، سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری تهران، پس از بازدیدی که در محل باغ با حضور نماینده مالک (بنیاد مستضعفان) انجام گرفت، مقرر شد حوزه فضای سبز شهرداری منطقه در ضلع شمالی باغ که درختان آن خشک و نیمه خشک مشاهده شده نسبت به احیای آن شامل خشکه زنی شاخه های خشک، علف کشی، احیای درختان و آبیاری 280 اصله درخت، اقدامات لازم را انجام دهد که بر همین اساس شهرداری منطقه 2 نهایت تلاش و مساعی خود را برای احیای باغ به عمل می‌آورد.
گزارش این شهرداری افزوده است: همچنین وفق بند 4 صورتجلسه 533 کمیسیون ماده 5 در ملک موضوعه، مقرر شد صدور پروانه ساختمانی در قالب مجتمع اداری با واگذاری 70 درص از پلاک به شهرداری به منظور فضای سبز، احداث بنا در 30 درصد باقیمانده و حفظ کاربری G211 ( کاربری فضای سبز) با پرداخت خسارت درختان خشک و کسر شده انجام شود.
این منطقه شهرداری بابت خسارتی که از سوی مالک به درختان وارد شده موضوع را در کمیسیون ماده 7 مطرح که تصمیم آن کمیسیون برای اجرا به مالک ابلاغ شده و حسب اعلام سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران باوجود پرداخت خسارت درختان و عوارض ساختمانی توسط مالک، با صدور مجوز ساخت مخالفت به عمل آمده و حفظ و احیای همه درختان الزامی و در دستور کار شهرداری منطقه قرار گرفته است.
این اظهارات و واکنش ها درحالی است که تصاویر منتشره از قطع درختان باغ همچنین تصاویری که ادعا شده تصاویر ماهواره ای نشان دهنده وسعت فضای سبز این باغ طی سال های گذشته است نشان می دهد درخت زیادی در این باغ باقی نمانده است.

*مالک باغ: شهرداری خلف وعده کرده
اظهارنظر زیادی تاکنون از بنیاد مستضعفان در این زمینه نشده و اطلاعات موجود به یک بیانیه از این نهاد بر می گردد که نشان می دهد قصد جدی بر ساخت و ساز در این باغ دارد و نیز شهرداری را به خلف وعده و توافق متهم کرده است.
در اطلاعیه این نهاد آمده است: طبق ضوابط و مقررات جاری شهرداری و طی توافق صورت گرفته با شهرداری منطقه 2 در رابطه با ملک موسوم به باغ برره در سال 1389 مقرر شده 70 درصد ملک برای ایجاد فضای سبز اختصاص یابد و در 30 درصد باقیمانده همانند موارد مشابه، یک باب مجتمع اداری توسط مالک یعنی بنیاد مستضعفان و با هدف ایجاد ارزش‌افزوده احداث شود.
مالک تاکید دارد که بر همین اساس و بر مبنای توافقنامه صادره در اسفند سال 89 پیش پروانه ساخت مجتمع توسط شهرداری منطقه صادر می‌شود و شهرداری منطقه 2 موظف شده در قبال واگذاری سه پلاک ثبتی متعلق به بنیاد مستضعفان، اقدام به صدور پروانه ساختمانی برای احداث مجتمع اداری ملک مذکور کند که متأسفانه با وجود انجام تعهد بنیاد در همان تاریخ، شهرداری تاکنون به تعهدات خود عمل‌نکرده است.

*شورا: تلاش برای اجرای قانون داریم
اما محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با ایرنا گفته که از نظر ما به عنوان کمیسیون شهرسازی و معماری، شهرداری حق ندارد پروانه ای را به عنوان برج باغ یا توافقی که قبلا بوده صادر کند.
وی افزود: یکی از دلایل این است که این باغ دارای مجموعه ای از درختان کهنسال و قدیمی حدود یک هزار درخت بوده و شهرداری تهران بدرستی تقاضای اعمال تبصره یک ماده 6 قانون حفظ و گسترش فضاهای سبز شهری کرده که به دلیل «اهمال عمدی» بنیاد مستعضفان در خشکاندن این باغ، می بایست به نفع شهر و شهرداری تصرف شود که امیدواریم مراجع قضایی در یک تصمیم جدی این کار را انجام دهند.
براساس قانون حفاظت از باغ ها مصوبات مناسبی برای حفظ این عرصه ها وجود دارد که جادارد اهتمام لازم برای اجرای آن نیز اعمال شود.
سالاری می گوید که باوجود مقررات متقن و درحالی که طی سال های گذشته تعداد زیادی درخت در تهران از بین رفته هنوز شاهد اعمال تبصره یک ماده 6 نبوده ایم؛ براساس این قانون اگر مالک یا متصرف باغی را خشکانده باشد و درختان را با هدف ساخت و ساز از بین ببرد، شهرداری باید در جایگاه شاکی وارد عمل شود و قوه قضائیه نیز رای به تصرف به نفع شهرداری دهد.
این عضو شورا می گوید: آنچه مشخص است اینکه مصوبه برج باغ ها در شورای پنجم لغو شد و قانون آن لازم الاجراست؛ در این باغ نیز هنوز پروانه ای صادر نشده و قرار داد بین شهرداری و بنیاد نیز حقوق مکتسبه ای ایجاد نمی کند و اساس فرآیند قرار داد زیر سوال است.
حال درحالی که هنوز خشکاندن عمدی درختان این باغ به تایید مالکان نرسیده، از طرفی مالک مدعی نقض عهد شهرداری است و از سویی دیگر متولیان شهری می گویند براساس قانون ساخت و ساز نباید انجام شود، درشرایطی که توافق با شهرداری مربوط به دوره های قبلی بوده باید منتظر ماند و دید که مدیریت شهری پایتخت که در معرض اعتماد و افکارعمومی قرار دارد در این موضوع به چه نتایج و تصمیم های اجرایی می رسد.
گزارش از: معصومه آقاامینی
تهرام/7244/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.