به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدمحمد بطحایی روز شنبه در آیین افتتاح فعالیت های تابستانی واحدهای آموزشی و پرورشی سراسر کشور در کانون فرهنگی تربیتی سلمان فارسی منطقه 10 تهران اظهار داشت: 35 ساعت برنامه آموزشی در هفته برای پایه دوازدهم پیش بینی شده و علاوه بر امتحان نهایی دانش آموزان باید خود را برای کنکور آماده کنند و این موضوع فشار روانی و جسمی به آنها وارد می‌کند؛ این درحالیست که باید مدرسه محل زندگی دوم دانش‌آموزان باشد.
وزیر آموزش و پرورش ، زمان را یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در برنامه آموزشی دانست و گفت: سال تحصیلی بر اساس مقررات و قوانین از مهرماه هر سال آغاز و تا پایان شهریور ماه سال آینده‌ تعریف شده اما به دلایل مختلف که بخشی از آن از کنترل و مدیریت آموزش و پرورش خارج است عملا سال تحصیلی از مهر ماه آغاز شده و پایان اردیبهشت ماه پایان ‌می یابد.
بطحایی با اشاره به اینکه برنامه های درسی و آموزش و پرورش رسمی ما در طول این هفت ماه، اجرا شده و خاتمه پیدا می کند، افزود: همواره یکی از انتقادها و گلایه های معلمان این است که زمان سال تحصیلی و ساعات آموزشی برای تدریس کتاب ها و محتوای برنامه های درسی و آموزشی بسیار فشرده است که ما تلاش می کنیم این مشکل را کاهش دهیم هر چند کاهش محتواهای آموزشی به ویژه با تاکید بر مهارت های شناختی کار دشواری است.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر مهارت آموزی دانش آموزان در طول سال تحصیلی اظهار داشت: باید سعی کنیم معلم در کلاس درس ضمن یافتن فرصت برای تمرین و ممارست اهداف تربیتی و آموزشی با دانش‌آموز در این خصوص گفت‌وگو و با دانش‌آموزان به تبادل فکر بپردازد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت مدارس 2شیفته گفت: در این مدارس زمان آموزشی کاهش پیدا کرده و اگر آلودگی هوا و شرایط جوی هم مدارس را تعطیل کند، چگونه از معلم توقع داریم هم آموزش دهد و هم به همه سؤالات دانش‌آموزان پاسخ دهد؟
وی فصل تابستان را فرصت ارزشمندی برای فرایندهای یادگیری و یاددهی و جبران کاستی های آموزشی در طول سال تحصیلی به خصوص از اواسط خرداد ماه تا اواخر شهریور ماه دانست.
بطحایی درباره فعالیت های پایگاه‌های اوقات فراغت در فصل تابستان گفت: سال گذشته 22 هزار پایگاه اوقات فراغت داشتیم که امسال به 32 هزار پایگاه تابستانی افزایش یافته است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به همکاری تشکل‌ها در برپایی پایگاه های اوقات فراغت افزود: امسال تشکل‌ها از جمله اتحادیه انجمن اسلامی، بسیج دانش آموزی و جمعیت جوانان سازمان هلال احمر در کنار یکدیگر برنامه های برای اوقات فراغت را دانش‌آموزان برگزار می کنند.
وی خاطرنشان کرد: در این پایگاه ها فصل تابستان نه به عنوان ایام فراغت بلکه به عنوان فرصتی برای جبران کاستی‌های آموزشی سال تحصیلی و با رویکرد مهارت محوری به دانش‌آموزان مورد توجه قرار می گیرد.
بطحایی خطاب به مسئولان پایگاه‌های تابستانی گفت: برنامه های این پایگاه ها باید بدون اجبار و براساس ذوق و علاقه دانش آموزان باشد و باتوجه به شرایط اقتصادی امروز، هزینه‌ ها کاهش پیدا کند تا دانش آموزان بتوانند از برنامه‌ها بهره مند شوند.
وی با تاکید بر رعایت نکات ایمنی و امنیت در برگزاری برنامه های تابستانی دانش آموزان و پایگاه های اوقات فراغت افزود: ملاحظات حفاظتی و امنیتی باید در اولویت اول برنامه‌ها باشد.
تهرام/7245/1735 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.