به گزارش ایرنا، در آستانه سالروز وفات سیدالکریم، قبله تهران میعادگاه زائران از استان های ایران و کشورهای مختلف از جمله افغانستان، آذربایجان، عراق، لبنان و پاکستان است.
تمهیدات لازم برای استقبال باشکوه از زائران اندیشیده شده است و فضای محیطی شهرری نیز نورانی و تزئین شده است.
به همین مناسبت ویژه برنامه شب رحلت آن حضرت مصادف با پنج شنبه شب (هفتم تیرماه) بعد از نماز مغرب و عشاء با تلاوت آیات قرآن کریم با حضور زائران عزادار در مصلای آستان مقدس برگزار می شود.
شروع این برنامه ها با اقامه نماز جماعت توسط تولیت آستان آغاز می شود و با سخنرانی حجت الاسلام فرحزاد ادامه پیدا می کند، سپس قرائت زیارت نامه و مرثیه سرایی مداحان از دیگر برنامه های پنج شنبه شب است.
برگزاری مراسم هیات نوباوگان حسینی ویژه نونهالان نیز از ساعت 18 در سالن اندیشه جوان و آیین تعویض پرچم گنبد حضرت عبدالعظیم (ع) از ساعت 19 و 30 دقیقه در صحن اصلی همراه با جمع خوانی و مرثیه سرایی مداحان برگزار می شود.
این برنامه ها در روز رحلت حضرت عبدالعظیم (ع) جمعه هشتم تیرماه با قرائت دعای ندبه در مصلای بزرگ ری و سخنرانی حجت الاسلام ثمری ادامه خواهد داشت.
همچنین در این شب نیز بعد از نماز مغرب و عشاء محفل انس با قرآن کریم در مصلی بزرگ ری توسط مرکز آموزش قرآن آستان مقدس با مداحی ذاکران اهل بیت برگزار می شود.
به گزارش ایرنا، حضرت عبدالعظیم‌، ملقب به سید الکریم‌، با کنیه ابوالقاسم‌، فرزند علی ابن حسن‌ ، فرزند حسن ابن زید، فرزند زید ابن حسن‌، فرزند علی ابن ابی‌طالب‌، علیهم السلام‌ است‌.
بنا به نوشته شیخ جواد بن مهدی لاریجانی در کتاب الخصائص العظیمه ، ولادت آن حضرت به تاریخ 173 ه.ق، در مدینه بوده است‌.
ایام زندگانی آن حضرت مقارن با امامت امام موسی کاظم و امام رضا و امام محمد تقی و امام علی النقی‌(ع‌)، بوده است‌.
آن حضرت از معارف مذهبی آگاه بوده و در احکام قرآن شناخت و معرفت وافری داشته است‌. حضرت عبدالعظیم اخبار و احادیث فراوانی از امام جواد و امام هادی (ع‌) روایت کرده است‌. شیخ صدوق در کتاب امالی در ضمن حدیثی گفته است که هنگامی که حضرت عبدالعظیم خدمت امام هادی (ع‌) مشرف شد و عقاید خود را اظهار کرد امام هادی فرمود تو از دوستان ما هستی‌.
او دارای کتب و تألیفاتی نیز بوده که از مهمترین آن‌ها، کتاب روز و شب و خطب امیرالمومنین (ع‌) را می‌توان نام برد.
آن حضرت در پانزدهم شوال 252 ه.ق‌، در شهرری وفات یافت‌. حضرت عبدالعظیم حسنی به این علت که متوکل عباسی شرایط نامساعد و وحشتناکی برای زندگی و فعالیت نوادگان پیامبر (ص‌) و علی (ع‌) فراهم آورده بود به شهرری هجرت کرد زیرا در این شهر زمینه‌های مساعد شیعی و انقلابی وجود داشت‌. به روایتی که از ملاباقر مازندرانی ذکر شده است‌ هجرت حضرت عبدالعظیم (ع) به شهرری به دستور امام هادی (ع) بوده است‌.
6003
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.