به گزارش روز دوشنبه ایرنا سید حسن رسولی در جریان بازدید اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران از خطوط 6 و 7 مترو تهران خاطر نشان کرد: در حالی اتمام این پروژه ها نیاز به 1000 میلیارد تومان بودجه دارد که شهرداری منابع نقدی ندارد و ادامه کار تنها با تهاتر امکان‌پذیر است.
وی گفت: شهرداری امروز تبدیل به یک ثروتمندی بی اعتبار شده است و دلیل آن این است که اساسا شهرداری فاقد سیستم تقویم اموال شناسنامه‌دار است و مفهوم آن این است که شهرداری دارایی‌های زیاد و پراکنده دارد اما نمی‌تواند 100 میلیون تومان را وثیقه کند.
رسولی با بیان اینکه در مورد دارایی‌های درشت دانه بحث‌ها و چانه‌زنی‌های زیادی بین شهرداری و بانک شهر انجام شده است، گفت: به نظر می‌رسد باید همکاری سه‌جانبه‌ای بین شورا، شهرداری و بانک شهر ایجاد شود تا در مورد نحوه پرداخت بدهی‌ها و ادامه کار به جمع‌بندی برسیم چرا که باید هر چه زودتر این مسئله حل شود و به نظر می‌رسد ورود شورا به عنوان ریش سفید می‌تواند نقش تسهیل‌گری داشته باشد.
وی با بیان اینکه شهرداری تهران می‌بایست هر چه سریع‌تر سامانه‌ای را برای شناسنامه‌دار کردن دارایی‌ها تشکیل دهد، گفت: توافق در مورد املاک درشت‌مقیاس در شهرداری با هر بخش اجرایی باید در دستور کار کمیسیون برنامه و بودجه قرار گیرد تا شورا در قالب یک ریش سفید به دعواها پایان دهد.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ایجاد حواشی اجتماعی در مقطع انتقال مدیریت شهری در مورد پروژه‌های بزرگ مقیاس همچون خط 7 گفت: مردم سوال دارند که دقیقا چه زمانی این خط افتتاح می‌شود؟
وی افزود: در تاریخ مترو سابقه نداشته که کل پروژه از صفر تا 100 به یکباره افتتاح شود و بهتر است خطوط مترو را تکه تکه افتتاح کنیم تا هزینه‌ها نیز کاهش یابد.

*برای خرید تجهیزات خط 6 مترو کمتر از ۴۵ روز فرصت داریم
مرتضی الویری رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز در این بازدید با بیان اینکه در این خط پیشرفت زیاد بوده اما تجهیزات کمتری نصب شده، گفت: ما برای خرید تجهیزات این خط کمتر از ۴۵ روز فرصت داریم که باید هر چه سریع‌تر این مهم حل و فصل شود.
وی دلیل بازدید اعضای کمیسیون بودجه از این خطوط را یافتن دلایل تاخیر در راه اندازی خطوط 6 و 7 مترو و یافتن راه حلی برای آنها دانست و گفت: خطوط ۶ و ۷ مترو از مهمترین خطوط هستند که آغاز به کار آنها از نظر کاهش ترافیک و آلودگی هوا بسیار اثرگذار است.
وی گفت: پیشرفت تونل این خط که لقب طولانی ترین خط خاورمیانه را گرفته است در حدود ۹۵ درصد است و راه اندازی آن تنها نیازمند خرید تجهیزات است.
الویری از راه اندازی 10 کیلومتر از خط 6 حدفاصل ایستگاه دولت آباد و ایستگاه امام حسین (ع) در آینده نزدیک خبر داد و تاکید کرد: تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد که با تزریق منابع ارزی و ریالی کل این خط به بهره برداری برسد.
وی در مورد خط ۷ مترو نیز با بیان اینکه در زمان قالیباف این خط به صورت موقت راه اندازی شد اما به دلیل لزوم تامین ایمنی تعطیل شد، گفت: به دلیل نداشتن هواکش و سیگنالینگ دستور توقف فعالیت خط ۷ مترو صادر شد و خوشبختانه نهادهای نظارتی نیز این توقف فعالیت را تایید کردند و امیدواریم در سال جاری بتوانیم این خط را راه اندازی کنیم.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه خط ۷ تجهیزات بیشتری از خط ۶ دارد و هزینه‌های کمتری می‌بایست برای آن انجام داد، گفت: عمده تمرکز بر روی خط ۶ است تا بتوانیم برغم محدودیت‌های موجود با سرعت کار را پیش ببریم.
وی افزود: بنا به گفته مسئولان مترو ۱۲۰ میلیون یورو برای سیگنالینگ، تجهیزات، پله برقی و آسانسور در خط ۶ لازم است و خوش بین هستیم که تا پایان سال شاهد افتتاح بخشی از خط ۶ و ۷ باشیم اما معتقدیم که باید راه حلی برای تامین منابع مترو پیدا کنیم و در حال حاضر تهاتر، گزینه ما برای تامین منابع و پرداخت دیون است.
الویری نیز با بیان اینکه برای تکمیل خط شش نیاز به ۱۰۰۰ میلیارد تومان است، گفت: البته تامین منابع و ثبت سفارش باید در یک بستر زمانی فوری صورت گیرد، چرا که از ۱۵ مرداد ماه وارد فاز جدید می‌شویم و وارد کردن مواد لازم سخت می‌شود.
وی با بیان اینکه در این خط پیشرفت زیاد بوده اما تجهیزات کمتری نصب شده، گفت: ما برای خرید تجهیزات این خط کمتر از ۴۵ روز فرصت داریم که باید هر چه سریع‌تر این مهم حل و فصل شود.

*ساخت مترو در راس اولویت شورای پنجم است
سید محمود میرلوحی عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز ساخت مترو را از اولویت های شورای پنجم دانست و گفت: شورای پنجم همواره اعلام کرده است که حمل و نقل عمومی اولویت شهر تهران بوده و تکمیل مترو در راس آن قرار دارد.
وی اظهار داشت: با این نگاه شورای شهر تهران بر این عقیده است که هر چه می تواند در حوزه مترو سرمایه گذاری کند و هم سرمایه های موجود را هر چه سریعتر به فعالیت درآورد.
میرلوحی گفت: هم اکنون سرمایه های قابل توجهی در دو خط 6 و 7 مترو تهران به کارگرفته شده است اما به دلیل عدم تکمیل تجهیزات، تهویه و مسائل ایمنی این سرمایه گذاری هنوز قابل بهره برداری نیست.
وی ادامه داد: البته علاوه بر تجهیزات و ایمنی مساله دیگری به عنوان تامین واگن های مورد نیاز نیز وجود دارد که نباید از آن غافل شد.
وی با اشاره به فعالیت پیمانکاران برای تکمیل سیستم راهنما (سیگنالینگ) و سیستم تهویه در دو خط تاکید کرد: الان باید تلاش کنیم که تجهیزات مورد نیاز هرچه سریعتر تامین شود.
عضو شورای شهر تهران در ادامه به موضوع بهره برداری از این خطوط اشاره کرد و گفت: همانگونه که قبلا نیز این بحث مطرح شده بو نمی توان خطی به طول 38 کیلومتر را یکجا به بهره برداری رساند از این روی در سه مقطع این خط به بهره برداری خواهد رسید.
وی از راه اندازی 10 کیلومتر از این خط در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در صورت تامین تجهیزات پیش بینی می شود که دو فاز دیگر نیز تا پایان سال به اتمام برسد البته این کار نیازمند تامین هزینه ای در حدود 1300 میلیارد تومان است و خط هفت نیز وضعیتی مشابه دارد.
میرلوحی در ارزیابی که روند اجرای این پروژه داشت گفت: برغم تمامی تنگناها پیمانکاران با سرعت خوبی در حال تکمیل این پروژه هستند.
خط ۷ مترو تهران با ۳۲کیلومتر مسافت از جنوب شرق در محدوده افسریه آغاز و در شمال غرب در میدان صنعت به پایان می‌رسد و با رنگ بفنش شناخته می‌شود.
این خط 25 ایستگاه دارد که از شهرک امیرالمؤمنین (قصر فیروزه) و در کنار ورزشگاه تختی در جنوب شرقی تهران آغاز شده و در ایستگاه یادگار امام به پایان می‌رسد.
خط 6 مترو نیز با ۳۰ ایستگاه در ۳۱ کیلومتر است که از محدوده حرم حضرت عبدالعظیم آغاز شده و پس از طی یک مسیر جنوب به شمال در ایستگاه میدان شهدا با خط چهار، در ایستگاه امام حسین با خط دو، در ایستگاه هفت تیر با خط یک و در ایستگاه میدان ولیعصر با خط سه، تقاطع خواهد داشت و سپس به سمت غرب امتداد مسیر داده و به محدوده شمال غربی تهران خواهد رسید.
تهرام/7244//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.