به گزارش خبرنگار ایرنا؛ جامعه حدود 3 هزار خانواری عشایر استان تهران کوچ بهاره خود را از اواخر فروردین ماه آغاز کردند و پس از پیمودن از مناطق قشلاقی (گرمسیر) به مناطق میانبند ( بین ییلاق و قشلاق) رسیده و آنجا راهی مناطق ییلاقی (سردسیر) استان تهران شدند.
عشایر استان تهران از شهرستان های پاکدشت، ورامین، پیشوا و ری به همراه دام خود راهی مناطق ییلاقی استان از جمله شهرستان های فیروزکوه، دماوند و شمیرانات شدند و به مدت 100 روز و تا نیمه شهریورماه در این مناطق زیبا مستقر هستند.
در کنار عشایر استان تهران عشایر میهمان استان های قم و البرز در مناطق ییلاقی مستقر هستند و جامعه تولید کننده عشایری با برپایی سیاه چادر بار دیگر زندگی را به این مناطق بکر و سرسبز به ارمغان آورده اند.
مدیر امورعشایراستان تهران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر جامعه عشایری استان تهران بصورت کامل در مناطق سردسیر استان مستقر هستند و تا نیمه شهریورماه در دامن طبیعت و در سیاه چادرهای علاوه بر زندگی به کار تولیدی مشغول هستند.
هاتف ممیزی با بیان اینکه هر سیاه چادر عشایری نمادی از یک کارگاه تولیدی و جلوه ای از اقتصاد مقاومتی است اظهار کرد: عشایر استان تهران با دارابودن 700 هزار راس دام سبک در سال گذشته بیش از 67 هزار تن محصولات لبنی، دامی، پروتئینی و کشاورزی تولید کردند و همچنین این جامعه تولید کننده حدود 30 درصد گوشت قرمز استان تهران را تامین می کنند.
وی ادامه داد: جامعه عشایر استان تهران از طریق 8 شرکت تعاونی و یک اتحادیه خدماتی نظیر آبرسانی سیار، توزیع سوخت فسیلی، توزیع آرد به این جامعه ارائه می شود و با حضور عشایر سامانه های خورشیدی همچون حمام و چراغ معابر خورشیدی در این مناطق نصب شد.
ممیزی با بیان اینکه جامعه عشایر استان تهران جامعه ای مولد و پویا هستند خاطرنشان کرد: دولت در این سال ها به خوبی از جامعه تولید کننده عشایری در سراسر کشور حمایت کرده و شاهد هستیم میزان تولیدات جامعه عشایری هر ساله به آن افزوده می شود.
به گزارش ایرنا، در حال حاضر جامعه عشایری استان تهران با برپایی سیاه چادرهای عشایری در دشت وسیع لار و سایر مناطق ییلاقی استان جلوه ای زیبا را در این مناطق خلق کردند و همچنین حضور جامعه عشایری در کنار پایتخت می تواند برای هر شهروند و گردشگر داخلی و خارجی جالب توجه باشد.
این جامعه تولید کننده تا 15 شهریورماه در دامن طبیعت هستند و پس از سردشدن هوا کوچ پائیزه عشایر استان تهران به سمت مناطق قشلاقی (گرمسیر) آغاز می شود.
تهرام/7243/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.