حدود ٢ سال از افشای پرونده «املاک نجومی» می‌گذرد؛ پرونده‌ای که براساس آن تعداد زیادی از املاک و مستغلات شهر تهران در فرآیند‌هایی مبهم و غیرمتعارف به افراد حقیقی و حقوقی با شرایطی «خاص» در درون و بیرون شهرداری واگذار شده بود و در آن زمان سازمان بازرسی کشور از شهردار وقت در این زمینه توضیح خواسته بود. این پرونده که چند ماهی نیز در صدر اخبار کشور قرار داشت با وعده شهرداری و قوه قضاییه برای پیگیری بعد از حدود یک سال تقریبا عملا به فراموشی سپرده شد.
آن هم بدون آنکه گزارشی از نتایج پیگیری‌های صورت گرفته از سوی قوه قضاییه و شهردار وقت تهران به شهروندان ارایه شود. قالیباف رفت. شهردار عوض شد و شورای شهر جدیدی روی کار آمد. شهردار جدید تهران، «محمد علی نجفی» که از همان ابتدا با بیرق مبارزه با فساد پاشنه‌های کفشش را ور کشیده بود اما بالاخره بعد از چند مورد افشاگری استعفا کرد؛ استعفایی که به اذعان بسیاری از اعضای شورای شهر تهران و مطلعان، مهم‌ترین دلیل آن پیگیری تخلفات شهرداری دوره پیشین و از همه مهم‌تر جمع‌آوری و ارسال ١٢ پرونده بزرگ این تخلفات به دادستانی بود.
پرونده‌هایی که بعد از حدود ٨ ماه مانند پرونده املاک نجومی، هنوز باز است.
حالا بعد از چند ماه دوباره اعضای کمیسیون نظارت و حقوقی شورا خبر از کشف بیش از هزار و ٣٠٠ پرونده‌ای می‌دهند که در آنها بهره‌برداری از املاکی، بدون ضابطه و قانون و با بهایی اکثرا نازل، به تعدادی از مدیران شهرداری یا حتی خارج از شهرداری یا افرادی «خاص» و سازمان‌هایی نزدیک به شهرداری وقت، واگذار شده است.
«محمود میرلوحی»؛ به عنوان فردی که با جدیت از سوی کمیسیون نظارت شورای شهر پیگیر ماجراست حتی معتقد است احتمالا تعداد این املاک بسیاربیشتر از اینهاست و اینکه پرونده تک تک آنها برای بازپس‌گیری به قوه قضاییه ارسال می‌شود. گفت‌وگویی در مورد ابعاد مختلف پرونده واگذاری لیست بلند بالای املاک یاد شده شهرداری و آخرین وضعیت پیگیری آنها.
آقای میرلوحی در چند روز گذشته، اخباری مبنی بر پیگیری شهرداری در مورد املاکی که بدون ضابطه و حتی در برخی موارد به شکل غیرقانونی و خارج از چارچوب‌های قانونی در دوره مدیریت پیشین شهری به افراد حقیقی و حقوقی واگذار شده، منتشر شده که در نوع خودش شوک‌آور است. واقعا چند ملک و ساختمان و زمین به این شیوه واگذار شده است؟
آماردقیقش را ندارم. فقط در جلساتی که با معاونت امورمناطق شهرداری و رییس سازمان املاک و مستغلات شهرداری داشتیم آنها از بهره‌برداری املاکی صحبت می‌کردند که به شکلی غیرقانونی و غیرمتعارف یا با ترک تشریفات واگذار شده بودند و حالا مدیریت شهری جدید به دنبال بازگرداندن آنهاست.

و آماری از تعداد آنها نیز دارید؟

بله. البته آماردقیقی نداریم ولی حدودا بیش از یک هزار و ٣٠٠ ملک و ساختمان و زمین به این شیوه واگذار شده است. شاید جالب باشد که بدانید شورای چهارم هم مصوبه‌ای داشته که براساس آن شهرداری مکلف بوده تا کلیه املاک تحت تملکش را شناسایی و معرفی کند. ولی این اتفاق در دوره قبل شورا عملا نیفتاده و شورای پنجم اکنون پیگیر اجرای آن است.

چطور می‌شود که شما یا شهرداری آمار دقیقی در این زمینه نداشته باشید؟

چون هنوز هم شهرداری در حال شناسایی این زمین‌هاست و ممکن است آمار هر روز تغییر کند. مثلا ممکن است شهرداری در جریان یک تفاهمنامه یا قراردادی، زمینی را گرفته باشد ولی سند یا مشخصات آن ثبت نشده باشد. از این دست املاک در شهرداری تهران زیاد هستند.

اینها ارتباطی به آن پرونده املاک نجومی ندارند؟

چرا. اتفاقا بخشی از این زمین‌ها و املاک واگذار شده، در زمره همان املاک نجومی قرار می‌گیرند. یکسری از آنها نیز به حالت واگذاری‌های غیرمتعارف بوده و گروهی نیز همانطور که گفتم به هر دلیلی سند و مدارک‌شان در لیست املاک شهرداری وجود ندارد که در دوره مدیریت جدید شهری به دنبال شناسایی آنها هستیم.

فکر کنم دی‌ماه بود که «نجفی»، شهردار قبلی تهران رسما خبر از ارسال ١٢ پرونده گزارش تخلفات عمده شهرداری دوره قالیباف به مراجع قضایی داد. اما دیگر خبری از این پرونده‌ها نشد. این املاکی که شما از آنها یاد می‌کنید هم جزو همین پرونده‌ها بوده است؟

نه؛ داستان این املاک ارتباطی به آن ١٢ پرونده ندارد. ما هم هنوز از سرنوشت آن پرونده‌های تخلفات بی‌خبریم و امیدواریم مسوولان محترم قوه قضاییه هر چه سریع‌تر، طی اخباری ما و شهروندان را از نتایج تحقیقات خود در مورد این ١٢ پرونده مطلع کنند. ولی این املاک براساس اصل ٥٥ قانون شهرداری‌ها شناسایی می‌شود. براساس این اصل هر گونه واگذاری املاک شهرداری بدون مجوز شورای اسلامی شهر تهران، غیرقانونی است.

خب حالا‌ گیریم که این املاک شناسایی شده باشند، چه فایده‌ای دارد وقتی‌که به افرادی دیگر واگذار شده باشند و دیگر شهرداری حقی در مورد آنها نداشته باشد؟!

نه. این‌گونه که شما تصور می‌کنید نیست. به‌تدریج که این املاک مشخص می‌شوند، شهرداری برای بازپس‌گیری آنها اقدام می‌کند و پرونده‌های آنها را به قوه قضاییه ارسال می‌کند تا بعد از صدور رای، آنها را پس بگیرد.

و تا الان شکایت شهرداری از این افراد به قوه قضاییه نتیجه‌ای را نیز در برداشته است؟

بله. طبق آخرین آماری که من از شهرداری گرفتم، تاکنون ١٠٠ ملک از املاک یاد شده بازپس گرفته شده و حکم بازپس‌گیری ١٠٠ ملک دیگر نیز از سوی قوه قضاییه صادر شده که به زودی اجرا خواهد شد.

پس‌گیری این املاک سخت نیست؟

چرا. به هر حال باز پس‌گیری ملکی که فردی همراه خانواده‌اش سال‌ها در آن ساکن بوده، چندان ساده نیست. ولی به هر حال اینها جزو حقوق قانونی شهر و شهروندان است و باید، دوباره به شهر بازگردد و ما نیز تا پایان تعیین تکلیف این املاک با جدیت موضوع را پیگیری می‌کنیم.

*بدون جنجال پیگیر اموال شهرداری هستیم
«ابراهیم امینی» رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «اعتماد» درخصوص آخرین پیگیری‌های صورت گرفته و وضعیت فهرست املاک مورد پیگیری شورای شهر و شهرداری تهران گفت: قرار است فردا یکشنبه، با رییس سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران جلسه‌ای داشته باشیم و در مورد ابعاد مختلف این مساله گفت‌وگو کنیم.
وی افزود: در این جلسه از رییس این سازمان خواهیم خواست تا فهرست کاملی از وضعیت این املاک به شورا ارایه کند تا ما نیز به عنوان ناظران شهرداری در جریان جزییات این پرونده‌ها قرار‌ گیریم. ضمن آنکه به دنبال آن هستیم تا براساس مصوبات موجود ترتیبی را اتخاذ کنیم که هیچ گونه واگذاری املاکی بدون مجوز شورای شهر تهران صورت نگیرد. امینی با تاکید بر اینکه بعد از ارایه گزارش سازمان املاک و مستغلات می‌توان در مورد آخرین وضعیت و آمار این املاک اظهارنظر دقیق و کارشناسی داشت در پاسخ به این سوال که چه شد شورای پنجم به فکر یافتن این املاک و پیگیری سرنوشت آنها افتاد، گفت: بعد از موضوع پرونده املاک نجومی، شورای پنجم مصمم شد تا هم سرنوشت این املاک را پیگیری کند و هم خودش تحقیقی در مورد واگذاری‌های صورت گرفته در شهرداری داشته باشد.
گزارشی که امروز مطرح شده نتیجه همین تصمیم است. چون به هر حال ما نمایندگان مردم تهران هستیم و معتقدیم باید از حقق و حقوق شهر و شهروندان دفاع کنیم و به رای آنها احترام بگذاریم. به همین دلیل تلاش کرده و می‌کنیم تا در جوی آرام و به دور از جنجال، موضوع را پیگیری کنیم و نتیجه را به شهروندان تهران‌نشین نیز گزارش کنیم.

روزنامه اعتماد
تهرام/9353
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.