به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا، در این کتاب مباحث مرتبط با طراحی و مدیریت شبکه راه های اضطراری، تاثیر آثار زلزله بر راه های اضطراری و برنامه مقاوم سازی پل های شهر تشریح شده است.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در پیشگفتار این کتاب با اشاره به اینکه شهر تهران در پهنه ای با خطر لرزه ای بسیار زیاد و با وجود گسل های متعدد در داخل و خارج شهر قرار گرفته نوشته است: براساس نتایج مطالعات انجام شده توسط زمین شناسان و زلزله شناسان، وقوع زلزله مخرب در شهر تهران را دور از انتظار نمی دانند، بنابراین پیش بینی راهکارها و تمهیدات پیشگیرانه به منظور کاهش خطر پذیری و نیز انجام عملیات واکنش اضطراری شهر و شهروندان ضروری است و از اولویت بالایی در برنامه ریزی کلان مدیریت شهر برای رویارویی و مقابله با بحران احتمالی برخوردار است.
احمد صادقی تاکید کرده است: پس از وقوع زلزله ای عمده در شهرها و بروز آسیب های ثانویه، انجام عملیات واکنش اضطراری، امدادی و مقابله در سطح گسترده ضرورت می یابد که عوامل و جریانات فوق، ترافیک سنگین، راه بندان متعدد و طولانی و دیگر مشکلات ترافیکی را در داخل و مسیرهای منتهی به مبادی ورودی و خروجی شهرها به وجود می آورند که عملیات امدادرسانی را متاثر کرده و موجب تشدید تبعات بحران و مشکلات شهروندان می شوند.
از اوایل دهه 1380، تعیین مسیرهای اضطراری شهر تهران، یکی از دغدغه های مدیران شهری بوده است.
این موضوع در سال 1389، در قالب پروژه‏ای مشترک با آژانس همکاری‏های بین‏المللی ژاپن (جایکا) تحت عنوان «ارتقاء و مدیریت شبکه راه‏های اضطراری شهر تهران» در دستور کار سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران قرار گرفت. در این پروژه ضمن طراحی شبکه راه‏های اضطراری، موارد مربوط به مدیریت و عملیاتی نمودن این راه‏ها و اقدامات مترتب بر قبل و پس از زلزله تعیین گردید. در جریان اجرای پروژه طی سال‏های 1391 تا 1393، نقشه مسیرهای اضطراری و گزارش‌‏های فصول مختلف تهیه و در اختیار مدیریت شهری قرار گرفت. با توجه به اهمیت موضوع، تحقق اهداف تعیین شده برای بخش‏های مختلف پروژه نیازمند استفاده از روش‎هایی بود که با درجات متفاوتی از ابداع و نوآوری همراه می‏باشند.
در فرآیند انجام پروژه و به ویژه طراحی نقشه مسیرهای اضطراری از مشارکت و همفکری نهادهای تخصصی همچون معاونت حمل و نقل و ترافیک مناطق 22گانه شهرداری تهران و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، دبیران ستادهای مدیریت بحران شهر تهران و پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز بهره گرفته شده است.
کمبود منابع علمی و تجربی قابل استفاده برای انجام مطالعات و طرح‎های مشابه، سازمان را بر آن داشت که بخش‏هایی تلخیص شده از گزارش‎های پروژه را برای بهره‎گیری دست‏اندرکاران، محققان و علاقه‎مندان به موضوع، در قالب 2 جلد کتاب حاضر عرضه شد.
جلد اول کتاب به مباحث مربوط به ایمنی، آسیب‎پذیری‌ راه‌ها از ناحیه ساختمان‎ها و شریان‌‎های حیاتی مجاور، ... و تعیین راه‌های اضطراری پرداخته است. در جلد دوم کتاب، اثرات خسارات ناشی از مخاطرات زمین روی پل‌‎های سواره و پیاده‎رو، تونل‌‎ها‌، کانال‌‎ها‎، دیوار‎های حائل، ... و ساختمان‏های مجاور راه‌ها و شریان‎های حیاتی و اختلالات ناشی از آنها بررسی شده است.
همچنین توصیه‎هایی برای کاهش اثرات ناشی از آسیب‎پذیری معابر اضطراری ارائه شده است.
تهرام/7243/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.