به گزارش ایرنا، دشت ورامین که در کتاب اوستا از آن به عنوان وارنا یاد شده از چنان سابقه ای برخوردار است که که کاوش های صورت گرفته در بسیاری از ناحیه های باستانی مانند تپه سفالین پیشوا، تپه پردیس قرچک و محوطه باستانی احمدآباد کوزه گران، قدمت آثار کشف شده را به بیش از هفت هزار سال می رساند.
هرچند مهمترین فعالیت اقتصادی مردم دشت ورامین کشاورزی است ولی از دیرباز در کنار این فعالیت بسیاری از مردان و زنان این دیار هنرمندانه به خلق دست ساخته هایی می پرداختند که بسیاری از آنها را می توان به عنوان میراث فرهنگی و میراث معنوی این دیار یاد کرد.

نقش فرش میناخانی ورامین از جمله هنرهای این دیار است که سال گذشته در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
هنرمندی مردم این دیار را در آثار تاریخی آن نیز می توان مشاهده کرد چرا که در تمامی آثار باستانی ، ابنیه تاریخی و بقاع متبرکه آن می توان رد پایی از سفالگری ، نگارگری ، خراطی ، منبت کاری ، معرق کاری و بافت فرش های نفیس بوضوح دید.
هرچند از هنر مردان و زنان این دیار، اسم و رسم ماندگاری بر زبان ها جاری است ولی با نگاه دقیق به کارگاه های تولیدی انفرادی و گروهی ، چیزی جز رکود، تعطیلی یا تولید اندک ، آن هم فقط برای دل هنرمند چیز دیگری مشاهده نمی شود؛ تولیداتی که نه در کشور که در شهر ورامین نیز ناشناخته باقی مانده اند و تعداد قلیلی از مردم این دیار از وجود هنرمندان صنایع دستی آگاهند.

**حاضریم بهترین تولیدات جهان را خلق کنیم
خبرنگار ایرنا برای جویا شدن حال این روزهای صنایع دستی ورامین ، سراغ یکی از تولید کنندگان شیشه ورامین رفت که با وجود روزه داری ، در مقابل گرمای شدید کوره های ذوب شیشه به کار و تلاش برای کسب روزی حلال و زنده نگاه داشتن هنر شیشه گری مشغول بود.
وی به خبرنگار ایرنا گفت: همانطور که همدان قطب تولید سفال در کشور به شمار می رود، تهران به عنوان شهر شیشه و آبگینه در فهرست آثار ملی ثبت شده و قرار است در فهرست آثار جهان نیز ثبت شود.
مجید حسنی افزود: بیش از 80 درصد از تولید شیشه استان تهران مربوط به دشت ورامین است و این میزان از تولید در حالی صورت می گیرد که هنرمندان شهرستان با روش های قدیمی و بدون برخورداری از ابزار و ماشین آلات به روز ، محصولات خود را تولید می کنند.
وی بیان کرد: هنرمندان شیشه گر ورامین هزاران قطعه شیشه باکیفیت را از بازیافت شیشه های مصرفی و شکسته تولید می کنند، آثاری که از نظر کیفیت قابل رقابت با نمونه های خارجی است و در اصل هنرمندان این دیار می توانند بهترین تولیدات جهان را با کمترین امکانات خلق کنند.
این هنرمند شیشه گر که از بی توجهی مسئولان گلایه دارد افزود: صدها کارگاه شیشه گری در مناطق مختلف دشت ورامین مشغول به کار هستند که اکثر این کارگاه ها نتوانسته اند مجوز فعالیت قانونی خود را دریافت کنند و به دلیل مشکلات مالی ، اغلب آنها در آستانه تعطیلی قرار دارند.
حسنی گفت: بسیاری از مسئولان شهرستان حتی از محل فعالیت ما خبری ندارند و کمتر مسئولی از تولیدات ما آگاهی دارند.

**سفال ورامین برابر با سفال لاله جین
یکی از تولیدکنندگان قدیمی سفال ورامین نیز با اشاره به قدمت تولید سفال در روستای احمدآباد کوزه گران گفت : خاک روستای احمد آباد از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است به گونه ای که تولیدات آن از نظر کیفیت با سفال های لاله جین همدان برابری می کند.
محمد صلاحی افزود:یکی از مهمترین مشکلات تولید کنندگان سفال ورامین ، نبود بازار مصرف مناسب ، پراکندگی تولید کنندگان ، نبود بازارچه دائمی فروش سفال و بی توجهی مسئولان است ، مشکلاتی که باعث شده از دهها کارگاه تولید کننده سفال ، تنها چهار کارگاه آن هم به صورت پاره وقت به تولید مشغول باشد.
وی بیان کرد: همگان روستای احمدآباد وسط را به اسم احمدآباد کوزه گران می شناسند ولی بیم این می رود که عدم حمایت از تولید کنندگان صنایع دستی باعث شود این هنر اصیل، قدیمی و بومی به دست فراموشی سپرده شود و نسل جدید این هنر فاخر را که نمونه های آن در موزه های معروف کشور نگهداری می شود ، ادامه ندهند.
این هنرمند بیان کرد : سال هاست مسئولان میراث فرهنگی ورامین وعده احداث نمایشگاه دائمی صنایع دستی ورامین را به هنرمندان شهرستان داده اند ، وعده ای که تا کنون جامه عمل به خود نپوشیده است.

**فرش ورامین مهجور در داخل پررونق در خارج
یکی از تولید کنندگان فرش دستبافت ورامین نیز گفت : فرش دستبافت ورامین به ویژه نقش میناخانی آن ، از چنان قدمت و شهرتی برخوردار بود که بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی خواهان آن بودند و در اکثر خانه روستایی ورامین ، فرش ورامینی بافته می شد.
محمد عرب افزود : با تحریم های سال های گذشته ، از تولید فرش دستبافت ورامین نیز روز به روز کاسته شد و به حداقل میزان خود رسید و این امر باعث شد تا بسیاری از بازارهای فرش ورامین در خارج از کشور از دست رود.
وی بیان کرد: طی سال های اخیر و با گشایش صورت گرفته در امر صادرات ، اندکی رونق به فرش ورامین بازگشت ولی این روند نیز نتوانسته رونق را بار دیگر به این هنر اصیل ورامین بازگرداند و بسیاری از کارگاه های تولید فرش در ورامین تعطیل یا با کاهش تعداد تولید کننده مواجه شده اند.

**بیمه قالی بافان اجرا نمی شود
رئیس اداره صنعت ، معدن و تجارت ورامین از اجرانشدن طرح بیمه قالی بافان به عنوان عاملی برای کاهش فعالیت هنرمندان این عرصه یاد کرد.
حسن میرزایی گفت: حدود یک هزار و 600 نفر از هنرمندان شهرستان ورامین عضو اتحادیه قالی بافان هستند که از این تعداد ، حدود یک هزار و 200 نفر به صورت کارگاه انفرادی مشغول کارند و سه کارگاه نیز به صورت گروهی به تولید فرش مبادرت می ورزد.
وی بیان کرد: طی دو سال گذشته یارانه دولت به منظور بیمه قالی بافان پرداخت نشده و این امر باعث شده از تعداد قالی بافان شهرستان کاسته شود که به همین میزان از مقدار تولید فرش دستبافت ورامین نیز کم شود.
میرزایی میزان تولید فرش ورامین را سالانه یک هزار متر مربع اعلام کرد.

**جای خالی عزم مسئولان
یکی دیگر از هنرمندان معرق کار ورامین نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت : در طول سال دهها همایش ، جشنواره ، نشست و یادواره های مختلف در شهرستان ورامین برگزار می شود که در پایان از برخی از افراد با دادن هدایایی تجلیل می شود ولی هیچگاه این هدایا، از دست ساخته های هنرمندان ورامینی نیست.
مجید هاشمی افزود: حمایت از هنرمندان به حرف نیست بلکه باید به صورت عملی خود را نشان دهد و در ظاهر هیچ عزمی از سوی مسئولان برای حمایت از این افراد وجود ندارد.
وی بیان کرد: بسیاری از هنرمندان شهرستان ورامین به دلیل دیده نشدن، مشکلات مالی و نبود مکانی مناسب برای عرضه تولیدات خود ، ترجیح داده اند کار را رها کنند و امروز شمار تعداد هنرمندان ورامینی ساماندهی شده به تعداد انگشتان دست کاهش یافته است.

**گردشگران خارجی دنبال صنایع دستی ورامین
رئیس مرکز ورامین شناسی و موزه مردم شناسی شهرداری ورامین از نبود فروشگاه و مرکز عرضه صنایع دستی ورامین به عنوان یکی از کمبودهای حوزه گردشگری شهرستان یاد کرد.
محمدرضا تاجیک به خبرنگار ایرنا گفت: طی سال های اخیر دهها گروه گردشگری از کشورهای مختلف به ورامین سفر کرده اند و ضمن بازدید از آثار تاریخی با صنایع دستی هنرمندان آشنا می شوند ولی زمانی که این افراد می خواهند یکی از این آثار را بخرند مکانی برای عرضه این محصولات وجود ندارد.
وی گفت: در محل برج آرامگاهی علاءالدوله ورامین مکانی برای عرضه محصولات سفال در نظر گرفته شده ولی این مکان کوچک پاسخگوی نیاز هنرمندان شهرستان نیست، باید فروشگاه و نمایشگاه دائمی صنایع دستی شهرستان راه اندازی شود و فعالیت هنرمندان در عرصه های مختلف توسعه پیدا کند.

**نمایشگاه دائمی احداث می شود
سرپرست دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی شهرستان ورامین از برنامه برپایی نمایشگاه دائمی صنایع دستی در این شهرستان در آینده خبرداد.
ژیلا خدادادی افزود: طی سال های اخیر در کنار مسجد جامع ورامین مکانی به عنوان نمایشگاه دائمی صنایع دستی با اعتبار 4 میلیارد ریال احداث که با تخصیص اعتباری 3 میلیارد ریالی زمینه تکمیل آن فراهم شده است.
وی بیان کرد: چون این اعتبار به صورت اوراق قرضه دوساله به پیمانکار ارائه می شود شاید در انتخاب پیمانکار با مشکل مواجه شویم ولی تلاش داریم این اعتبار جذب، و نمایشگاه دائمی صنایع دستی ورامین احداث شود.
خدادادی گفت: در سال های اخیر تعداد هنرمندان صنایع دستی ورامین ثبت شده به دلیل مشکلات اقتصادی از حدود 300 نفر به کمتر از 20 نفر کاهش یافته اند و نسبت به تمدید کارت هنرمندی خود اقدام نکرده اند.
وی بیان کرد: در صورتی که نمایشگاه دائمی ورامین راه اندازی شود می توان نسبت به ساماندهی هنرمندان و عرضه محصولات آنان اقدام کرد که این امر خود باعث رونق هنر صنایع دستی در ورامین می شود.

**دهکده سفال راه اندازی می شود
فرماندار شهرستان ورامین از راه اندازی دهکده سفال در این شهرستان در آینده خبر داد.
محمدرضا یوسفی گفت: یکی از مهمترین طرح هایی که به ایجاد رونق اقتصادی در مناطق روستایی منجر می شود ، اجرای طرح روستا تعاون است تا با استفاده از مشارکت مردم و روستائیان فعالیت هایی که به صورت تخصصی در یک روستا انجام می شود ، به صورت متمرکز و به صورت تعاونی درآن منطقه اجرا شود.
یوسفی تصریح کرد: با اجرای این طرح ، روستائیان به صورت مشارکتی نسبت به تولید یک یا چند محصول خاص اقدام می کنند که این کار علاوه بر کمک به کاهش قیمت محصول تمام شده، در تولید، فروش و عرضه آن محصول نیز روستائیان را با پیشرفت های بیشتری همراه می کند و آن روستا را می تواند به یک قطب گردشگری ارتقا دهد.
وی بیان کرد: روستای احمدآباد وسط ورامین، از دیرباز محل تولید سفال بوده و با اجرای طرح روستا تعاون، این منطقه به دهکده سفال استان تهران تبدیل می شود.
ورامین با 300 هزار نفر جمعیت در 35 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است .
تهرام/7254/ 1008
گزارش از سید حسن میری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.