حسن شکری عصر یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: همزمان با استقرار عشایر استان های تهران، مازندران، سمنان و البرز در دشت لار و برای استقرار 22 هزار کلنی زنبور عسل 110 مجوز صادر شده است.
وی بیان کرد: 61 مجوز برای زنبورداران استان مازندران و مابقی برای زنبورداران استان تهران است که بیشتر زنبورداران از عشایر این استان ها هستند.
سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات ادامه داد: ساماندهی زنبورداران در دشت لار به منظور پرورش زنبور و تولید عسل و همچنین با هدف بهره برداری بهینه و اصولی از ظرفیت های عرصه های مرتعی لار انجام شده که این اقدام نقش بسزائی در اقتصاد و معیشت بهره برداران ایفا می کند.
وی همچنین در ادامه از اجرایی شدن طرح مدیریت چرا در 70 هزار هکتار از مراتع لار خبر داد و گفت: همزمان با فصل چرای دام و کوچ عشایر به مراتع ییلاقی دشت لار، پروژه مدیریت چرا و کنترل دام در سطح 70 هزار هکتار از این مراتع آغاز شده است.
شکری خاطرنشان کرد: مراتع حوزه لار دارای ظرفیت چرای معادل 94 هزار واحد دامی است که با توجه به شرایط اقلیمی منطقه ورود دام به این مراتع از پانزدهم خرداد آغاز شده و همزمان پروژه مدیریت چرا و کنترل دام نیز به عنوان یکی از اقدامات حفاظتی مهم در ایجاد تعادل دام و مرتع در عرصه های مرتعی لار به مرحله اجرا در آمده است.
وی مراتع دشت لار را از لحاظ تنوع گونه های گیاهی و جانوری منحصر به فرد دانست و یادآور شد: مراتع حوزه لار از لحاظ زیست محیطی بسیار ارزشمند بوده که حفظ آن از اهمیت زیادی برخوردار است که برای تحقق بخشیدن به این امر مهم حمایت همه جانبه مسئولان و دست اندرکاران را می طلبد تا با تأمین اعتبارات مورد نیاز پروژه های احیائی و حفاظتی با سرعت بیشتری در سطح این مراتع اجرا شود.
شهرستان شمیرانات دارای 140 هزار هکتار اراضی ملی است که حدود 130 هزار هکتار آن را مراتع ییلاقی (سردسیر) و میانبند (بین ییلاق و قشلاق ) تشکیل داده است.
همچنین از 15 خردادماه تا 20 شهریورماه همه ساله به مدت 100 روز عشایر استان های تهران، البرز و سمنان در مراتع وسیع دشت لار زیر سیاه چادرهای عشایری به کار تولید و زندگی عشایری مشغول می شوند.
تهرام/7243//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.