فعالان اجتماعی، سلامت و محیط زیست از این نامگذاری خوشحالند و از تمامی فعالان فرهنگ دوچرخه سواری خواسته شده که در این تاریخ، اولین روز زندگی خود با دوچرخه را تجربه کنند تا حفظ محیط زیست و سلامت در جامعه پوشش همگانی یابد.
بی شک نامگذاری این روز و تلاش در جهت تحقق آن، گامی مهم برای رسیدن به توسعه پایدار تلقی می شود و دوچرخه وسیله ای است که نه تنها دوستدار طبیعت و سلامت بلکه به عنوان ارتقا دهنده سرانه تحرک فیزیکی شهروندان و پیشگیری کننده از چاقی و ابتلا به بیماری های غیرواگیر به شمار می رود.
از پیچیدگی های زیست اجتماعی و آلودگی های زیست محیطی شهر تهران که بگذریم به فرصت های آن می رسیم و شهری که در گفتمان شهردار تهران، «شهر زیست پذیر، شهروند مشارکت پذیر» نامگذاری شده؛ شهری که قرار است با مشارکت تمامی ذینفعان بر سطوح تصمیم سازی، تصمیم گیری، برنامه ریزی و اجرا ارتقادهنده کیفیت زندگی شهروندانش باشد. شهری که در بستر تلاش هدفمند و همفکری با تمام ذینفعان خود قرار است به شهری جذاب، پاک، زیبا، سرزنده و امن برای همه بویژه کودکان، سالمندان، معلولان و سایر گروههای خاص تبدیل شود. شهری که دربرگیرنده محیط های مناسب و کیفیت بالای زندگی و پایداری محیط زیست است.
از سوی دیگر طی سال های گذشته فعالان مدنی و سازمان های مردم نهاد نه تنها توجه به ارتقای سلامت شهروندان را در ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی مطالبه کرده اند بلکه در تمامی عرصه های سلامت و ارتقای محیط زیست شهری پیش رو تلاش کرده اند نقش خود را بخوبی ایفا کنند.
جامعه مدنی در سال های اخیر در کنار نقش مطالبه گری و حمایت طلبی توانسته با انجام اقدامات اجتماع محور محلی و منطقه ای، جریان ساز، ترغیب و تشویق کننده شهروندان به فعالیت های داوطلبانه باشد. «سه شنبه های بدون خودرو» یکی از کارهای داوطلبانه موثر جامعه مدنی بود که در شهرهایی که مسئولان با این جریان همراهی کردند نتایج بسیار خوبی را به دنبال داشته و نهادینه شده است.
به نظر می رسد امروز، همزمان با روز جهانی دوچرخه و با بهره گیری از ظرفیت گفتمان شهرداری تهران و دغدغه فعالان مدنی، فرصت خوبی مهیا شده که آغازگر تغییری واقعی در سطح شهر تهران باشیم. ضرورت توجه به فرهنگ دوچرخه سواری و ترغیب شهروندان در قالب توسعه زیرساخت های شهری هنری است با دوچرخه سواری، تعبیه فضاهای لازم برای امکان دوچرخه سواری شهروندان، ایجاد سیاست های تشویقی و سلبی شهری حامی استفاه از دوچرخه، تشویق شهروندان به استفاده از دوچرخه با تاکید بر ارتقای سلامت جسمی، روان و اجتماعی، در کنار اهتمام جدی مسئولان شهری در استفاده از دوچرخه، می تواند زمینه ساز تغییر الگو رفتاری استفاده از خودرو شخصی باشد. دوچرخه سواری و پیاده روی ضرورت هایی است که جامعه شهری نیازمند آن است و مسئولان شهری تا امروز برای قرارگرفتن در کنار جریان های اجتماعی حامی آن، تاخیر داشته اند، تاخیری که در شاخص های سلامت شهروندان تهرانی کاملاً مشهود است و به نظر می رسد بی توجهی به آن بهای سنگینی را به دنبال خواهد داشت.
امروز فرصت خوبی است تا شهری مشارکت پذیر را تمرین و از خودمان شروع کنیم؛ یک اقدام فردی و یک اقدام جمعی در هر جایگاه و نقش اجتماعی که هستیم را در راستای روز جهانی دوچرخه انجام دهیم و باور کنیم برای اصلاح و تغییر این شهر «ما شدن» ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
---------------------------------------------------------------------------------------
*مدیرکل سلامت شهرداری تهران
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.