در این مطلب آمده است: «نه فقط باغ الهیه که ماجرای تخریب باغ‌های دیگری مثل سعادت‌آباد و... هم بیشتر ناشی از جوسازی‌هاست.
ما اصلا یک شرکت را گذاشته‌ایم مخصوص پیگیری وضعیت باغ‌ها و رسیدگی به آنها.
الان خیلی جاها باغ‌های‌مان را با تانکر آب می‌دهیم. آن وقت مگر امکان دارد که ما بخواهیم حتی یک درخت را هم قطع کنیم باغ برره هم همین‌طور بود.
خواهش می‌کنم یکی را بفرستید برود تحقیق کند. ما نیازی نداریم که بخواهیم درختان این باغ‌ها را قطع کنیم و جای آن برج و ساختمان بسازیم... ولی به عنوان مثال یک درخت پوسیده‌ای را باد انداخته اما بعضی رسانه‌ها می‌زنند که اینها دارند درخت قطع می‌کنند.»
اینها بخشی از مصاحبه اختصاصی «محمد سعیدی‌کیا» ریاست بنیاد مستضعفان با روزنامه اعتماد در اولین روزهای کاری سال ٩٧ است.
همین مطالب اما باعث شد تا اهالی محل طی نامه‌ای به سعیدی‌کیا به این اظهارات واکنش نشان دهند و طی تماس‌هایی با روزنامه خواستار پیگیری مطالبات شهروندان محله در این زمینه شوند.
آنها در این نامه مدعی شده‌اند که ٢٢٧ اصله درخت قدیمی باغ خشک شده و از بین رفته است.
اهالی در بخش دیگری از این نامه نوشته‌اند: ما اهالی شهادت می‌دهیم که در زمان تصدی حضرت‌عالی به ریاست بنیاد مستضعفان، عوامل شما بعد از صدور پروانه و به قصد ساخت وساز در این باغ با بیل مکانیکی به درختان سرزنده و سرسبز این باغ یورش برده و تعدادی از درختان بی‌گناه را نیز قطع کرده‌اند که با هوشیاری مردم محله از ادامه این عمل جلوگیری به عمل آمد.
همچنین اهالی در این نامه از مسدود کردن محل ورودی آب توسط بنیاد و قطع آبیاری درختان از سال ٩٥ تا خرداد ماه ٩٦ یعنی زمان صدور حکم دادگاه، انتقاد کرده‌اند.
این نامه‌نگاری‌ها مصادف شد با سخنان احمد مسجدجامعی در مورد تخریب باغ دیگری در منطقه ٢ به نام باغ برره.
همین امر بهانه‌ای شد برای اینکه اهالی در اقدامی دیگر به وی نامه‌ای بنویسند و خواستار توجه او و دیگر اعضای شورا به روند تخریب باغ الهیه شوند.
سید امیر آذرنیا، یکی از اهالی محله و از همسایگان باغ با ارایه انبوهی از نامه‌هایی که اهالی برای سازمان‌های مختلف و نهادهای ذی‌ربط نوشته‌اند و در آنها خواستار توقف تخریب باغ شده‌اند به «اعتماد» گفت: با تلاش‌هایی که از سال‌ها قبل انجام دادیم و شکایتی که به دادگاه کردیم از بهمن ماه سال ٩٥ عملا تخریب گسترده باغ متوقف شد اما بعد از اینکه دادگاه شهرداری را مکلف به حفظ باغ کرد، شهرداری نیز به دلایل نامعلومی این وظیفه را دوباره به خود مالک محول کرد و همین امر باعث شد تا رفت و آمدهای وقت و بی‌وقت دوباره در باغ آغاز شود.
وی افزود: جالب است بدانید که از مدت‌ها قبل به یک‌باره به جای نام بنیاد مستضعفان به عنوان مالک باغ، نام فرد دیگری به نام حسینی روی تابلوی مقابل باغ درج شد که خود این مساله جای تامل دارد.
این شهروند ساکن محله حسابی در ادامه گفت: بعد از حکم شهرداری مالک باغ به یک‌باره دیواره‌ای بلند از جنس گونی را مقابل باغ علم کرد تا جلوی دید شهروندان را بگیرد که البته با فشار اهالی و پیگیری‌های آنها مجبور به برچیدن این دیوار شد.
آذرنیا در مورد سرنوشت نامه خود به سعیدی‌کیا نیز گفت: ما یک نسخه از نامه مزبور را به دفتر مقام معظم رهبری ارسال کردیم.
در آخرین پیگیری انجام شده معلوم شد که گویا از بیت به بنیاد نامه زده‌اند که مساله را پیگیری و پاسخ را برای‌شان ارسال کنند.
براساس همین دستور رییس بنیاد مستضعفان نیز دستور داده که موضوع دوباره بازنگری و گزارشی برای ارسال به بیت رهبری آماده شود.
وی در پایان با ذکر اینکه هم اینک نیز به نظر می‌رسد که مالک باغ در پشت درهای بسته درصدد خشک کردن درختان است، گفت: امیدواریم با ورود بیت رهبری به مساله که نشان از حساسایت معظم‌له به موضوع حفظ باغات است، بالاخره سال‌ها تلاش اهالی محل به نتیجه برسد و این باغ بزرگ و زیبا و قدیمی از مرگ حتمی نجات پیدا کند.
علاوه بر تذکرو هشدار درباره باغ الهیه «احمد مسجدجامعی» و «مجید فراهانی» اعضای شورای شهر تهران نسبت به آینده باغ برره، باغی که در آن مجموعه برره ساخته شد، نیز هشدار داده‌اند.
ما اهالی محله یک نسخه از نامه‌ای را که به رییس بنیاد زدیم به دفتر مقام معظم رهبری ارسال کردیم. در آخرین پیگیری انجام شده معلوم شد که گویا از بیت به بنیاد نامه زده‌اند که مساله را پیگیری و پاسخ را برایشان ارسال کنند.
براساس همین دستور رییس بنیاد مستضعفان نیز دستور داده که موضوع دوباره بازنگری و گزارشی برای ارسال به بیت رهبری آماده شود.
روزنامه اعتماد
تهرام/1735
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.