به گزارش ایرنا، الهام فخاری روز سه شنبه در شصت و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران افزود: در شهرداری که برنامه گذر از یک سازمان خدماتی به سوی یک نهاد اجتماعی را انتخاب کرده است زمینه‌های آشکاری وجود دارد که بستر استثمار و سود جویی از کودکان در مشاغل سخت به ویژه جمع آوری پسماند فراهم شده است.
وی در توضیح وضعیت زیست این کودکان افزود: برخی پیمانکاران شهرداری، کودکان زباله گرد را به کار می‌گیرند و از آنان به عنوان نیروی کار ارزان سوء استفاده می‌کنند و این کودکان در همان کارگاه‌های تفکیک پسماند می‌خوابند.
فخاری تصریح کرد: محل زندگی و کار این کودکان در گاراژهای پر از زباله و در سیطره حشرات موذی و بوی ناخوشایند است.
به گفته این عضو شورای اسلامی شهر تهران، محل زندگی این کودکان و نوجوانان به بستری خطرناک برای آزارهای روحی، جسمی و جنسی آنها تبدیل شده و این کودکان علاوه بر بیماری‌های عفونی، در معرض ریسک انواع آزار جنسی هم قرار می‌گیرند.
وی ادامه داد: براساس تحقیقات انجام‌شده، تعدادی از این کودکان به بیماری‌هایی مانند ایدز، هپاتیت، حصبه، کزاز، اسهال خونی، انگل‌های روده‌ای، سالک پوستی، زانودرد و کمردرد مبتلا شده‌‌اند، اما شانس مداواشدن را ندارند.
رییس کمیته اجتماعی شورا با تاکید بر لزوم اصلاح قوانین و آیین‌نامه‌ها در جهت منع به‌کارگیری کودکان و نوجوانان توسط پیمانکاران طرف قرارداد با شهرداری، گفت: ضروری است در سازمان مدیریت پسماند دستورالعمل بازدارنده‌ای برای جلوگیری از به کارگیری کودکان در خدمات دفع و تفکیک پسماند تهیه شود و با جدیت تمام بازنگری در دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های این حوزه باید در دستور کار قرار گیرد.
وی گفت: با توجه به اینکه این کودکان با پیمانکاران طرف قرارداد شهرداری کار می‌کنند، متولیان امر در شهرداری باید بر این شرکت‌ها نظارت بیشتر و دقیق‌تر داشته باشند و ضروری است شهرداری تهران فهرست شرکت‌های طرف قرارداد در حوزه جمع آوری، دفع و تفکیک پسماند را در اختیار وزارت کار قرار دهد تا از طریق بازرسی ادارات کار نسبت به بازرسی از این کارگاه‌ها و شرکت‌ها اقدامات لازم صورت گیرد.
وی خاطرنشان کرد: ضروری است به استناد ماده 85 قانون کار نسبت به مسائل بهداشتی و پیشگیری از بیماری‌های محیط کار و کارگاه‌های تفکیک زباله اقدام لازم انجام شود و کارگاه‌ها مکلف به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی شوند.
رییس کمیته اجتماعی با تاکید بر لزوم برخورد قانونی با پیمانکارانی که در موضوع به‌کارگیری کودکان و نوجوانان، متخلف هستند گفت: انتظار داریم که شهرداری به عنوان مسئول مستقیم نظارت بر پیمانکاران خود با شرکت‌های پیمانکار طرف قرارداد که نسبت به‌کارگیری کودکان در زباله‌گردی و تفکیک زباله فعالیت می‌کنند، برخورد قانونی انجام دهد و از انعقاد قرارداد با این شرکت‌ها خودداری کند.
تهرام/9343/1735 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.