به گزارش ایرنا ، عده ای ناشناس ده ها تن نخاله ساختمانی را شبانه در غفلت مردم و مسئولان روستای عسگرآباد ، از توابع بخش مرکزی شهرستان پیشوا در کناره های دیواره های قلعه ایرج تخلیه کردند که این امر با اعتراض بسیاری از دوستداران آثار تاریخی همراه شد.
روستای عسگر آباد علاوه بر واقع شدن قلعه ایرج ، مرکز اصلی تولید سبزی در پیشوا بوده و اردوگاه اتباع افغانستانی نیز در آن مستقر است و تخلیه ده ها تن نخاله ساختمانی در حاشیه قدیمی ترین و مهم ترین اثر باستانی منطقه موجی از اعتراض را در سطح منطقه به همراه داشته است.
تخلیه نخاله در حاشیه این قلعه باستانی در حالی انجام می شود که طی دو روز گذشته ، برخی از حفاران غیر مجاز با سودای دست یابی به گنج و با تعرض به دروازه جنوبی ، اقدام به حفر گودال درآن کرده بودند.
رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان پیشوا با تأکید بر کمبود نیروی انسانی در این اداره ، برای مقابله با این تخلفات از مسئولان محلی از جمله دهیار روستا خواست تا با این اداره همکاری کنند.
مجید ژاله نیا افزود: حفاظت از میراث فرهنگی وظیفه ذاتی اداره میراث فرهنگی است ولی همگان باید سهم و نقش خود را از حفاظت از این آثار گرانبها ایفا کنند.
بخشدار مرکزی شهرستان پیشوا نیز با تأئید تخلیه نخاله در حاشیه دیواره های قلعه ایرج گفت: عوامل دهیاری عسگر آباد با اطلاع از این حادثه ، مراتب را به میراث فرهنگی و بخشداری گزارش کردند
احمد ملایری گفت: با تأمین لودر و کامیون مورد نیاز و بسیج کلیه امکانات ، نخاله های تخلیه شده در این مکان پاکسازی شد.
وی تأکید کرد: با هماهنگی به عمل آمده ، حفاظت از این منطقه باستانی بیش از گذشته به مسئولان روستا تأکید شده و با هر گونه تعرض به این قلعه باستانی برخورد می شود.
قلعه ایرج که در شمال کمربندی ورامین – پیشوا و در روستای عسگر آباد واقع شده است ، در یازدهم شهریور 1382 خورشیدی به شمار 9835 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
شهرستان پیشوا که در 45 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است ، بیش از 40 محوطه و اثر تاریخی دارد.
تهرام/7254//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.