به گزارش ایرنا ، در شمال کمربندی شمالی ورامین – پیشوا و قسمت شمالی قلعه ایرج بزرگترین قلعه خشتی جهان ، مقبره یوسف ابن حسین ابن زین العابدین معروف به یوسف رضا (ع) یکی از عرفای بزرگ قرن دوم قرن سوم هجری واقع شده که به گفته خواجه عبدالله انصاری در تاریخ 291 هجری قمری و به گفته عطار نیشابوری در تذکره الاولیاء سال 303 هجری قمری رحلت کرده است.
از گذشته دور ، در کنار مقبره این عارف نامی ، روستایی شکل گرفت که به خاطر مقام وی ، به نام یوسف رضا معروف شده و به دلیل آبادانی و سرسبزی ، یکی از مناطق مهم گردشگری دشت ورامین و شهرستان پیشوا محسوب می شود.
بنای امامزاده یوسف رضا که در سال 84 به شماره 14667در فهرست آثار ملی قرار گرفته، نمادی از هنر معماری اسلامی است که این مکان شریف را به محلی مهم از نظر گردشگری تبدیل کرده است و از دیر باز محل دفن اموات و درگذشتگان روستائیان و مناطق مجاور بوده به طوری که قدمت برخی از قبور به بیش از 200 سال می رسد.
عملیات مرمت این اثر باستانی در سال 1382 آغاز شد و به منظور حفظ آثار تاریخی به ویژه سنگ های مزار قدیمی که نمادهایی از جنسیت ، نوع کار و پیشه و خانواده متوفی بر روی آن حک شده بود ، در دیواره ها کار گذاشته شد ولی با اجرای طرح توسعه آستان این امامزاده ، نه تنها سنگ های قدیمی از بین رفت ، که در حاشیه محوطه آن ، یک باب مغازه نیز احداث گردید.
در جدیدترین تعرض به حریم این آستانه 700 ساله و به منظور احداث شبستان ، عملیات بتن ریزی بر روی ستون هایی که در چند قدمی بنای تاریخی امامزاده یوسف رضا واقع شده آغاز گردید که این اقدام با شکایت میراث فرهنگی شهرستان پیشوا به مراجع قضایی مواجه شد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان پیشوا در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت : باتوجه به این که از حضور من در این شهرستان یک ماه بیشتر نمی گذرد ، از روند اجرای طرح توسعه امامزاده یوسف رضا اطلاع چندانی ندارم.
حجت الاسلام سیدحسین مطهری افزود : با بررسی های صورت گرفته در خصوص ساخت و ساز در محوطه تاریخی امامزاده یوسف رضا ، مجوزی که به تأئید میراث فرهنگی رسیده باشد یافت نشده و باید علت اجرای این عملیات بدون مجوز را از متولیان این امامزاده پرسید.
رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری پیشوا نیز به خبرنگار ایرنا گفت : هر گونه ساخت و ساز در محوطه و حریم آثار تاریخی به ویژه آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی جرم محسوب می شود.
مجید ژاله نیا گفت : حدود یک سال و نیم پیش ، متولیان امامزاده درخواست اضافه کردن بنایی در محوطه تاریخی یوسف رضا ارائه کردند که با وجود مخالفت اداره کل میراث فرهنگی استان تهران ، بخشی از فوندانسیون سازه مورد نظر در مجاورت بنای تاریخی اجرا شد.
وی بیان کرد: اداره میراث فرهنگی پیشوا با طرح شکایت در مراجع قضایی ، از ادامه این ساخت و ساز غیر مجاز جلوگیری کرد ولی روز گذشته ، این ساخت و ساز در محوطه آغاز شد که با اطلاع از این عملیات ، بار دیگر طرح شکایت انجام و از ادامه آن جلوگیری شد.
وی تصریح کرد: نگاه کسب درآمد در موقوفه هاست و ساخت و سازهای صورت گرفته در محوطه تاریخی یوسف رضا و احداث یک باب مغازه در ضلع شمالی این بنای تاریخی مؤید این امر است.
ژاله نیا تصریح کرد: موضوع تعرض به حریم این امامزاده تاریخی در مراجع قضایی مطرح شده و تلاش می شود تا با پیگیری لازم ، حکم قلع و قمع این ساخت و ساز دریافت شود.
وی کمبود نیروی محافظت از آثار تاریخی را به عنوان یکی از مشکلات شهرستان پیشوا یاد کرد و افزود : در شهرستان پیشوا 40 اثر تاریخی شناسایی شده که برای حفاظت از این آثار تنها یک نیرو در اختیار اداره میراث فرهنگی شهرستان قرار دارد.
وی تأکید کرد: احترام و حراست از امامزاده با متولی آن است ، وقتی متولیان این اثر تاریخی به اهمیت آن توجهی نمی کنند ، طرح شکایت در مراجع قضایی تنها راه حفاظت از آن است.
شهرستان پیشوا با 80 هزار نفر جمعیت در 45 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
تهرام/7254 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.