آنطور که گزارش های آماری بانک مرکزی و مرکز ملی آمار ایران بیان می کند، در 3 ماه انتهایی سال 96، افزایش قیمت ها در بازار مسکن پایتخت کلید خورده است.
طبق این گزارشات، بانک مرکزی و مرکز آمار ایران در دو نوبت از افزایش حدود 30 درصدی قیمت مسکن در تهران در سال 97 نسبت به 96 خبر دادند. به‌گفته فعالان بازار مسکن، هم اکنون افزایش قیمت‌ها در برخی مناطق پایتخت از 50 درصد نیز عبور کرده و این میزان گرانی ناگهانی باعث قفل شدن معاملات مسکن شده‌است.
مهدی سلطان محمدی، کارشناس بازار مسکن در گفت‌و‌گو با روزنامه «ابتکار» در خصوص دلایل گران شدن قیمت‌ها در بازار مسکن طی روزهای اخیر گفت: پس از رکود طولانی مسکن که از سال 92 تا 96 این بازار را با خود درگیر کرده بود، بالاخره باید مسکن وارد دوران رونق می‌شد. عواملی مانند کاهش نرخ سود بانکی و کند شدن روند ساخت و ساز مسکن، باعث شد که از آبان ماه سال 96، روند رشد قیمت مسکن آغاز شود.
او افزود: هم اکنون در مناطق غربی و شمال غربی تهران، افزایش قیمت مسکن تا 50 درصد هم مشاهده می‌شود، در حالی که در منطقه 1 این افزایش قیمت تا 15 درصد بوده و در برخی از مناطق نیز 5 تا 10 درصد بوده‌است. به طور کلی میانگین رشد قیمت مسکن در تهران، اکنون حدود 30 درصد است. اما به دلیل ملی بودن بسیاری از عوامل رونق مسکن، با فاصله زمانی از تهران، شهرستان ها هم با رونق بازار مسکن مواجه می‌شوند.
به گفته سلطان محمدی، انسجام افزایش قیمت مسکن از شهرستان‌های اطراف تهران آغاز شده و سپس به سایر شهرهای کشور می‌رسد.
این کارشناس بازار مسکن همچنین به استمرار روند رشد مسکن در سال جاری اذعان داشته و گفت: پیش‌بینی می‌شود که تا سال 98، ما با افزایش قیمت مسکن روبه‌رو باشیم. پس از آن به دلیل آغاز به کار مجدد ساخت و سازها، تقاضا از عرضه کمتر می‌شود و این روند به تعادل و سکون می‌رسد.
افزایش سقف وام مسکن محرک تقاضاست
سیدکمال الدین شهریاری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمارهای بانک مرکزی در خصوص رشد 180 درصدی وام مسکن در حوزه ساخت و ساز و رشد 28 درصدی تسهیلات خرید مسکن، گفت: رشد تسهیلات دهی بانک ها در حوزه مسکن صد درصد در رشد تقاضا و ساخت و سازها موثر بوده‌است.
نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه برای خروج مسکن از رکود اعطای تسهیلات بسیار موثر است، افزود: افزایش سقف وام و بالا رفتن سهم تسهیلات در قیمت ساخت و خرید مسکن می تواند طرف تقاضا را تحریک و بازار را در بخش مسکن از رکود خارج کند.
شهریاری با تاکید بر اینکه بالا رفتن سقف وام مسکن حتما در رونق بازار اثر داشته و تا حدودی ممکن است به افزایش قیمت‌ها نیز منجر شود، تصریح کرد: به لحاظ رونق بخش مسکن و فعال شدن این بخش که بخش مهمی از تولید و رشد کشور را به خود اختصاص می‌دهد، افزایش سقف وام در این حوزه می‌تواند پیامدهای نرخ رشد را افزایش داده و اشتغال را نیز وضعیت بهتری برخوردار کند.
وی با بیان اینکه اقدامات اخیر دولت در بحث تسهیلات مسکن پدیده مثبتی تلقی می‌شود، گفت: مسکن بعد از یک رکود بسیار طولانی که شاید بی‌سابقه بوده و در حدود 5 سال به طول انجامید اکنون حباب سال های90 و 91 و اوایل 92 را تخلیه کرده‌است.
شهریاری با تاکید بر اینکه اکنون قیمت مسکن این اجازه را پیدا کرده که متناسب با تورم چند ساله مجددا به یک حد تعادلی برسد، افزود: از این رو با توجه به سیاست های ارزی و تورمی که ما در ماه‌های آینده خواهیم داشت قیمت مسکن در ماه‌های آتی روند صعودی خود را به شکل آرام ادامه خواهد داد.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: روند نرخ مسکن همسو با تورم در پایتخت بیشتر محسوس خواهد بود.
فرشید پورحاجت، دیگر فعال بازار مسکن در خصوص دلایل گران شدن مسکن پایتخت و ادامه روند آن گفت: صنعت ساختمان 5 سال در رکود بود و این امر باعث انباشت تقاضا و تورم شد. در مدت 5 سال گذشته، قیمت همه کالاها افزایش پیدا کرد اما مسکن هیچ افزایش قیمتی نداشت که این موضوع باعث انباشت تقاضا و جهش در قیمت مسکن شد.
پورحاجت افزود: در نیمه دوم سال 96 مسکن رونق پیدا کرده ‌بود اما در سال 97 به‌دلیل نوسانات قیمت دلار، عده‌ای شتابزده وارد بازار مسکن شدند و بازار دچار افزایش قیمت شد.
وی ادامه داد: نظام عرضه و تقاضا در چند سال گذشته دستخوش بی انضباطی شده‌است و روند ساخت و ساز در گذشته به نحوی بود که نتوانستیم متناسب با برنامه ها و طرح جامع، مسکن تولید کنیم و همین امر جو روانی مسکن را دستخوش آشفتگی کرد.
عضو کانون سراسری انبوه سازان کشور تصریح کرد: مشاوران املاک، نوسانات ارز و بی ثباتی اقتصادی باعث متشنج شدن بازار مسکن شده‌است.
پورحاجت با اشاره به طولانی بودن روند صدور پروانه‌های ساختمانی در کشور تصریح کرد: بروکراسی اداری تولید را آزار می‌دهد و اتفاق مثبتی در بهبود فضای کسب و کار صورت نگرفته‌است.
وی ادامه داد: باید فعالان بخش مسکن اطمینان خاطری برای افزایش تولید مسکن داشته باشند اما قوانین مزاحم مانع کار آنها می شود. به‌طورمثال (ماده 77) مالیات برساخت و ساز است که در دو سال، اجرایی نشده و اگر امسال اجرایی شود علاوه بر تورم قیمت مسکن افزایش چند درصدی خواهیم داشت.
پورحاجت گفت: دولت باید سیاست‌هایی برای تقاضا و عرضه مسکن داشته باشد.
روزنامه ابتکار
تهرام/7247/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.