یک کارشناس باستان شناسی گفت: بخاطر اینکه رضاشاه در دوره تبعیدش در خارج از ایران فوت کرد برای حفظ و نگهداری متوفی تا زمان بازگرداندنش به ایران به ناچار وی را مومیایی کردند که پیکر آسیب نبیند.

قدیر افروند در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: جسد مومیایی کشف شده متعلق به رضاشاه پهلوی است چرا که در تاریخ چند هزار ساله ایران تاکنون در آیین تدفین ایرانیان چه در پیش از تاریخ تا دوران معاصر هیچ جسدی مومیایی نشده است.

وی گفت: در تمامی کاوش‌های باستان‌شناسی تاکنون به هیچ مورد مومیایی برنخورده‌ایم.

وی در باره چگونگی مومیایی پیکر رضاشاه پهلوی خاطرنشان کرد: پیکر پهلوی اول به دلیل شرایط خاص آن دوره و تحولاتی که در داخل کشور ایران به لحاظ سیاسی وجود داشت و همچنین بخاطر اینکه رضاشاه در دوره تبعیدش در خارج از ایران فوت کرد برای حفظ و نگهداری متوفی تا زمان بازگرداندنش به ایران به ناچار وی را مومیایی کردند که پیکر آسیب نبیند. 

این کارشناس باستان‌شناسی ادامه داد: بعد از مهیا شدن شرایط لازم پیکر مومیایی رضاشاه به ایران بازگردانده شد و توسط محمدرضا پهلوی در شهر ری به خاک سپرده شد.

به گزارش ایلنا چندی پیش نیز حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران و خسرو معتضد تاریخ نگار جسد کشف‌شده در نزدیکی حرم حضرت عبدالعظیم را متعلق به رضا‌خان دانسته و گفتند مومیایی کشف شده قطعا مربوط به رضا‌خان است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.