به گزارش ایرنا ، درخت اوکالیپتوس ، گیاه بومی مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر است که کاشت آن طی سال های اخیر در قرچک افزایش یافته به طوری که طی سال های اخیرصدها اصله از این درخت در پارک جنگلی ، بوستان های محلی و حاشیه کمربندی شمالی شهرستان قرچک کاشته شد.
زمستان های معتدل سال های اخیر در شهرستان قرچک باعث رشد سریع این درخت شد ولی سرمای زمستان گذشته که با بارش بی سابقه برف همراه بود ، باعث شد که اکثر قریب به اتفاق این درختان که تنش های دمایی را تحمل نمی کنند ، خشک شود.
سال 86 نیز برف بی سابقه در دشت ورامین باعث شد تا اکثر گونه های غیر بومی درخت و درختچه های زینتی منطقه به طور کامل خشک و نابود شود.
خشک شدن درختان اوکالیپتوس ، علاوه بر این که ظاهر نا زیبایی به فضای سبز قرچک بخشیده ، در کاهش سرانه فضای سبز نیز تأثیر دارد و نیاز است تا مسئولان مدیریت شهری نسبت به حذف و جایگزینی آن اقدام کنند.
شهردار قرچک در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: در توسعه فضای سبز هر منطقه باید شرایط آب و هوایی و دمایی منطقه برای کاشت درخت در نظر گرفته شود چرا که کاهش و یا افزایش دما می تواند حیات این گیاهان را با خطر مواجه کند.
محسن خرمی شریف افزود: واقعیت این است که صدها اصله درخت اوکالیپتوس بدون در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی در شهرستان قرچک کاشته شده و سرمای زمستان گذشته ، اکثر این درختان را خشک کرده است ، هرچند که با تلاش نیروهای فضای سبز شهرداری ، کوددهی و هرس سرشاخه های خشک شده ، بعضی از این درختان بار دیگر احیا شدند.
وی تصریح کرد: تا پایان خرداد ماه امسال مشخص می شود که درختان خشک شده امکان احیا شدن مجدد را دارند که در غیر اینصورت شهرداری نسبت به قطع و جایگزینی آن با درختان مقاوم به شرایط آب و هوایی منطقه اقدام می کند.
شریف تصریح کرد: طی سال گذشته در توسعه فضای سبز قرچک ، از درختان بومی و مقاوم به تنش گرمایی و سرمایی منطقه از جمله توت کاتوزا و سرو لاوسون استفاده شده است.
وی تأکید کرد: توسعه و افزایش سرانه فضای سبز در دستور مدیریت شهری قرار دارد و تلاش می شود تا با مطالعه دقیق، در کاشت درخت از گونه ها سازگار با شرایط آب و هوایی و خاک منطقه استفاده شود.
قرچک با 270 هزار نفر جمعیت در 30 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
تهرام/7254//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.