آرش شهریور روز شنبه در نشست کارگروه پسماند که با حضور اعضای کارگروه در فرمانداری شهرستان دماوند برگزار شد با اشاره به کارگروه پسماند و بررسی مشکلات این بخش همچون فاضلاب، سگ‌های بلاصاحب و سایر موضوعات مربوطه، اظهار کرد: دفن پسماند با ارزیابی زیست محیطی در 100 هکتار از اراضی منطقه گندگ، زباله‌های هفت شهر شهرستان های دماوند و پردیس را پوشش می دهد.
وی از احداث پناهگاهی جهت کنترل و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب در این دو شهرستان اشاره کرد و افزود: زمینی در این خصوص آماده و زیرسازی‌های لازم صورت گرفته است و تا هفته آینده دیوارکشی اطراف آن به مساحت پنج هزار مترمربع انجام می‌شود که در این راستا نیازمند حمایت انجمن های مردم نهاد و شهرداری ها هستیم.
مدیرعامل شرکت مدیریت پسماند شرق استان تهران با بیان اینکه امیدواریم تا سه ماه آینده اتاقک‌ها و تجهیزات لازم این پناهگاه آماده شود، گفت: این مهم در راستای اعتراضات مردم نسبت به افزایش تعداد سگ‌های ولگرد و عدم کنترل و ساماندهی آن و همچنین پیشگیری از هرگونه بیماری انجام می شود.
وی با بیان اینکه برای ساماندهی این بخش نیازمند تامین اعتبار 500 تا 600 میلیون تومان هستیم، گفت: در گذشته دو هکتار زمین پیش ‌ازاین دیوارکشی شد ولی به دلیل شیب زیاد و برخی الزامات قانونی از لحاظ فنی مورد تأیید قرار نگرفت که در این راستا زمین دیگری در همان مرکز جانمایی شده و با توجه به تأمین اعتبار صورت گرفته اقدامات لازم انجام می گیرد.
شهریور در خصوص ساماندهی زباله ها نیز گفت: زباله مربوط به بخش‌ها و روستاها به نزدیک‌ترین شهرها انتقال داده می‌شود و زباله‌های بیمارستانی در درجه اول اتوکلاو شده و با توجه به قراردادهای خاص بیمارستان‌ها به کهریزک منتقل می‌شوند.
همچنین علی شیوا، معاون فنی و عمرانی فرماندار شهرستان دماوند اظهار کرد: این کارگروه در راستای ساماندهی پسماندهای حوزه شهرستان تشکیل شد چراکه پیش از این در شهرهای مختلف مواجه با دپوی نامناسب زباله در نقاطی بودیم که آلوده‌کننده منابعی مانند آب‌های زیرزمینی و خاک‌ها و مراتع بودند.
معاون فنی و عمرانی فرماندار شهرستان دماوند تصریح کرد: در بسیاری از شهرها مشکل ساماندهی زباله وجود دارد در حالی که خوشبختانه ما این مشکل را حل کرده و امیدواریم زودتر به نتیجه نهایی برسد که در افق این طرح، احداث کارخانه تبدیل پسماند تر و خشک به کمپوست و انرژی دیده شده است.
وی با اشاره به اینکه بیرون بردن زباله از حوزه محدوده قانونی شهرها ضروری است اما کافی نیست، افزود: باید برای حل‌وفصل در حوزه مربوط به تبدیل زباله در فاز اول به موادی که آلوده‌کننده منابع آب و طبیعی نباشد و در فاز دوم تبدیل به مواد قابل‌استفاده و در فاز سوم تبدیل زباله‌های تر به کمپوست و انرژی اقدام شود.
شهرستان دماوند با جمعیتی افزون بر 100هزار نفر در 45 کیلومتری شهر تهران قرار گرفته است. این شهرستان دارای پنج شهر و 2بخش مرکزی و رودهن تشکیل است.
تهرام/7246//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.