به گزارش ایرنا، نمایشگاه «یاد یار مهربان» با هدف ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی در میان دانش آموزان و تجهیز کتابخانه های مدارس شهر تهران به همت شهرداری و موسسه نشرشهر وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش فعالیت خود را از سال 1382 آغاز کرده، پس از برگزاری 12 دوره نمایشگاه که تا سال 1393 ادامه یافت، مسئولان با بررسی و آسیب شناسی دوره های گذشته نمایشگاه «یاد یار مهربان» و تاتیرات آن بر افزایش سرانه مطالعه دانش آموزان تصمیم گرفتند که سیزدهمین دوره این رویداد را در قالب جشنواره و پویش کتابخوانی دانش آموزان مقطع متوسطه اول برگزار کنند.
سال 1394 در نخستین گام از میان حدود 27هزار جلد کتاب ثبت شده در دبیرخانه جشنواره، حدود یکهزار و 200جلد کتاب را براساس استانداردهای کیفی مصوب (با تأکید بیشتر روی جذابیت) کمیته‌ای زیر نظر شورای یاد یار مهربان و آموزش و پرورش انتخاب کرد. پس از بارگذاری اطلاعات و تصویر جلد کتاب ها در وبسایت جشنواره، ثبت کتاب های درخواستی دانش آموزان در وبسایت جشنواره آغاز شد و با همراهی معلمان و مدیران مدارس، فرم های ثبت کتاب را دانش آموزان تکمیل و معلمان و رابطان مدارس در سایت بارگذاری کردند.
سال تحصیلی 95-94، شهرداری تهران به دانش آموزان مقطع متوسطه اول تا سقف 20 هزار تومان کتاب اهدا کرد. پس از ثبت کتاب ها در بهمن ماه، بیش از 450 هزار جلد کتاب برای این دانش آموزان تهیه شد و در اسفندماه، کتاب های انتخاب شده هر دانش آموز، آماده و به بیش از یکهزار مدرسه متوسطه اول ارسال شد.
تعداد زیادی از مدارس و دانش آموزان پس از دریافت کتاب ها، از ابتدای فروردین تا پایان اردیبهشت ماه در مرحله اقدامات و فعالیت های درون مدرسه نیز مشارکت کردند و با تولید بیش از 2هزار اثر مرتبط با کتاب های انتخاب شده، در بخش رقابتی جشنواره شرکت کردند که پس از بررسی و داوری آثار، مهرماه95 در آیین اختتامیه از برگزیدگان تجلیل شد.
شهرداری تهران برای سیزده دوره جشنواره «یاد یار مهربان» بیش از 330 میلیارد ریال هزینه کرده است.
دوره چهاردهم این جشنواره، به دلیل تغییرات مدیریتی و اختصاص ندادن بودجه برگزار نشد.
همزمان با برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برخی از ناشران شرکت کننده در جشنواره «یاد یار مهربان» انتقاداتی را در نوشته ای با این مضمون «رفتار غیرفرهنگی نشر شهر و شهرداری، نزدیک به 2سال است از خرید کتاب ناشران توسط نشر شهر وابسته به شهرداری تهران برای نمایشگاه «یار مهربان» می گذرد و هنوز پول ناشران را نپرداخته اند، هیچکس از نشر شهر و شهرداری پاسخگو نیست، گذشتگان بد بودند، کجایید مدعیان فرهنگ» مطرح کردند.
مدیر مسئول انتشارات آشنایی در این باره گفت: شهردار تهران 2 سال پیش و قبل از انتخابات سال 96 با هدف برپایی نمایشگاه یار مهربان، از تعدادی از ناشران کتاب خریداری کرد در حالیکه تا امروز وجه کتاب ها به هیچ یک از ناشران پرداخت نشده است.
جعفر سیدارقام این خریدها را متفاوت و تا 10ها میلیون تومان اعلام و اضافه کرد: همه این ناشران طی نامه ای به شهرداری و اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران خواستار رسیدگی به این مساله و بازگشت سرمایه خود شدند؛ پولی که الان از ارزش آن بسیار کاسته شده است.
مدیرعامل موسسه نشرشهر در پاسخ به انتقادات مطرح شده از سوی ناشران به خبرنگار ایرنا گفت: موسسه نشرشهر پیمانکار شهرداری تهران در خصوص برگزاری جشنواره «یاد یار مهربان» است و سالانه اعتباری در بودجه عمومی شهر تهران ویژه برگزاری این جشنواره تعریف می شود.
سیدمجید حسینی افزود: براساس این اعتبار و انعقاد تفاهم نامه ای با معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران، بودجه و مبلغی برای برگزاری جشنواره «یاد یار مهربان» اختصاص داده می شود.
وی گفت: موسسه نشرشهر در 2سال گذشته نیز چنین روندی را در برگزاری جشنواره طی کرده و اسناد خرید کتاب از ناشران و مبالغ آن را به معاونت اجتماعی ارائه کرده و این معاونت نیز اسناد را در اختیار شهرداری تهران قرار داده اما با توجه به تغییرات مدیریتی، مبالغ مورد نظر پرداخت نشده است.
مدیرعامل موسسه نشرشهر با بیان اینکه شهرداری تهران یک میلیارد و 900 میلیون تومان به حدود 160ناشر بدهکار است، اظهار کرد: بودجه جشنواره «یاد یار مهربان» در شورای اسلامی شهر تهران تعریف شده اما در اولویت پرداخت نبوده و براین اساس چهاردهمین دوره این جشنواره به دلیل وجود بدهی و اختصاص ندادن بودجه برگزار نشد.
حسینی ابراز امیدواری کرد:بودجه سال جدید به جشنواره «یاد یار مهربان» اختصاص پیدا کند و علاوه بر پرداخت و تسویه مطالبات 2سال گذشته ناشران، دوره جدید جشنواره نیز برگزار شود.
تهرام/7245//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.