رقابت گزینه‌های شهرداری برای جلوس بر مهم‌ترین کرسی بهشت از روز گذشته آغاز شد.
در ابتدا 7 گزینه به نام‌های محمدعلی افشانی، پیروز حناچی، محمود حجتی، حجت‌ا... میرزایی، حسینی مکارم و انصاری لاری و محمود حسینی از سوی شورای شهر به عنوان گزینه‌های اصلی شهردار شدن معرفی شدند و قرار بود از دیروز به ارائه برنامه‌های خود در جلسه شورای شهر بپردازند اما انصاری لاری دو بار انصراف خود را اعلام و از گردونه کنار گذاشته شد و شامگاه شنبه هم اعلام شد که محمود حجتی هم انصراف داده است و دیروز روابط عمومی شورای شهر اعلام کرد: محمود حجتی وزیر کشاورزی طی نامه‌ای رسمی به شورای اسلامی شهر تهران انصراف قطعی خود از نامزدی شهرداری تهران را اعلام کرد. در بخشی از نامه انصراف حجتی آمده است: «با توجه به مسئولیت کنونی اینجانب در دولت، تصدیق خواهید فرمود پذیرش مسئولیت جدید منوط به اجازه و موافقت مقامات عالی رتبه نظام می‌باشد که در این برهه حساس بر ادامه خدمت اینجانب در مسئولیت فعلی تاکید نمودند.»
روز گذشته ابتدا حجت‌ا... میرزایی به ارائه برنامه‌هایش پرداخت اما به دلیل آنکه شانس او براتی تصدی شهرداری تهران پایین است اعضای شورای شهر سوالی از او نپرسیدند اما پس از ارائه برنامه از سوی محمدعلی افشانی بود که سوالات فراوان اعضای شورای شهر تهران مطرح شد.
او جدی‌ترین گزینه جلوس بر کرسی شهرداری تهران است و به همین دلیل اعضای شورای شهر برای اطمینان از برنامه‌های او موضوعاتی را در حوزه شهری مطرح کردند که البته برخی اعضای شورای شهر که دیدگاه حزبی داشتند و گزینه‌های خودشان انصراف داده بودند موضوعاتی را مطرح و سوالاتی را پرسیدند که به اعتقاد برخی ارتباطی با موضوع جلسه نداشت.
محسن هاشمی رئیس شورای شهر با بیان اینکه فرآیند انتخاب شهردار شفاف است و دامن زدن به حواشی و لطمه زدن به جایگاه حقیقی و حقوقی اعضا نتیجه‌ای جز کم اعتماد شدن مردم نسبت به لیست امید ندارد، اظهار کرد: هرگونه اظهارنظر از سوی اعضا، احزاب و... که جایگاه شورا را تضعیف کند مورد پسند نیست.

ائتلاف بزرگ ملی
نخستین گزینه‌ای که دیروز به ارائه برنامه پرداخت حجت‌ا... میرزایی بود که تاکید کرد که شهرداری می‌تواند با ایجاد یک نظام نوآوری شهری، فضای مبتنی بر کسب و کارهای نوین را خلق کند. او افزود: بخش عمده جوان‌ها انتظار استخدام ندارند و می‌گویند ما را در حل مشکلات شهر سهیم کنید؛ آنها باید به شرکای اصلی ما در آینده تبدیل شوند.
او گفت: متاسفانه خواسته‌ایم که مسائل شهر را در چارچوب بوروکراسی حل کنیم؛ برند و اتیکت شهرداری فساد نیست. اگر کسی حرمت و مسئولیت خودش را نگه نداشت به سایرین تسری ندهیم؛ کار ما در شهرداری افشاگری نیست. اگر شهردار شدم «شفافیت آری اما افشاگری هرگز» و مسیر شفافیت را که دکتر نجفی آغاز کرد، ادامه خواهم داد. میرزایی تاکید کرد که شهر تهران به یک ائتلاف بزرگ ملی نیاز دارد. نامزد تصدی پست شهرداری تهران گفت: 86 درصد مردم گفته‌اند که مهم‌ترین مشکلات تبعیض و نابرابری بین مناطق مختلف تهران در حوزه‌های مختلف است.

مدیریت کیفیت
محمدعلی افشانی گزینه دیگر شهرداری بود که دیروز به پشت تریبون شورای شهر رفت و گفت: کاندیدای شهرداری تهران گفت: شهردار باید بتواند با همه ارکان نظام کار کند و فقط رضایت شورای شهر مطرح نیست و همه ارکان نظام موافق حضور من هستند.
وی گفت: قرارداد 630 واگن تا امضای نهایی با فاینانس خارجی نزدیک به 800 میلیون یورو تدوین شده و قرار است 630 واگن ساخته شود. او با اشاره به جلسه نوسازی دولت، گفت: به آقای روحانی گفتم شما که می‌خواهید صرفه جویی در سوخت کنید، اولویت را به اتوبوس‌های شهری بدهید؛ زیرا آلایندگی زیادی دارند و رضایت مردم در پشت آن وجود دارد.اتوبوس‌ها اولویت اول است و طبق این طرح باید 5 هزار اتوبوس نوسازی شود. ما نیاز داریم بین دولت و شهرداری ارتباطی تنگاتنگ ایجاد کنیم؛ 33درصد مالیات ارزش افزوده به شهرداری‌ها تعلق دارد.
افشانی گفت: سطح مشارکت فرهنگی را هم ارتقا دهیم. این ذهنیت وجود دارد که فساد در سازمان‌ها و نهادهای عمومی وجود دارد. برای اینکه بتوانیم این ذهنیت را تغییر دهیم باید مردم کاملا مطلع باشند که در شهرداری چه می‌گذرد. باید نشاط را گسترش دهیم. افشانی گفت: شهرداری چند برابر آنچه که باید نیروی انسانی دارد؛ بر چه اساسی ارتقا شغلی می‌دهیم و مدیران را انتخاب می‌کنیم؟ مگر دولت و شهرداری، خیریه است؟ باید طوری کار کنیم که شهرداری لاغر شود اما اشتغال افزایش یابد.
او تاکید کرد: در استانداری استان فارس سعی کردم زنان در جلسات باشند و حالا دو مدیرکل قوی زن در استانداری فعالیت می‌کنند. او‌در پایان گفت: ایمن نبودن ساختار فیزیکی و کالبدی شهر و ساختمان‌های بافت فرسوده، نبود اورژانس هوایی با وجود 10میلیون جمعیت، کمبود فضا و امکانات مناسب برای رفع نیازهای بازماندگان پس از بحران و عدم توجه به الزامات پدافند غیرعامل در پروژه‌های زیرساختی از چالش‌های ایمنی و مدیریت بحران است.

سوالات اعضای شورا از افشانی
حسینی میلانی یکی از اعضای شورا با بیان اینکه افشانی چگونه می‌خواهد به عنوان یک مدیر اجرایی میان دستگاه‌های مختلفی که در عرصه محیط زیست با هم تداخل دارند همراهی ایجاد کند، گفت:‌ بخشی از مشکلات شهر تهران به دلیل چالش‌های زیست محیطی حریم شهر تهران در عرصه آلودگی هوا و پسماند است و این امر همکاری و حمایت شهرداری تهران را می‌طلبد.
شهربانو امانی عضو دیگر شورای شهر نیز با بیان اینکه افشانی فقط دو محور از مباحث TOD را در برنامه خود لحاظ کرده است از افشانی پرسید: به صورت شفاف در خصوص تعاملات درون سازمانی صحبت کنید و اینکه آیا اگر شورای شهر شما را انتخاب کند آیا از سرپرست فعلی و دو معاون شهردار که رقیبتان هستند استفاده خواهید کرد یا خیر.
زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست نیز با اشاره به اینکه تهران دارای چالش‌های متعددی است از افشانی پرسید: شما چقدر از تهران شناخت دارید در اظهاراتتان اصلا به تهران اشاره نکردید. چقدر تهران را می‌شناسید. الهام فخاری عضو دیگر شورای شهر نیز با اشاره به سابقه افشانی در استانداری فارس در انتقاد به اقدامات او گفت: در کارنامه شما طرح بین‌الحرمین شاهچراغ در شیراز به چشم می‌خورد که هنوز مردم شاهد اثرات نامطلوب آن هستند.
احمد مسجدجامعی عضو دیگر شورا نیز در واکنش به تذکرات افشانی به خبرنگاران برای رعایت سکوت اظهار کرد: ما در شورای شهر به خبرنگاران تذکر نمی‌دهیم شما در خصوص دستفروشان که دارای مشکل جدی بوده و شاهد بودیم برخوردهای فیزیکی و خشن نسبت به آنها هیچ جوابی نداد، چه برنامه‌ای دارید؟ الویری پس از استماع گزارش افشانی خطاب به او با انتقاد گفت: شما مدام در مورد فارس صحبت می‌کنید و به تجربیات خود در آنجا اشاره دارید، اما برای تهران برنامه‌تان چیست؟ با توجه به شرایط و حجم بدهی‌های تهران آیا برای این تعهد سنگین برنامه‌ای دارید؟ حسن رسولی عضو دیگر شورای شهر نیز با اشاره به سوابق افشانی تصریح کرد: شما به انتصابات خاص مشهور هستید و ما نباید با سازمان تک‌لهجه مواجه باشیم.

حسینی مکارم؛ شفاف‌سازی
سمیع‌ا... حسینی مکارم دیگر گزینه شهرداری بود که دیروز به ارائه برنامه‌های خود پرداخت و گفت: شعار نجفی یعنی تهران «شهر امید، مشارکت و شکوفایی» را سرلوحه کار خود قرار می‌دهم. وی با بیان اینکه پول شهرداری حق الناس است، گفت: یک ریال از پول مردم را خارج از منافع شهر خرج نمی‌کنم مگر اینکه شورای شهر دستور دهد.
وی که به خاطر اینکه نامش در پرونده املاک نجومی بوده حاشیه‌هایی برایش پدید آمده بود، در این باره توضیح داد:‌ در سال 85 وارد شهرداری شدم یعنی زمانی که دولت احمدی‌نژاد آمد از دولت به شهرداری رفتم. گفتند کسانی که 5 سال در شهرداری بوده می‌تواند به تعاونی مسکن رجوع کنند.600 هزار تومان گرفتند بعد 2سال گفتند به شما مسکن تعلق می‌گیرد، وقتی شروع کردند واحدها را بدهند، گفتند 74 متر به شما تعلق می‌گیرد، 2 واحد سازمانی به مساحت 230 متر به 3 نفر تعلق گرفت که سهم من 74 متر بود. وقتی شما تعاونی مسکن ثبت نام می‌کنید، هیچ دخالتی درآن ندارید؛ نه در ثبت نام، نه اداره، نه ‌در هیچ چیزش.
تهرام 1625
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.