به گزارش ایرنا، رضا ضیایی روز دوشنبه در کارگروه سلامت و محیط زیست سمینار 'نقش شوراها در توسعه شهرستان ری' بوهای نامطبوع اطراف فرودگاه امام خمینی(ره) را از جمله مشکلات زیستی جنوب پایتخت عنوان کرد و افزود: منشأ این بوها مربوط به مجتمع پردازش و دفع پسماند آرادکوه، تصفیه خانه ها و دامداری ها های این اطراف است.
وی پرسه سگ های ولگرد را از دیگر دغدغه های شهروندان این منطقه بیان کرد و گفت: سگ های ولگرد در تهران بی هوش می شوند و با کامیون به این به کوه های آراد کوه منتقل و رها می شوند.
ضیایی گفت: در این خصوص با معاونت خدمات شهری شهرداری تهران و شهردار تهران نیز مکاتباتی انجام شده است.
عضو شورای بخش فشافویه نیز در ادامه این جلسه گفت: از آنجایی که سگها حامل بیماری های پوستی اند و عشایر جنوب استان نیز در این منطقه ساکن هستند، احتمال آلودگی گله های گوسفندان وجود دارد.
حسین بیگدلی اظهار کرد: علاوه بر این اداره دامپزشکی این شهر نیز فاقد امکانات لازم است و دام ها به تب مالت و بیماری های تب برفکی مبتلا هستند.
وی با انتقاد از رها سازی سگ های ولگرد تهران در این منطقه عنوان کرد: در 2 سال اخیر افرادی بودند که 300 راس از گوسفندان آنها به علت بیماری های ناشی از سگ های ولگرد تلف شده اند.
وی گفت: بسیاری از کامیون های حمل زباله نیز برای اینکه هزینه زباله به مجتمع آرادکوه را پرداخت نکنند، زباله ها را در حاشیه جاده های حسن آباد تخلیه می کنند.

** اعتبارات صنایع آلاینده به باقرشهر محدود است
عضو شورای شهر باقر شهر نیز در ادامه این کارگروه گفت: باقر شهر ورودی و خروجی تهران است و این تردد ها مشکلاتی را ایجاد می کند.
حسین گراوند آلودگی پالایشگاه نفت تهران را دغدغه مردم بیان کرد و افزود: اعتبارات صنایع آلاینده به این منطقه محدود است.
وی با بیان اینکه باقرشهر در همسایگی بهشت زهرا(س) واقع شده است، عنوان کرد: ترافیک، آلودگی صوتی و ...توسعه بهشت زهرا (س) مشکلاتی را برای مردم این شهر ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه شهرهای جنوبی تهران کمرشان زیر بار مشکلات تهران در حال شکستن است، گفت: کمبود بیمارستان از دیگر مشکلاتی است که سه شهر باقرشهر، کهریزک و حسن آباد با آن مواجه هستند.
رییس محیط زیست شهرستان ری نیز در ادامه با بیان اینکه ری بیشترین تاثیر پذیری را از مشکلات تهران داشته است، افزود: این ساماندهی ها در چارچوب قانون انجام نگرفته است و مشکلاتی را ایجاد کرده است.
زهره عبادتی با اشاره به ارایه مجوز راه اندازی شهرک های صنعتی در این شهرستان گفت: از نظر زیست محیطی شهرستان ری ظرفیت بارگذاری ندارد.
وی با بیان اینکه روزانه یکهزارو 100 تن پسماند به این منطقه وارد می شود، گفت: این پسماند بطور غیر استاندارد وارد و شیرابه آن وارد رودخانه شور می شود و تاثیر بلند مدت بر وضعیت محیط زیست شهرستان دارد.
وی آلودگی آب های زیر زمینی، آلودگی هوا را از دیگر معضلات عنوان و گفت: ری رتبه اول وجود شرکت های حمل و نقل را دارد، که هوا را به سمت ناسالم و بسیار ناسالم برده اند و تردد خودروهای این شرکت ها نقش بسیاری در آلودگی هوا دارند.
وی همچنین گفت: سالانه 350 میلیون متر مکعب روان آب های آلوده وارد آب های این منطقه می شود.
وی با اشاره به بوی نامطبوعی اطراف فرودگاه امام(ه) نیز گفت: دامداری ها بخشی از این ‌بو را ایجاد می کنند و پیشنهاد می شود که به سمت سیستم بیوگاز حرکت کنیم تا از این طریق بوی نامطبوع رفع شود.

** مشکلات زیستی ری بررسی می شود
عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش نیز در این نشست خاطر نشان کرد: مشکلات دسته بندی و بر اساس اولویت امیدواریم که در طول سه سال آتی برخی از مشکلات را رفع کنیم.
ناهید خداکرمی گفت: مشکل آراد کوه و پسماند مشکلات مهمی است که باید با استفاده از تکنولوژی مدرن دنیا ، زباله ها را امحا کنیم.
خداکرمی با تاکید بر نقش مشارکت مردم در رفع مشکلات گفت: اگر هنر جلب مشارکت مردمی را داشته باشیم، مشکلات به راحتی حل می شود.
عضو دیگر شورای شهر تهران نیز گفت: سال های سال بعد از انقلاب قرار بود مشکلات رفع شود اما چون تصمیم گیری ها بدون نظر مردم انجام شد، مشکلات باقی ماند.
شهربانو امانی با بیان اینکه اگر نقش مردم روستایی را در حل مشکلات پررنگ کنیم، مشکلات تسهیل می شود، گفت: در این میان نقش زنان نیز نادیده گرفته شده است.
امانی با بیان اینکه ساماندهی تهران موجب انتقال مشکلات به شهرهای جنوبی شده است ، تاکید کرد: حضور مردم در کنار دولت و شوراها می تواند بخش زیادی از این مشکلات را برطرف کند.
سمینار 'نقش شوراها در توسعه شهرستان ری' امروز - دوشنبه - به مناسبت روز ملی شوراهای اسلامی شهر و روستا در 6 کارگروه و با حضور تواهن معاون استاندار تهران، جمالی پور فرماندار ویژه شهرستان ری، اعضای شورای شهر تهران و اعضای شوراهای شهرهای شهرستان ری، شهرداران و جمعی از مسئولان شهری در فرودگاه امام خمینی(ره) برگزار شد که موضوعات و مشکلات شهرهای جنوبی تهران دراین کارگروه ها بررسی می شود.
6003/7244/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.