مهرداد پور فتحی روز پنجشنبه در شانزدهمین جشنواره خیرین مدرسه ساز شهرستان دماوند اظهار کرد: شهرستان دماوند 16 هزار دانش آموز دارد که از این تعداد 13 هزار دانش آموز در منطقه شهری و 3 هزار دانش آموز در مناطق روستایی تحصیل می کنند.
وی ادامه داد: اگرچه ممکن است تعداد دانش آموزان کم باشد، اما وسعت و پراکندگی مدارس معضلاتی در بحث ساماندهی دانش آموزی ایجاد کرده و باید در این زمینه برنامه ریزی های دقیق انجام شود.
پورفتحی در خصوص فضاهای آموزشی سطح شهرستان تصریح کرد: 64 مدرسه ابتدایی، 17 مدرسه در مقطع متوسطه اول و 13 مدرسه در مقطع متوسطه دوم وجود دارد که مجموع آن 94 مدرسه است؛ از این میزان 57 مدرسه شهری و 37 مدرسه روستایی است.
رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان دماوند خاطر نشان کرد : با توجه به قدمت شهرستان، 50 مدرسه بالای 40 سال ساخت وجود دارد که 10 مدرسه در داخل شهر و 40 مدرسه روستایی است که با توجه به زلزله خیز بودن منطقه لازم است این مدارس نیز بازسازی شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه احداث شهرک هایی همچون مسکن مهر موجب کمبود فضاهای آموزشی شده است، عنوان کرد : در سال 1400 تا 1401 جمعیت دانش آموزی شهرستان افزایش خواهد یافت که این تعداد از مدارس جوابگو نخواهد بود.
وی به اشاره به تراکم جمعیتی در منطقه، بیان کرد : تراکم دانش آموزان در شهر به 40 تا 45 و در مدارس روستایی به کمتر از 20 رسیده که نیاز است در بحث توسعه روستاها و برای جلوگیری از مهاجرت دانش آموزان از روستا به شهر بخشداری و دهیاری ها ما را در ساخت مدارس یاری کنند.
رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان دماوند تاکید کرد : ساخت مدرسه در یک روستا میتوانند باعث حفظ جمعیت روستا شود و اگر امکانات داخل روستا کم باشد مردم از روستا به شهر می آیند.
وی با اشاره به اینکه یک سری چالش ها در مدارس وجود دارد که ممکن است در سطح کشور نیز شاهد آن باشیم خاطر نشان کرد: از خیرین تقاضا می کنیم ساخت مدارس با مشورت شورای آموزش و پرورش صورت گیرد زیرا ممکن است در یک منطقه نیاز به ساخت مدرسه وجود نداشته باشد چه بسا برخی از مدارس در مناطقی که دانش آموزی وجود ندارد ساخته شده است.
وی در ادامه گفت: یکی از مشکلاتی که در سطح شهرستان وجود دارد، بحث سند دار کردن املاک است که اغلب املاک به نام آموزش و پرورش نیست و این موضوع یکی از دغدغه های مدیر کل آموزش و پرورش نیز می باشد.
وی ادامه داد: کمبود نیروی انسانی، وجود چند پروژه نیمه تمام از جمله هنرستان زینبیه که 70 درصد انجام شده و مقرر شده تا شهریور به اتمام برسد و پروژه مدرسه ولیعصر جیلارد و نبود سالن همایش از جمله مشکلات شهرستان است.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
تهرام/7246/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.