به گزارش ایرنا، شورای اسلامی شهر تهران روز گذشته(یکشنبه) در نخستین جلسه علنی سال 97 یکی از پر ازدحام ترین جلسات خود را برگزار کرد، جلسه ای که علاوه بر حضور شهردار تهران، 9 معاون و تعداد زیادی از مشاوران و مدیران شهرداری نیز در این جلسه حضور داشتند.

* در جلسه شورا چه گذشت
شهردار تهران در جمع اعضای شورای شهر با اشاره به کلیات کارنامه 7.5(هفت و نیم) ماه گذشته شهرداری، خاطرنشان کرد: کارنامه ام کاملا قابل دفاع است و با هیچ یک از مدت های مشابه دوره های گذشته از نظر حجم و محتوای فعالیت ها، قابل مقایسه نیست.
وی افزود: مدیران مورد تأیید زیادی هستند که می‌توانند این مسئولیت را بپذیرند، در بین معاونان فعلی ‏شهرداری تهران افرادی هستند که قطعاً می‌تواند این مسئولیت را بهتر از من یا مانند من برعهده گرفته و مجموعه را مدیریت کنند.
نجفی، علت اصلی استعفای خود را عارض شدن یک بیماری که درمان آن زمان بر است عنوان کرد و گفت: کسانی که رفتن من را بعد از 6 ماه به دلیل بیماری پیشگویی می‌کردند خیلی خوشحال نباشند، پیگشویی ‏پیغمبرگونه آنها آنطور که فکر می‌کردند اتفاق نیفتاده است.
وی تاکید کرد: واقعیت این است که آن روز مریض نبودم و در این مدت هم ‏آنچه آن‌ها می‌گفتند درباره قلب و سایر مسائل برای من مشکلی ایجاد نکرد.
نجفی تصریح کرد: این بیماری جدید است که حدود یک ماه و نیم است برایم عارض
‏شده و به طور مسلم درمان بیماری بخش زیادی از انرژی ام را می‌گیرد و دیگر انرژی ‏لازم برای رتق و فتق امور شهرداری باقی نمی‌ماند.
نجفی اظهار داشت: بنابراین شرایط اقتضا می‌کند این مسئولیت را به دیگری واگذار کنم و البته ‏در کنار(شهردار جدید) درحدی که وسع و توان جسمی اجازه دهد خواهم بود.
پس از اظهارات شهردار، ناهید خداکرمی، احمد مسجدجامعی، حسن رسولی، زهرا صدراعظم نوری، مرتضی الویری، سیدمحمود میرلوحی و بهاره آروین به عنوان مخالف و الهام فخاری و محمدجواد حق شناس نیز به عنوان موافق استعفا در صحن شورا صحبت کردند و در نهایت اعضای شورای شهر تهران با 16 رای مخالف و 4 رای موافق، استعفای نجفی را رد کرده و نپذیرفتند.
زهرا صدر اعظم نوری دیروز در مخالفت با استعفای شهردار تهران گفت که
این نوع بیماری، بیماری رجل سیاسی کشور است و رده های بالا این بیماری را داشته و درمان کرده اند.
احمد مسجدجامعی نیز در مخالفت با استعفای شهردار تهران گفت: با توجه به عملکرد نجفی، استعفای وی از موضع تواضع است و انتخاب ما در مورد ایشان انتخاب درستی بوده است.
وی افزود: ایشان با منافع برخی گروه های بزرگ که کاری هم به چپ و راست ندارند، درگیر شد و همه چیز به ساختاری که نجفی ایجاد کرده بر می گردد.
مسجدجامعی با بیان اینکه من از ایشان می خواهم بمانند، افزود: اولویت ما ایشان است، اما اگر نشد از ایشان می خواهیم که خود راهنما باشند.
الهام فخاری هم در موافقت با استعفای شهردار تهران گفت: شورا و شهرداری شهری به جامانده از انحصارطلبی را که از زیرزمین تا هوای آن پیش فروش شده و شهری که گذشته و آینده آن به فروش رفته را تحویل گرفتند.
فخاری افزود: من استعفای ایشان را به منزله باور ایشان به حق مردم بر شهر می دانم.
محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در پایان جلسه اعلام کرد: رای شورا مبنی بر عدم پذیرش استعفای شهردار تا پایان وقت اداری امروز (یکشنبه) به وی ابلاغ می شود.

* آغاز گمانه زنی ها با وجود رد استعفای شهردار
البته این پایان ماجرا نبود و بعد از ساعاتی اخبار مختلفی درخصوص «استعفای مجدد شهردار تهران» از یک سو و«پذیرش رای شورای شهر و ادامه فعالیت در شهرداری» از سوی دیگر منتشر شد تا اینکه عصر امروز با انتشار متن دومین نامه استعفای محمدعلی نجفی، ماجرا ادامه پیدا کرد.
البته ساعتی پس از جلسه روز گذشته شورای شهر تهران مطلبی با عنوان «واکنش نجفی به رای شورا» با این مضمون که «با ‌رای قاطع شورای شهر، مسئولیت خود را ادامه می‌دهم» در فضای مجازی منتشر شد.
در این مطلب به نقل از نجفی آمده بود که به حمایت شورای شهر چه آنها که رای دادند و چه آنها که موافق استعفا بودند احترام می‌گذارم و با توجه به رای قاطعی که اعضای شورا در حمایت برای ادامه فعالیت دادند، تا جایی که در توانم هست این مسئولیت را ادامه خواهم داد.
در پی انتشار این خبر و بازنشر گسترده آن در شبکه های اجتماعی، مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران این موضوع را تکذیب کرد.
هر چند علت اصلی استعفای نجفی بیماری وی عنوان می شود اما برخی منابع، عوامل دیگری را در استعفای شهردار تهران دخیل می دانند.
برخی اعضای شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به استعفای نجفی به مساله فشارهای بیرونی اشاره کرده اند.
درهمین ارتباط، مرتضی الویری در یک برنامه زنده تلویزیونی گفت: استعفای آقای نجفی به دلیل فشارهای زیاد است. وقتی که یک احضاریه ای را ساعت 10:30 دقیقه شب به منزل ایشان برده و از خواب بیدارشان کردند؛ معلوم است که فشارها چقدر است.
زهرا نژادبهرام عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران نیز در خصوص احتمال اصرار نجفی بر استعفا، گفت که اینطور نیست که اگر بازهم نجفی استعفا دهد، شورا با آن مخالفت کند.
وی درباره اینکه برخی از اعضا گفته‌اند اگر نجفی 10 بار هم استعفا دهد ما مخالفت می‌کنیم، اظهار کرد: چنین مطلبی درست نیست چرا که ما در قبال مردم مسئولیم، آنها از ما برای اداره شهر انتظار دارند و به همین دلیل در صورت استعفای مجدد نجفی، شورا چاره دیگری برای آن پیدا خواهد کرد.
علی اعطا سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت که معنای رای شورا در خصوص استعفا، بلاوجه شدن استعفای آقای نجفی است و ایشان در سمت شهردار باقی خواهند ماند.
اما با استعفای دوم شهردار ورق برگشت تا دومین جلسه شورای شهر تهران در سال جدید که فردا(سه شنبه) برگزار می شود هم به بررسی موضوع استعفای نجفی اختصاص یابد.
به گفته برخی منابع مطلع در شورا و شهرداری تهران، اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه فردا، استعفای مجدد نجفی را بررسی و یکی از معاونان وی را به عنوان سرپرست انتخاب کنند.
اما دراین میان، ورود دادستان کل کشور به موضوع استعفای شهردار تهران نیز بازتاب های زیادی را به دنبال داشت.
حجت الاسلام منتظری دادستان کل کشور امروز در دیدار با معاونان و کارمندان دادستانی کل با اشاره به موضوع استعفای شهردار تهران، گفت: شورای شهر بساط سیاست‌بازی که راه انداخته، چه معنایی دارد؟
وی با انتقاد از عملکرد شورای شهر در بحث استعفای شهردار تهران گفت: «تنوع و گستره کار در شهرداری تهران سنگین است و وقتی فردی عنوان می کند که به دلیل بیماری نمی تواند کار را ادامه دهد استعفایش در شورای شهر پذیرفته نمی شود.»
دادستان کل کشور با طرح این سوال که «فردا اگر این آقای شهردار نتوانست مدیریت لازم را بر شهر تهران داشته باشد چه کسی مسئول است، ادامه داد: بنده به عنوان مدعی العموم به شورای شهر تهران عنوان می کنم که مسئولیت این کار با شماست.»
وی به شهردار تهران پیشنهاد داد که مجددا استعفای خود را تقدیم شورای شهر کند.
ساعتی پس از این اظهارات بود که نجفی در نامه ای خطاب به رئیس شورای اسلامی شهر تهران، مجددا استعفای خود را اعلام و درخواست کرد ترتیبی اتخاذ شود که تا قبل از اول اردیبهشت که قرار است مراحل جدی درمان وی آغاز شود موضوع انتخاب شهردار یا سرپرست شهرداری تعیین تکلیف شود.
اگرچه عده ای استعفای دوم نجفی را بی ارتباط با صحبت های دادستان کل کشور نمی دانند، اما منابع آگاه تأکید می کنند که وی برای کناره گیری از شهرداری تهران عزم جدی داشته است.
البته اظهارات دادستان کل کشور با واکنش برخی اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز روبرو شد، زهرا صدراعظم نوری در کانال تلگرامی خود نوشت:
«فشارها به شهردار تهران علنی شد».
ناهید خداکرمی نیز دراین خصوص گفته که «اینکه دادستان کل کشور به عنوان مدعی العموم نسبت به امور شهر تهران واکنش مسئولانه ای نشان دادند، نشان از آن دارد که رسیدگی به پرونده های فساد‌های مالی نیز قوت خواهد گرفت».
محمدجواد حق شناس دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز دراین خصوص گفته که «ورود دادستان کل کشور به موضوع شهردار تهران نه با تدبیر همخوانی دارد و نه با وظایف ذاتی جایگاه حقوقی ایشان تطبیق پیدا می کند. کاش بیشتر با وظایفمان آشنا بودیم».
همچنین محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص اظهارات امروز دادستان کل کشور گفته که «آقای دادستان! این از اختیارات بدیهی شورای شهر است که درباره پذیرش استعفای شهردارش چه تصمیمی بگیرد، به جای نگرانی از اعمال اختیارات قانونی شورای شهر، پاسخگوی رفتار غیراخلاقی و غیرمتعارف زیرمجموعه خود با شهردار باشید».
آنچه مشخص است اینکه ثبات در مدیریت شهرداری تهران با 68 هزار پرسنل و حدود 18هزار میلیارد تومان بودجه بسیار اهمیت دارد و شورای شهر در جلسه فردای باید تدبیری مهم در این خصوص اتخاذ کند.
تهرام/9353**1625
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.