در این مطلب آمده است: پایان دوران 7 ماهه شهرداری «محمدعلی نجفی» در طبقه هفتم ساختمان خیابان بهشت یا ادامه کار او با اصرار و اجبار شورا؛ امروز بیست‌و‌یک عضو لیست امید که با 21 رأی، نجفی را به منصب شهرداری تهران رساندند دراین‌باره تصمیم خواهند گرفتند.
آنچه اعضای شورا در رسانه‌ها مطرح می‌کنند، اصرار بر ماندن است اما در سمت‌ دیگر هم نجفی بر استعفایش پافشاری می‌کند و هفته گذشته برای بار دوم با نامه استعفا به جلسه هم‌اندیشی شورا رفت.
شهردار 66ساله تهران دیروز اما در جمع خبرنگاران از لزوم رفتن خود و حرف‌های ناگفته‌اش برای اقناع اعضای شورا سخن گفت.

نمی‌خواهم شهرداری دچار رکود شود
شانزدهمین شهردار پایتخت پس از پیروزی انقلاب ایران، دیروز و درحاشیه مراسم بهره‌برداری از ٢٠ پروژه منطقه ٨ تلاش کرد که از کارنامه خود در این 7 ماه دفاع کند و بگوید که رفتنش خللی در کار مدیریت شهری ایجاد نمی‌کند.
نجفی در جمع خبرنگاران و با بیان این‌که علت اصلی استعفای من فرصت برای معالجه است گفت: «در سه چهارماهی که باید برای درمان بروم کار شهرداری نمی‌تواند معلق بماند درحالی‌که شهرداری به جایگاهی رسیده که آماده حرکت سریع‌تر و حتی پرش را دارد و نمی‌خواهم به دلیل بیماری، شهرداری دچار رکود شود.»
او در پاسخ به این پرسش که چرا مرخصی نمی‌گیرد؟ هم گفت: «نمی‌پسندم کسی که مسئول و مدیر است بنا به دلایلی بالای سرکار نباشد و آنطور که باید و شاید کار پیش نرود؛ از این رو این سیستمی که مرخصی بگیرم و به معالجه بپردازم خیلی مورد قبول نیست و در شهرداری هم این سیستم عمل نمی‌کند.»
موضوع دیگر واکنش نجفی به حق تصمیم‌گیری اعضای شورا بود که اگر اعضا به استعفای شما پاسخ منفی دهند چه می‌شود؟
شهردار تهران دراین‌باره گفت: «اجازه دهید گزینه‌های مختلف را بررسی کنیم و هنوز اعضای شورای شهر حرف‌های من را نشنیده‌اند. نیروهای خوبی در شهرداری هستند که می‌توان مسئولیت را به آنها سپرد. دوی امدادی در شهرداری انجام شده که بخشی را من انجام دادم و حالا می‌توان ادامه مسیر را به دیگران سپرد تا طی کنند و از آن‌جایی که افراد شایسته حضور دارند فکر نمی‌کنم ضرورتی بر ماندنم باشد و دوست ندارم سه ماهی مرخصی باشم و اسم من در شهرداری باقی بماند.»
تکلیف آینده شهرداری پس از خروج نجفی هم موضوعی است که در 25 روز گذشته بارها مطرح شده و بعضی کارشناسان از احتمال تغییرات اساسی سخن گفتند، اما نجفی چنین اعتقادی ندارد: «شورا که عوض نشده و علی‌القاعده شهرداری کار خود را ادامه خواهد داد و فکر نکنید تغییراتی که با آمدن من ایجاد شده، از بین می‌رود؛ چرا که تغییرات انجام شده، زیرساخت‌ها آماده است و تیم جدید وجود دارد و فضا برای ادامه کار فراهم است.»

6‌هزار‌میلیارد تومان از بدهی‌های شهرداری تهران تسویه شد
نجفی در روزی که شاید آخرین روز کاری او در کسوت شهردار باشد از کارهای انجام‌شده در دوران مدیریت خود سخن گفت و به‌نوعی این جلسه افتتاحیه را به جلسه دفاع از عملکرد خود تبدیل کرد.
او با اشاره به تسویه حدود 6‌هزار ‌میلیارد تومان از بدهی‌های شهرداری به بانک‌ها و پیمانکاران در ‌سال گذشته، گفت: «در همین منطقه هشت، هیچ بدهی‌ای باقی نمانده و تمام بدهی 59‌میلیارد تومانی منطقه پرداخت شده است؛ از این رو در حدی که میسر بود و خداوند توفیق داد، توانستیم کارنامه قابل عرضه‌ای را ارایه دهیم؛ البته که ارزیابی با شورای شهر و مردم است و ارزیابی نهایی با خداوند خواهد بود.»
نجفی چشم‌انداز فعالیت‌های شهرداری در سال 97 را مثبت عنوان کرد و گفت: «برای امسال با هماهنگی و همراهی شورای شهر، بودجه واقعی تنظیم شد؛ علاوه بر این در مجلس شورای اسلامی و در بودجه کل کشور نیز شش ماده خاص مربوط به شهرداری‌ها گنجانده شد که عمده آنها مربوط به شهرداری تهران است از این رو شهرداری با استفاده از این موارد می‌تواند بخشی از مشکلات را برطرف کند.»
او که پس از دوران پرشائبه و 13ساله «محمدباقر قالیباف» کلیددار شهرداری تهران شد از مشکلات شروع کار هم سخن گفت: «در ‌سال 96 با وجود این‌که وضع شهرداری از نظر مدیریتی و منابع مالی خوب نبود، خیلی به پیگیری برخی پروژه‌ها امیدوار نبودیم اما امروز که کارنامه شهرداری را نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که خدمات قابل عرضه‌ای با وجود همه محدودیت‌ها ارایه شده است.
در‌ سال گذشته پیش‌بینی شده بود که 85‌درصد منابع درآمدی شهرداری تا پایان‌ سال را محقق کنیم، درحالی‌که براساس آخرین گزارش ارایه شده در پایان اسفند ماه‌سال گذشته، 95‌درصد درآمدهای پیش‌بینی شده شهرداری محقق شد و همین موضوع نیز باعث شد بخشی از بدهی‌هایی که سه تا پنج‌سال از عمرشان می‌گذشت را پرداخت کردیم.»

شورا با استعفا مخالفت می‌کند
از صبح روز 23 اسفند پارسال که استعفای شهردار تهران قطعی و خبری شد، بارها اعضای شورای شهر از مخالفت خود با این استعفا سخن گفتند هرچند که تعدادی از آنها چندان بر مخالفت خود پافشاری نمی‌کردند و تصمیم‌گیری را به شنیدن دلایل نجفی واگذار می‌کردند.
در آخرین ساعات مانده تا بررسی این استعفا در جلسه علنی شورا، همچنان این موج مخالفت‌ها شنیده می‌شود تاجایی که این اعضا از مطرح‌شدن گزینه‌های جایگزین هم سخن می‌گویند. «حسن‌ خلیل‌آبادی»، رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورا هم در گفت‌و‌گو با «شهروند» از مخالفت خود با این استعفا سخن می‌گوید و معتقد است که شورا آن را تأیید نخواهد کرد.
او در توضیح این موضوع می‌گوید: «دوستان با استعفای آقای نجفی موافق نیستند. من هم موافق نیستم. پیش‌بینی من، مخالفت اعضا و ادامه کار آقای نجفی است.» بعضی از کارشناسان شهری معتقدند با توجه به اصرار نجفی و احتمال کم‌انگیزه‌ شدن او، بهتر است تکلیف این موضوع به سرعت مشخص شود و گروهی هم با اشاره به بیماری شهردار، موافقت با این استعفا را یک رفتار اخلاقی می‌دانند اما خلیل‌آبادی نظر متفاوتی دارد: «وظیفه شهردار با شورا متفاوت است؛ ما یک وظیفه داریم و ایشان هم یک وظیفه دیگر دارد.
ما باید به‌گونه‌ای برخورد کنیم که مردم و شهر دچار آسیب نشوند و متناسب با منافع شهروندان تصمیم‌گیری کنیم. بالاخره این هم یک نظر است که تکلیف مدیریت شهر سریع‌تر مشخص شود ولی باید منتظر نظر جمعی و مشورتی باشیم.»
آن‌طور که خلیل‌آبادی می‌گوید، امروز و پیش از جلسه علنی شورا که ساعت 9 صبح آغاز خواهد شد، نمایندگان مردم تهران در پارلمان شهری، یک جلسه هم‌اندیشی دیگر هم خواهند داشت و درباره این موضوع به جمع‌بندی و بحث‌‌و‌بررسی خواهند پرداخت.
خلیل‌آبادی در پاسخ به این پرسش که در صورت مخالفت شورا با استعفا، تکلیف معالجه بیماری شهردار چه خواهد شد هم می‌گوید: «بیماری ایشان واقعیت دارد اما خیلی‌ها بیمار هستند و در کنار معالجه بیماری به مسئولیت خود ادامه می‌دهند.»
آنچه اصرار اعضای شورا بر ماندن نجفی را قطعی نشان می‌دهد، تأکید این افراد بر مطرح‌نشدن بحث جایگزین یا سرپرست است؛ موضوعی که خلیل‌آبادی هم بر آن تأکید دارد: «در مدت مطرح شدن استعفا، اصلا هیچ‌ بحثی درباره جایگزین، نشده است و این بحث اصلا مطرح نیست.» این موضوع را عضو هیأت‌رئیسه شورا هم تأیید می‌کند.
«زهرا نژادبهرام» دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «درباره ماجرای استعفا، جلسه علنی همه چیز را مشخص خواهد کرد اما درباره جایگزین تاکنون هیچ بحثی نشده است چون اعضا اصرار به ماندن نجفی دارند.»

بیماری دلیل اصلی است یا فرعی؟
وجود دو استعفا در کارنامه کاری نجفی، اعضای کنونی شورا را در روزهای انتخاب شهردار شانزدهم با این پرسش روبه‌رو کرد که آیا نجفی برای ماندن در شهرداری مصمم است که پاسخ نجفی آنها را قانع کرد.
نجفی بارها گفته‌ بود که نیت رسیدن به پاستور از راه بهشت را ندارد و می‌خواهد با خدمت‌گزاری در شهرداری به دوران کاری خود خاتمه دهد و این راه را هم با انگیزه شروع کرد اما این مسیر چندان پایدار نماند.
او که در دوران 7 ماهه مدیریتش بر شهر تهران، چندین گزارش‌ از تخلفات دوران قالیباف منتشر کرد و در آخرین روزهای منتهی به استعفایش هم، به دلیل حرکات موزون چند کودک در جشن روز زن، فشارهای رسانه‌ای فراوانی را به خود دید حالا دلیل اصلی استعفا را «بیماری تازه» خود می‌داند هرچند که به فشارهای دیگری هم به‌عنوان فرع موضوع اشاره می‌کند.
در این بین اما بسیاری از اصلاح‌طلبان و حامیان نجفی، چنین اعتقادی ندارند و بیماری را دلیل فرعی می‌دانند. «غلام‌رضا حیدری» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یکی از این افراد است که می‌گوید: «طبق شنیده‌ها نجفی شهردار تهران تحت فشار قرار گرفته و بیماری وی فرع موضوع است.»
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به نشست مشترک نمایندگان تهران با اعضای شورای شهر پایتخت در قالب مجمع ٥١ نفره امید در آخرین روزهای‌ سال گذشته، به ایسنا می‌گوید: «بعضی می‌گفتند آقای نجفی روی مفاسد اقتصادی خیلی قاطع ایستاده و حتی یکسری پرونده‌ها را آماده کرده و آنها را به قوه قضائیه ارجاع داده است. این موضوع همچنین با جشن روز زن در برج میلاد که حاشیه‌هایی در پی داشت همزمان شد و حتی برخی این موضوع را هماهنگ شده می‌دانند. بلافاصله بعد از این جشن برای آقای نجفی احضاریه رفت و از برخی تریبون‌ها موضع‌گیری‌های تندی علیه ایشان اتخاذ شد.» او با این مقدمه، در جمع‌بندی این موارد می‌گوید: «اینها زمینه‌ای است که می‌گویند آقای نجفی تحت فشار قرار گرفته و بحث بیماری ایشان فرع قضیه است. بر همین اساس نظر شخصی من این است که شورای شهر تهران به راحتی استعفای ایشان را قبول نکند و از ایشان حمایت کند. به‌خصوص رئیس شورا آقای محسن‌هاشمی که رابطه خوبی هم با رهبری دارد از موقعیت ریاست شورای شهر و همچنین اعتباری که از مرحوم پدرشان دارد در این زمینه استفاده کند.»

با «سرطان پروستات» امکان ادامه مسئولیت وجود دارد؟
خلاصه اخبار شهری پایتخت، از مخالفت شورا با استعفای شهردار حکایت دارد، اما اگر دلیل اصلی، بیماری جدید نجفی است دلیل اصرار شورا برماندن او چیست؟ اگرچه روز مطرح‌شدن بحث استعفا، «محسن‌هاشمی»، رئیس شورای شهر در یک نشست خبری، نام‌بردن از بیماری جدید نجفی را غیراخلاقی دانست و تصمیم‌گیری درباره رسانه‌ای شدن نام این بیماری را حق شهردار دانست اما در روزهای بعد، بحث «سرطان پروستات» مطرح شد و گروهی با اشاره به این‌که بعضی مسئولان کشور هم مبتلا به چنین بیماری هستند و همزمان با درمان به کار خود ادامه می‌دهند، خواستار ادامه فعالیت نجفی شدند.
«حسن ابوالقاسمی»، فوق تخصص خون و آنکولوژی درباره این بیماری و این‌که تا چه اندازه امکان ادامه مسئولیت همزمان با درمان وجود دارد، به «شهروند» می‌گوید: «سرطان پروستات در افراد خیلی مسن می‌تواند چندسالی وجود داشته باشد و گرفتاری ایجاد نکند ولی جوان‌ها نیاز به درمان جدی‌تر دارند.»
آن‌طور که پیش از این از زبان شهردار و اعضای شورا بیان شده، از تازگی بیماری نجفی حکایت دارد و به همین دلیل اعضای شورا اصرار دارند که شهردار در کنار درمان به کار خود هم ادامه دهد یا این‌که چند ماهی به مرخصی برود.
درباره امکان چنین موضوعی، این پزشک متخصص می‌گوید: «بستگی به پیشرفت بیماری دارد. ولی در بسیاری از موارد که بیماری پیشرفته نیست افراد می‌توانند به راحتی به زندگی و کار خود بپردازند.
در مورد آقای نجفی هم باید پزشک متخصص او تصمیم‌گیری کند یا نظر دهد.»
با این توضیحات و درحالی‌که بازار کمپین‌های مجازی در حمایت از ماندن نجفی یا «مخالفت با شهردار اجباری» داغ است و بیانیه‌های مختلفی در این زمینه درحال جمع‌آوری امضا و افزایش تعداد اعضای خود هستند، امروز شورای 21نفره تهران، تصمیم نهایی خود را خواهند گرفت و در صورت موافقت یا مخالفت آنها با استعفا، دوران پرتنش مدیریت پایتخت وارد مرحله تازه‌ای خواهد شد.
روزنامه شهروند
تهرام/1735
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.