طیبه سیاوشی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: دیگر الگوهای شعاری و غیر عملی نمی تواند مردم را در استفاده از کالای ایرانی ترغیب کند بلکه باید با فرهنگ سازی درست و مناسب از طریق آموزش و پرورش و رسانه ها، فرهنگ سازی مناسب در خصوص مصرف کالای ایرانی در جامعه تبین و تبلیغ شود.
وی ادامه داد: مسئولان فرهنگی کشور باید از ظرفیت عظیم فضای مجازی در جهت فرهنگ سازی و بیان محاسن خرید کالای ایرانی بر اقتصاد کشور استفاده نمایند تا مردم با رغبت بیشتری از کالای ایرانی استفاده کنند.
سیاوشی با بیان اینکه در برنامه توسعه ششم قرار است اقتصاد کشور به صنعت گردشگری وابسته شود، اظهار کرد: سرمایه گذاری در صنایع دستی و اقتصادهای خرد باید محور برنامه های دولت قرار گیرد تا مانند سایر کشورهای جهان شاهد تحرک تمام جامعه در اقتصاد کشور باشیم.
وی با اشاره به اینکه شعار ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب علاوه بر مسئولان خطاب بر مردم است، ابراز کرد: دولت باید در سال جاری نهادهای مدنی و کارآفرینی را که در اثر سیاست های غلط از پا درآمده اند و یا در حال نابودی هستند را احیا کند و این فرصت را به این نهادها بدهد تا در اقتصاد کشور نقش آفرینی کنند.
وی اصلاح قوانین فضای کسب و کار را یکی از برنامه های مهم نمایندگان مجلس مطرح کرد و گفت: تمامی نمایندگان مجلس فارغ از مباحث حزبی و جناحی به دنبال شفاف سازی اقتصاد کشور و اصلاح قوانین به نفع تولید کنندگان هستند.
وی ادامه داد: نمی توان از یک اقتصاد توسعه یافته سخن به میان آورد، ولی شاخصه های شفاف سازی اقتصاد که در همه جای دنیا رعایت می شود را در نظر نگرفت، در ایران همیشه شفاف سازی اقتصادی در حاشیه قرار گرفته است.
سیاوشی تاکید کرد: منشاء سرمایه ها گذاری های تولید در کشور باید برای مردم کاملا شفاف باشد تا آنان به مصرف کالای ایرانی روی آورند.
وی ایجاد بازار مبتی بر رقابت و کیفیت را از مهمترین گام های رسیدن به حمایت از کالای ایرانی مطرح کرد و افزود: متاسفانه در کشور ما کارفرمای اصلی و انحصار تمامی شبکه های تولید و فروش کالا در اختیار دولت است از همین رو نباید انتظار رقابت و مشارکت تولید کنندگان محلی، خرده پا و ملی را در اقتصاد کشور داشته باشیم.
وی ادامه داد: انحصار طلبی دولت در اقتصاد کشور موجب ترجیح دولت بر مردم شده است و دولت در بسیاری از برنامه های کلان اقتصادی کشور نقشی اساسی را ایفا می کند و این امر مهم ترین مانع تقویت تولید و خرید کالای ایرانی است.
وی با بیان اینکه باید از اقتصاد مبتنی بر نفت به سمت اقتصاد مالیات محور حرکت کنیم، اظهار داشت: امیدواریم در سال جاری برنامه های حاکمیت به سمت کاهش انحصار طلبی اقتصادی و تقویت بخش خصوصی حرکت کند.
سیاوشی در خصوص پایین بودن کیفیت کالای های ایرانی یادآور شد: زمانی که انحصار تولید کالایی در دست دولت باشد و رقابتی بین تولید کنندگان داخلی صورت نگیرید؛ نباید انتظار کیفیت کالا را داشت.
وی اضافه کرد: در حال حاضر به دلایل مختلف فرهنگ استفاده از کالای ایرانی در میان مردم از بین رفته است و مردم در خصوص استفاده از کالاهای با کیفیت ایرانی در بخش مواد غذایی تعصب ویژه ای دارند ولی در خصوص استفاده از سایر کالاهای که واقعا کیفیت کالاهای خارجی مانند پوشاک بالاتر است به هیچ عنوان از کالاهای تولید داخل استفاده نمی کنند.
3218/6003
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.