زهره عبادتی عصر شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این پرنده در ایران نیز به صورت مهاجر یافت می‌شود و از پرندگانِ حفاظت شده است.
وی افزود: شهرستان ری دارای چند تالاب و دریاچه طبیعی و زیستگاه پرندگان بومی و مهاجر است که در نیمه دوم سال و نزدیک شدن به فصل سرما، امکان آسیب پذیری این گونه ها به نسبت بیشتر می شود، از این رو یگان حفاظت محیط زیست انجام گشت و پایش محیط زیست طبیعی و برخورد با شکارچیان و صیادان غیرمجاز را با اولویت در دستور کار قرار داده است.
وی با قدردانی از همیاران محیط زیست که با اطلاع رسانی سریع در راستای اهداف سازمان حفاظت محیط زیست فعالیت می نمایند ، گفت: درسال جاری دستورالعملی از سوی اداره کل متبوعه مبنی بر صدور پروانه و یا اجازه شکار پرنده ابلاغ نگردیده است بنابراین هرگونه شکار پرنده مغایر با ضوابط ملاک عمل بوده و در صورت مشاهده برخورد قانونی با متخلفین صورت می پذیرد.
وی گفت: شهروندان چنانچه با موضوعات مشابه از حضور پرندگان در غیر از زیست بوم هایشان مواجه شدند بلافاصله نسبت به اطلاع رسانی موضوع به ادارات حفاظت محیط زیست در سراسر استان تهران اقدام نمایند .
به گزارش ایرنا، عقاب صحرایی 75 سانتی متر طول دارد. پرنده ی بالغ به رنگ قهوه ای تیره، با پوشش متنوع زیر بال، شبیه قسمت های دیگر بدن با کمرنگ تر از آن دیده می شود. زیر بال ها یکدست، با پرهای پروازی کمرنگ تر یا پررنگ تر از آن، و نوارهای تیره ی پهن در حاشیه ی انتهایی بال ها، که حاشیه ی سرشانه و پیش بال تیره رنگ است، دیده می شود.
زیستگاه این پرنده در استپ های باز و نواحی نیمه بیابانی و کوهپایه ها، نزدیک تالاب ها و نزدیک زباله دانی شهرهای درون بیابان به سر می برد. در ایران ، در مناطق جنوب شرقی، به صورت مهاجر دیده شده است.
این پرنده در زمره ی پرندگان حفاظت شده است، بنابراین، ضمن بررسی دقیق مناطقی که در آنها به سر می برد، باید برای حفاظت از این مناطق اقدامات جدی صورت گیرد.
اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری به لحاظ وسعت مناطق چهارگانه هفت هزارو 274 هکتار از منطقه حفاظت شده جاجرود و ۵۷۶ هکتار از پارک ملی سرخه حصار و خجیر را در اختیار دارد.
6003
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.