دیدگاه ها و نیازهای جوان امروز با نسل های گذشته بسیار متفاوت است، در دنیای امروز که با انواع شبکه های ارتباطی احاطه شده، این قشر بخش عمده ای از اطلاعات، نیازهای شناختی و آموزشی خود را از طریق این شبکه ها، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی تامین می کنند.
بسیاری از کارشناسان و فعالان اجتماعی از جوانان به عنوان ظرفیتی قابل توجه برای دستیابی به توسعه یاد می کنند، با این وجود آنان معتقدند مسئولان در برنامه ریزی، سیاستگذاری و تصمیم گیری توجهی به این قشر نکرده و سخن از جوانان تنها در حد شعار بوده و گاهی برای پیشبرد اهداف سیاسی از جوانان یاد می کنند و اقدام عملی برای بهره مندی شایسته از این ظرفیت در راستای دستیابی به توسعه انجام نمی شود.
همچنین به عقیده برخی از کارشناسان، جوانان با مشکلات و چالش های متعددی روبرو هستند و متاسفانه راهکاری برای حل مشکلات آنان نیز ارائه نمی شود. به باور این کارشناسان، جوانان بدون شناخت از جامعه و نقش و وظایف خود، تنها به دنبال سهم خواهی هستند و شناختی درستی نیز از مطالبه گری ندارند.
خانه شهریاران جوان به عنوان بخشی از شهرداری تهران با تشکیل کارگروه صلح شهری سعی دارد ضمن توانمندسازی و آگاه بخشی جوانان نسبت به توانمندی ها و ظرفیت های خود، آنان را با نقش و وظایف خود در جامعه آشنا کرده و دستیابی به توسعه فردی و اجتماعی را در شهر تهران بهبود ببخشد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در نشستی با حضور محمد ابویی مدیرعامل خانه شهریاران جوان، ملیحه خلقی فعال اجتماعی و مشاور خانه شهریاران جوان، آتنا ناصری متخصص روانشناسی سلامت و مدرس دانشگاه و عباس سفاریان فعال اجتماعی حوزه جوانان، چالش ها و مشکلات جوانان در دنیای امروز و چگونگی بهره مندی از این ظرفیت برای توسعه کشور را مورد بررسی قرار داد.

* تعاریف دوره جوانی و نیازهای متفاوت جوانان
محمد ابویی مدیرعامل خانه شهریاران جوان در ابتدای این نشست با اشاره به پیچیدگی موضوع جوانان در حوزه سیاستگذاری با توجه به تفسیرها و تعاریفی که مسئولان از این قشر دارند، گفت: برخی حوزه جوانی را براساس سن و طبق پروتکل های بین المللی بین 14 تا 29سال تعریف می کنند هرچند پروتکل بین المللی در بخش هایی تغییر کرده و دوره جوانی به دوره اشتغال و ازدواج تعریف شده است.
وی افزود: برخی دیگر دوره جوانی را به عنوان یکی از دوره های بسیار تاثیرگذار در شکل گیری شخصیت فرد، سیر تعالی او در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مورد نظر قرار می دهند که هر 2 دیدگاه حوزه جوانان را به عنوان یک حوزه موثر و تاثیرگذار قلمداد می کنند.
ابویی، جوانان را عامل تغییر و تحول و مهمترین سرمایه و رکن برای دستیابی به توسعه پایدار دانست و گفت: متاسفانه امروز این قشر به عنوان سرمایه اجتماعی که می تواند تاثیر بسیاری در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و کارآفرینی داشته باشد، کمتر مورد توجه قرار می گیرد که این موضوع یکی از چالش های جدی است.
مدیرعامل خانه شهریاران جوان افزود: اگر با همکاری نهادهای مختلف برای رشد و تعالی جوانان در حوزه های فرهنگی، هنری، اجتماعی، اقتصادی و کارآفرینی، سیاستگذاری، برنامه ریزی و بسترسازی لازم صورت بگیرد، کشور در مسیر دستیابی به توسعه مبتنی بر فرهنگ بومی، دینی و اسلامی خود سوق پیدا خواهد کرد، در غیراینصورت تغییری در کشور صورت نخواهد گرفت و اگر هم صورت می گیرد، نهادینه نخواهد شد.
وی با تاکید بر تغییر رویکردها، اعتقادات و باورها بر بهره مندی از ظرفیت جوانان در پیشبرد اهداف جامعه اظهار کرد: در سیاست های کلان کشور جز برنامه سوم توسعه که بحث سازماندهی جوانان برای حوزه های اجتماعی و فرهنگی و اصل ایجاد تشکل ها و نهادهای مدنی مطرح بود، در هیچ دوره ای برای حوزه جوانان، سیاست مشخص، واحد و کاربردی نداشتیم.
ابویی گفت: ما در حوزه مدیریت شهری معتقدیم برای دستیابی به اهدافی همچون فرهنگ شهروندی، شهر توسعه یافته، هوشمند و شهری آرامش بخش و بانشاط هیچ فرصتی بهتر از بهره مندی از ظرفیت جوانان و متقابلا بهره گیری جوانان از ظرفیت مدیریت شهری نیست و اگر در این حوزه،برنامه ریزی لازم صورت نگیرد، پتانسیل، انرژی و هیجانات جوان مدیریت نشود، تهدید بسیار جدی برای کلان شهرهایی مانند تهران خواهد بود.
وی با اشاره به نقش موثر مدیریت شهری در تربیت نیروهای اجتماعی، اقتصادی، بهداشت، سلامت، محیط زیست برای استفاده از این ظرفیت، افرود: خانه شهریاران به عنوان پاتوقی برای حضور سرمایه اجتماعی جوانان در شهر با هدف تربیت نیروی دوستدار شهر و کسب توانمندی ها و مهارت هایی که این نیرو باید برای زندگی در شهر به عنوان شهریار و مشارکت کننده در اداره شهر داشته باشد، تشکیل شده است.
مدیرعامل خانه شهریاران جوان، ایجاد زمینه برای ارتباط دوسویه شهر و فرد و کارآموزی و کارآفرینی اجتماعی را از دیگر اهداف شکل گیری این نهاد عنوان کرد و گفت: امروزه تعبیر می شود مفاهمه و درک متقابلی بین جوانان و مسئولان، تصمیم گیران و تصمیم سازان وجود ندارد و مسئولان به جوانان باور ندارند، به عقیده من مسئولان حق دارند.
ابویی افزود: جوانان دهه های 50 و 60 تمام تلاششان این بود که مهارت های لازم را کسب کنند اما امروز جوانان فرصت کسب مهارت های لازم جز در حوزه آی تی که مربوط به نسل خودشان است را ندارند و در حقیقت فرصت مهارت آموزی در آموزش و پرورش و دانشگاه به آنان داده نشده است.
وی گفت: با این وجود، امروز بدنه مدیریت شهری می تواند فرصت کارآموزی و کارآفرینی را برای جوانان و دانشجویان فراهم کند و بسیاری از امور شهری در حوزه های محیط زیست، اجتماعی، فرهنگی، عمرانی و شهرسازی به این قشر سپرده شود تا کسب درآمد حداقلی نیز برای جوانان و دانشجویان باشد.
مدیرعامل خانه شهریاران جوان با بیان اینکه جوان امروز جویای شغل است که برای او کسب هویت، عزت نفس و امنیت را در پی خواهد داشت، اظهار کرد: اگر دیدگاه مدیریت شهری و مسئولان سیاستگذار برای بهره مندی از ظرفیت جوانان به دور از کارهای ویترینی تغییر کند، شاهد اتفاقات بسیار خوبی خواهیم بود.
ابویی با اشاره به اینکه ما جوانان را بی برنامه، بی سیاست و بدون زیرساخت در جامعه رها کردیم، گفت: با توجه به ناکامی هایی که این قشر با آن روبرو است، روان، ذهن و باورهایشان دچار تزلزل و سردرگمی شده است.
وی افزود: با این وجود، من معتقدم براساس فرموده رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «من به این نسل بیشتر باور دارم»، این نسل با وجود ناملایماتی که با آن مواجه می شود، یکی از محکم ترین و با اراده ترین نسل های انقلاب است و هر زمان که خواسته ایم در رویدادهای سیاسی و اجتماعی مشارکت کرده اند اما مشکل اینجاست که نتوانسته ایم از این ظرفیت برگرفته از اراده ملی و خدمت، بهره مند شویم.
مدیرعامل خانه شهریاران جوان تاکید کرد: ما نیاز داریم که خودباوری و هویت بخشی را به نسل جوان که منجر به صلح درونی و در نهایت صلح اجتماعی می شود، نهادینه کنیم.

*متفاوت بودن دیدگاه ها و انتظارات جوانان نسبت به دوره های گذشته
ملیحه خلقی مدیر باشگاه جوانان شهر و مشاور خانه شهریاران جوان نیز در ادامه مورد توجه قرارنگرفتن جوانان در جامعه را ناشی از تربیت خانواده ها و والدین دانست و گفت: ما در خانواده ها با تربیت متفاوت تری از دهه های 50 و 60 مواجه هستیم، والدین امروزه سعی دارند با توجه به سختی ها و مسائلی که خودشان با آنها مواجه بودند، همه امکانات را برای فرزندانشان فراهم کنند.
وی گفت: براساس این نوع تربیت، برخورد جوانان با جامعه متفاوت خواهد بود و آنان با توجه به امکانات و ابزارهای مختلف در دسترس با جستجو در فضای مجازی می توانند به راحتی به دانش و مهارت های مختلف دست پیدا کند و در این شرایط احساس می کنند که صاحب دانش و مهارت شده و نیازی به آموختن و گذراندن دوره کارورزی ندارند.
خلقی با اشاره به ایجاد فضا و شرایط لازم برای بهره مندی از ظرفیت و توانایی جوانان افزود:امروز این قشر در مقایسه با نسل گذشته به دلیل اینکه مهارت و دانش لازم را گام به گام کسب نکرده، با شنیدن «نه» خسته می شود و علاقه مند است که وقتی برای نخستین بار وارد یک محیطی می شود، او را پذیرا باشند در غیراینصورت او سرخورده می شود.
مدیر باشگاه جوانان شهر اظهار کرد: علاوه بر این خانواده ها در جریان تربیت باید مهارت هایی را بیاموزند و با چگونگی گفت و گو با نسل جدید آشنا شوند و به جوان فرصت یادگیری و تجربه اندوزی بدهند تا او در یک فضای ایزوله رشد نکند.

*توسعه صلح فردی، راه حلی برای حل مشکلات جوانان
آتنا ناصری متخصص روانشناسی سلامت و مدرس دانشگاه نیز در ادامه این نشست با اشاره به شرایط جامعه گفت: به عقیده من هرچند از شرایط موجود ملول و مغموم می شویم اما همه امور در جامعه درست است، از نظر فردی و اجتماعی عوامل مختلفی باعث ایجاد شرایط موجود شده اند.
به گفته وی، معمولا تراژدی های مختلفی جوامع انسانی را در برمی گیرد، تراژدی به معنی قصه غم انگیزی است که مقصر مشخصی ندارد، در این شرایط عوامل به صورت حلقوی بر هم اثر می گذارند و براساس نتیجه بدست آمده درمی یابیم که سناریو درست پیشرفته است.
این مدرس دانشگاه، وجود مشکلات در جوامع انسانی را طبیعی دانست و افزود: به عقیده من، ما دوران گذار مسائل اقتصادی و اجتماعی را ضمیمه این مشکلات می کنیم، آنها غیرطبیعی به نظر می رسد و در مقایسه جامعه خود با سایر جوامع، نتیجه می گیریم که در حالت اضطرار خاصی هستیم.
ناصری با انتقاد از آسیب شناسی افراطی و نادرست مسائل و مشکلات توسط کارشناسان، اظهار کرد: روان انسان موضوع ها را بسیار هوشمندانه طراحی می کند و وقتی نمی خواهد اراده و عمل داشته باشد، مانع را آنقدر بزرگ طراحی می کند که نمی تواند راهکاری برای مقابله با آن داشته باشد و مدام ملول تر می شود.
این متخصص روانشناسی سلامت گفت: از لحاظ روانشناختی و جامعه شناختی، چه در گذشته و حال، جوامع دائم در حال تجربه دوران های مختلف هستند اما محتوا و فرم آن متفاوت است و به عقیده من آسیب شناسی کافی است و باید متخصصان که امیدوار به آینده هستند راهکارهای درستی را برای حل این مشکلات ارائه دهند.
وی با مقایسه جامعه امروز با دوران پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس گفت: در دوران بعد از جنگ تحمیلی، همه ابعاد جامعه، صنعت، فرهنگ و آموزش عالی نیاز به سازندگی داشت، مسئولان و والدین به خصوص نسل پدران مشغول ساختن و کار شدند. ما اکنون کاری به نتیجه نداریم که چقدر می تواند همه گروه ها را راضی کند اما به دلیل نبودن پدران، ما در حوزه مردانگی پسران مشکل داریم.
ناصری با اشاره به متفاوت بودن نسل امروز با نسل گذشته افزود: اراده و عمل این نسل کم و مطالبه گری او بدون آموزش افزایش پیدا کرده، جوان امروز برای دستیابی به امکانات و تحقق خواسته های خود به دلیل نداشتن تنظیم هیجانی، نمی تواند به روش درست تری آن را بیان کنند و خواسته ها و مطالباتش به یک بحران تبدیل می شود.
این مدرس دانشگاه با اشاره به تشکیل کارگروه صلح فردی در زیرمجموعه خانه شهریاران جوان برای ارتقای توانمندی و آگاهی جوانان در راستای ایجاد شرایط مناسب در جامعه، اظهار کرد: عوامل مختلفی باعث ایجاد مشکلات جوانان شده و به دلیل چندعاملی بودن مشکلات، در این کارگروه برنامه های توسعه فردی با توجه به ابعاد مختلف زیستی، جسمی و روان شناختی جوانان و مشکلات جامعه به خصوص شهر تهران تدوین شده است.
وی با بیان اینکه در کارگروه صلح فردی به جای آسیب شناسی راهکارهایی برای حل مشکلات جامعه ارائه خواهد شد، گفت: در این کارگروه ضمن ارتقای شاخص های سلامت جوانان، شاخص های توسعه پایدار به طورعملیاتی تعریف، اجرایی و پیگیری می شود و سعی داریم برای حل مشکلات گام های کوچک اما عملی برداریم.
ناصری، ابراز وجود و مورد توجه قرارگرفتن را از نیازهای جوانان دانست و اظهار کرد: اگر ما تعریف درستی از ویژگی های جوانان نداشته باشیم، آنان برای ابراز وجود به روش های غیرمتعارف روی می آورند. ما با فطرت و ویژگی های مهم یک سن نباید مبارزه کنیم و اگر یک مسئول یا والدین با ویژگی های فطری موجود مبارزه کند، حتما به شکست محکوم می شود.
این متخصص روانشناسی سلامت با انتقاد از اینکه حل نشدن مشکلات در جامعه به نبود زیرساخت ها ارجاع داده می شود، افزود: من می دانم که زیرساخت های اجتماعی، اقتصادی بسیار اثربخش است اما ما برای تغییر شرایط موجود، به زیرساخت ها دسترسی نداریم، زیرساخت ها یک دنیایی هستند که نمی توانیم به طور دقیق آن را مشخص کنیم، هر جا توانستیم به صورت دقیق حتی یک راه حل کوچک مشخص کنیم، باید به آن اکتفا کرد و پیش رفت.
وی از واگذاری و ارجاع حل مشکلات به نهادهای کلان نیز انتقاد کرد و افزود: تمام کابینه دولت، با اراده فرد ساخته شده، آنها هم یک فرد هستند، دولتمردان از جای دیگری نیامدند، آنها هم یکسری انسان هستند که تحت تاثیر همین تربیت و فضا یکسری موقعیت پیدا کردند و حق امضا دارند

*ناامیدی و بی هویتی از مشکلات جوانان است
عباس سفاریان فعال اجتماعی نیز در ادامه این نشست، ناامیدی نسبت به وضعیت موجود و آینده، بی هویتی به دلیل نداشتن شغل را از مشکلات جوانان عنوان کرد و گفت: متاسفانه جوانی که علاقه مند است برای حل مشکلات موجود اقدامی انجام دهد، با واکنش های نامناسب از سوی کارشناسان مواجه می شود که اعلام می کنند وظایف آنان تنها بیان مشکلات است و خود جوانان باید به دنبال راهکار باشند.
وی با اشاره به شرایط جوانان در جوامع توسعه یافته و اروپایی افزود: در اروپا برای هر جوان 18 ساله با هدف آشنایی با فرهنگ کشورهای مختلف، امکان سفر به کل اروپا به صورت رایگان فراهم می شود.
سفاریان اظهار کرد: در کانادا هم گروه های جوان در حوزه های مختلف شکل می گیرد، به طور مثال یک کارگروه جوان مخصوص افراد با نیازهای ویژه معلولان برای مناسب سازی شهر تصمیم گیری می کند و راهکارهایی را در این حوزه ارائه می کند اما متاسفانه چنین خلاءهایی در ایران وجود دارد و جوان نمی تواند چنین امکاناتی داشته باشد.
این فعال اجتماعی حوزه جوانان با اشاره به اینکه جوان از لحاظ درونی دچار بحران های خاص است، گفت: متاسفانه به جوان فرصتی برای اثبات خود داده نشده و به بهانه های نداشتن مهارت، تخصص، تجربه کنار گذاشته می شوند.
وی افزود: مسئولان هر چقدر در حوزه جوانان برنامه ارائه کنند اما فکر و دیدگاه آنان را نسبت به جامعه و در راستای دستیابی به امید تغییر ندهند، اقدام اساسی در سطح جامعه نمی توان انجام داد.

*چرایی حل نشدن مشکلات جوانان
ابویی مدیرعامل خانه شهریاران جوان در ادامه این نشست و در پاسخ به چرایی حل نشدن مشکلات جوانان، گفت: متاسفانه تفکر مدیریتی ما جهان شمول نبوده و تمامی اقشار و رده های مختلف سنی را دربرنمی گیرد که این موضوع تبدیل به بی ارادگی و بی تدبیری می شود.
وی، نبود نماینده جوانان برای بیان نیازها، دغدغه ها و پیگیری مطالبات این قشر در تفکر مدیریتی را یک نقص دانست و افزود: مسئولان به دلیل درگیرنبودن با مشکلات جوانان، آنها را از خود بیگانه می دانند و مطالبه گری در این زمینه صورت نمی گیرد.
وی با اشاره به اینکه در حوزه مدیریت شهری درباره موش و هوش شهری صحبت و تصمیم گیری می شود اما موضوع جوان مورد توجه قرار نمی گیرد، اظهار کرد: در هیچ دوره ای از مدیریت شهری بودجه ای به حوزه جوانان اختصاص نیافته و این قشر مورد توجه قرار نگرفته است.
ابویی گفت: جوانان در جامعه امروز به دور از دغدغه های متفاوت به دنبال آرامش و مکانی متفاوت برای گردهم آمدن هستند و به همین دلیل به کافه ها و سفره خانه ها گرایش پیدا می کنند. به عقیده من نهضت اجتماعی آینده شهرها را کافی شاپ ها رقم خواهد زد که متاسفانه رویکردها و کارکردهای سیاسی هم پیدا می کند.
مدیرعامل خانه شهریاران جوان با بیان اینکه جامعه امروز سیاست زده است، افزود: مدیران در کشور صرفا براساس گرایش های سیاسی و جناحی به کار گمارده می شوند و چنین افرادی که مسئله شان سیاست، جناح و منافع است، جزیره ای عمل کرده و نمی توانند مطالبات جوانان را پیگیری و مشکلات آنان را حل کنند.
وی با اشاره به نبود نگاه ماتریسی و زنجیروار در برنامه ریزی کلان کشور اظهار کرد: مسائل جوانان را باید در تعامل با نهادهای دیگر از جمله آموزش و پرورش و صدا و سیما مورد توجه قرار داد و حل کرد، اما متاسفانه آموزش و پرورش دست یک جناح و دانشگاه دست جناح سیاسی دیگر است.
ابویی، مهمترین مشکل حال حاضر را نبود نقشه راه دانست و گفت: متاسفانه موضوع جوانان در حد شعار باقی مانده و تفاسیر متفاوتی از این قشر می شود که آنان آزادی نداشته و از لحاظ دینی بی هویت شدند و به عقیده من، در حقیقت کسی حاضر نیست مشکلات جوانان را حل کند.
مدیرعامل خانه شهریاران جوان افزود: به عنوان مثال در حوزه مدیریت شهری گفته می شود قرار است از ظرفیت جوانان بهره مند شویم که این موضوع تنها در برگزاری همایش و جشن محدود می شود اما زمانی که می گوییم شرایط مناسبی است تا در یک پروژه عمرانی از مهارت و توانایی جوانان بهره مند شویم، اقدامی در این زمینه انجام نمی شود.
وی با بیان اینکه امروز توانمندسازی، کارآموزی و کارورزی در هیچ بخشی صورت نمی گیرد، اظهار کرد: تربیت و آموزش با سن بسیار مرتبط است، توانمندسازی باید از خانواده آغاز شود و در مدرسه و دوره های بعدی آموزشی ادامه پیدا کند و نمی توان این دوره آموزشی را به بعد از دانشگاه اختصاص داد.
ابویی با اشاره به برنامه های خانه شهریاران جوان در راستای ارتقای توانمندی جوانان گفت: این نهاد در حوزه های تئوری، دانشی، بینشی و مهارتی به جوانان آموزش هایی را با موضوع های آشنایی با شهر، نقش و وظایف آنان به عنوان شهروند مسلمانی که در یک شهر اسلامی زندگی می کنند، ارائه می کند.
مدیرعامل خانه شهریاران جوان، اعتمادسازی را یکی از پایه های جدی انسجام جامعه دانست و افزود: اگر این اعتماد منجر به رضایت و مشارکت نشود، انسجام جامعه در ابعاد مختلف به ویژه در حوزه اخلاقی از بین می رود، براساس بررسی های انجام شده، میزان اعتماد اجتماعی در شهر تهران زیر 10درصد است و این یعنی فاجعه، رضایت از دیدگاه مردم در شهر تهران به معنای بدبینی و ناامیدی است.
وی با اشاره به اینکه در پی بروز نارضایی در جامعه مشارکت در هیچ امری وجود ندارد و فرد دچار بحران های روحی و روانی می شود، اظهار کرد: اولین بروز این بحران در حوزه اخلاق است و امروز می بینیم اخلاق اجتماعی و ارزش های معنوی از کلانشهرها دور می شود که در این شرایط با انواع آسیب ها در قشرها و سنین مختلف به ویژه در جوانان مواجه خواهیم بود.
ابویی، رهبری اخلاقی جوانان را چالش امروز جامعه دانست و گفت: همه امور فقط در لحظه برای این قشر اهمیت داشته و آنان به دنبال هر چیزی هستند که مسئله شان را حل کنند.

* چگونگی شکل گیری دبیرخانه صلح شهری
در ادامه این نشست خلقی مدیر باشگاه جوانان شهر و مشاور خانه شهریاران جوان به چگونگی شکل گیری دبیرخانه صلح شهری پرداخت و گفت: صلح شهری به معنای شهری است که دارای امنیت اجتماعی بالا و حداقل آسیب ها باشد و ارکان مختلفی برای دستیابی به این شهر وجود دارد و دولت، اقشار، نهادها، تشکل ها و سازمان های مختلف مردم نهاد فعال در حوزه مسائل شهری و جوانان، باید نقش های مختلفی را در جامعه ایفا کنند.
وی، محلات را به عنوان پایلوت برای تغییر در جامعه قلمداد کرد و افزود: محلات با توجه به کمبودها از امکانات و ظرفیت هایی نیز برخوردار هستند که می توان با همکاری افراد دغدغه مند ساکن در محلات، سازمان های مردم نهاد و دولت، مشکلات و آسیب ها را در حوزه های اجتماعی، محیط زیستی و فردی، شناسایی کرده و آنها را با متخصصان در میان گذاشت تا راه حل های مناسبی را برای حل مشکلات ارائه کنند.
مشاور خانه شهریاران جوان، فرد را مهمترین عامل تاثیرگذار برای تغییر در جامعه دانست و اظهار کرد: باید به افراد جامعه به خصوص جوانان آموزش های لازم داده شود و آنان را با نقش و وظایف خود در قبال شهر آشنا کرد.
خلقی با بیان اینکه جوانان بدون شناخت از نقش خود ضمن سهم خواهی، از شهر و مسئول انتظار دارند، افزود: متاسفانه آنان مطالبه گری را درست نمی دانند، سعی دارند به هر قیمتی به جایگاهی که می خواهند برسند در این شرایط دچار اضطراب و استرس شده و در صورت دست نیافتن به هدف خود ناامید و ملول می شوند و به خود، دیگران و جامعه آسیب می رسانند.
وی با اشاره به عضویت سازمان های مردم و انجمن هایی همچون جمعیت هلال احمر، انجمن محیط زیست و جامعه شناسی در کارگروه صلح شهری گفت: زمانی که جوانان را در کارگروه های صلح شهری با نقش خود آشنا می کنیم، آنان ضمن بیان مسائل شهر، راهکار ارائه کرده و با کمک افراد دیگر می توانند مسائل را حل کنند که به عقیده من شرایط بهتری در جامعه رقم خواهد خورد.


*طراحی دوره آموزشی سلامت پایدار، توسعه پایدار
ناصری در ادامه با اشاره به تدوین طرح درس و دوره آموزشی سلامت پایدار، توسعه پایدار گفت: این طرح درس در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد به ثبت رسیده و در واحد تهران شمال تدریس می شود که برای افرادی که این دوره آموزشی را می گذرانند، گواهی نامه معتبر تعلق می گیرد.
وی افزود: براین اساس افرادی که در کارگروه صلح فردی شرکت کرده و دوره آموزشی سلامت پایدار، توسعه پایدار نیز برگزار می شود که این افراد نیز در پایان گواهی نامه دریافت می کنند.

*حوزه اجتماعی فرهنگی نیازمند مدیر سیاسی نیست
ابویی در ادامه این نشست با بیان اینکه حوزه اجتماعی، فرهنگی و به خصوص حوزه جوانان نیازمند مدیر سیاسی نیست، اظهار کرد: در حوزه جوانان مدام از واژه ها و مفاهیم مختلفی استفاده می کنیم که باید به جوان خوش بگذرد، جوان احساس آزادی کند و... اما به این موضوع توجه نمی کنیم که این برنامه ها و موضوع ها بدون آگاهی و دانش باعث آسیب رساندن به هویت جوانان می شود.
وی با اشاره به اینکه توسعه اجتماعی جزء برنامه همه مسئولان است، گفت: متاسفانه ما در به کاربردن واژه ها، انجام فعالیت ها و برنامه ریزی های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... مدگرا هستیم و حتی نسبت به جوانان به صورت مدگرایی عمل می شود.
مدیرعامل خانه شهریاران جوان با اشاره به اولویت داشتن توسعه فردی بر توسعه اجتماعی افزود: در حوزه های جوانان، فرهنگی و اجتماعی و اگر توسعه فردی صورت گرفت، سایر بخش های جامه نیز توسعه پیدا می کنند اما ما متاسفانه نهاد خانواده و آموزش و پرورش را رها کردیم و می گوییم که چرا توسعه فردی، اجتماعی و .... رخ نمی دهد، چرا شهر انقدر بی اخلاق است؟ چرا انقدر جامعه ما مردم دروغگو شدند؟ و....
ابویی افزود: امروز نهادهای مربوط به توسعه فردی کاملا از هم پاشیده شدند و برنامه ندارند و متاسفانه به سمت مسائل جاری و کارمندی و منابع انسانی گرایش پیدا کردند و مسئله جدی دارند.
خلقی در ادامه گفت: خانواده مسئله را نمی بیند و فکر می کند همه چیز عالی است و این اتفاق بدی است، ما ظاهر همه چیز را می بینیم و نمی خواهیم به صورت عمیق مسائل را باور کنیم.
وی افزود: والدین احساس می کنند که فرزند آنان در معرض و یا دچار هیچ آسیبی نیست و تمام آسیب ها و مشکلات برای دیگران است در صورتی مشکلات سهم همه ما است و همه باید چنین مشکلاتی را باور کنیم، راجع به آنها فکر کرده و راه حل پیدا کنیم.

*جوانان امید خود را از دست ندهند
ناصری مدرس دانشگاه، نیز در ادامه این مباحث با اشاره به انگیزه قدرت در میان مسئولان گفت: مسئولان حاضر نیستند صندلی ها و کرسی های خود را ترک کنند و ما هم نمی توانیم این موضوع را نادیده بگیریم، با این وجود جوانان باید سعی کنند امیدوار باقی مانده و با ارتقای سطح سلامت از لحاظ جسمی، روانشناختی، اجتماعی و معنوی، از بحران ها عبور کنند.
سفاریان فعال اجتماعی حوزه جوانان نیز در پایان این نشست، به کاربردن و سخن گفتن از مفاهیمی همچون صلح مثبت، صلح شهری، حکمروایی خوب شهری با تاکید بر جوانان را مناسب ارزیابی کرد و گفت: براساس عقیده «یوهان گلتونگ» پدر مطالعات صلح، صلح مثبت به معنای ایجاد جامعه ای است که همه آحاد از آن نفع برده و دچار آسیب نشوند.
وی گفت: موضوع صلح شهری نیز بیانگر این مفاهیم است و کمک می کند همه افراد جامعه که جوانان هم شامل می شود، دیده و شنیده شوند و بتوانند سخنان و مطالباتشان را بیان کنند.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
تهرام/7245**1625
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.