در این مطلب آمده است:خب، داریم کم‌کم به روزهای آغاز سال نو نزدیک می‌شویم؛ یعنی بین یک تا 3هفته، به نسبت شغل‌ها و روحیاتی که داریم، تعطیل خواهیم بود؛ یعنی این روزهای تعطیل را می‌توانیم صرف گشت‌و‌گذار و ایران‌گردی و گردشگری و توریسم کنیم.
تهران، نفسی می‌کشد و بیشتر اهالی‌اش، راهی شهر و دیار خود می‌شوند یا به یک جای خوش‌آب‌وهوا می‌روند تا دودها واعصاب‌خردی‌هایی را که طی یک سال گذشته تاب آورده‌اند، از تن و روان به در کنند.
کوه‌های شمال تهران، این‌روزها واقعا تماشا دارد. تهران، در این روزهای تعطیل واقعا تهران می‌شود. از هر کس که می‌پرسی، می‌خواهد راهی جایی شود اما طی سال‌های گذشته، تبی هم در تهران ما فراگیر شده است که جای بسی خرسندی دارد؛ اینکه برای نفس‌کشیدن و گشت‌وگذار، واقعا نیازی نیست جای دوری برویم.

نوروز 97؛ تجمیع مذهب و ملیت
تهران، هویت داشته و دارد؛ پس می‌تواند مقصد گردشگری شما در نوروز97 باشد.
حالا جدا از هویت تاریخی، می‌توانید به امکانات طبیعی آن در غرب و شمال شهر و نیز امکانات اطراف تهران نیز توجه داشته باشید.
مدیران گردشگری پایتخت نیز چند وقتی است که چنین توجهی داشته‌اند و به جوانب آن اندیشیده‌اند و در سال‌های گذشته، برنامه‌هایی را در این حوزه تدارک دیده‌اند.
با توجه به اینکه ایام نوروز امسال، مقارن با ایام ‌ماه رجب هم هست و ایرانیان به مذهبی‌بودن در کنار ملی‌بودن شهره هستند، به ‌نظر می‌رسد که باید به گردشگری مذهبی هم در تهران توجه شود.
محدوده تهران قدیم از این بابت، هیچ کم و کسری ندارد؛ چراکه امامزاده‌ها و اماکن مذهبی ـ تاریخی مختلفی در آن وجود دارد. در کل برای نوروز97، ده‌ها مقصد گردشگری برای تهران انتخاب شده که مقصدهای گردشگری مذهبی بین آنها، حائز اهمیت هستند.

از تهران‌کارت تا نرم‌افزار تهران‌گردی
از دیگر اتفاقاتی که در حوزه گردشگری خواهد افتاد و البته ارتباط زیادی هم به ما دارد، شکل‌گرفتن تهران‌کارت‌هایی‌است که خاص گردشگران است.
این کارت‌ها، به کارهای مختلفی می‌آیند؛ می‌توانید با آنها از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید، همچنین از تخفیف‌هایی که برای بازدید از موزه‌ها و خانه‌های تاریخی و کاخ‌ها و... در نظر گرفته شده برخوردار شوید.
برای گرفتن این کارت باید به سایتvisit.tehran.ir بروید و ثبت‌نام کنید.
با تهران‌کارت، ورود به برخی اماکن دیدنی، رایگان خواهد بود و برخی دیگر نیم‌بها. تخفیف‌های دیگری هم برای کسانی که از این کارت استفاده می‌کنند در نظر گرفته شده است.
از دیگر اتفاقاتی که باید در اماکن گردشگری پایتخت منتظرش باشیم، برگزاری تورهای مختلف با حضور راهنمایان مجرب و حرفه‌ای‌است.
برای رزرو و ثبت‌نام تورهای گردشگری تهران با سامانه137 تماس بگیرید یا برای ثبت‌نام آنلاین به سایت visit.tehran.ir بروید. موقع ثبت‌نام هزینه تور برای هر نفر مشخص شده است که چندان زیاد هم نیست؛ یعنی برای یک روز گشت‌وگذار، بسیار به‌صرفه است.

ناصرالدین‌شاه و مانده‌هایش
مسجد امام خمینی(ره)، مسجد سیدعزیزالله، مدرسه مروی، قصر قاجار، نگارستان و لاله‌زار، یادگارهای آن روزها هستند.
بعدها محله‌ها، خیابان‌ها و میدان‌های دیگری هم به این مجموعه اضافه شد تا تهران قدیم، رنگ‌وبوی خاصی به خود بگیرد. بیشتر بناهای به‌یادگارمانده تهران قدیم از دوران نه‌چندان درخشان قجرها، مربوط به نیم‌قرن سلطنت ناصرالدین‌شاه است؛ ازجمله مدرسه دارالفنون، بازار امیر، بازار کفاش‌ها، سرای امیر و... . ماجرا ادامه پیدا کرد تا تهران به دوران جدید خودش رسید که از میانه پهلوی دوم به بعد شروع شد و تا امروز، ادامه دارد.
به ‌نظر شما این میزان از اعتبار و تاریخ و هویت، جای کشف دوباره ندارد؟ به‌ نظر ما که دارد! جا دارد کارهایی از قبیل کشف دوباره تهران که توسط شخصیت‌هایی چون احمد مسجدجامعی ـ عضو شورای شهر تهران ـ صورت می‌گیرد، به‌ صورت فردی و جمعی انجام شود.

این شهر، تاریخ دارد
وقتی کریمخان زند درگذشت، آغامحمدخان قاجار، دست به انجام کارهایی زد.
او از یاغیانی بود که توسط کریمخان زند، در شیراز حبس شده بود تا دوباره فکر شورش به سرش نزند اما مرگ کریمخان همانا و فرار آغامحمدخان، همان.
او تهران را تصرف کرد و یکشنبه‌روزی به تاریخ 11جمادی‌الثانی سال1200 هجری قمری در همین تهران جلوس کرد و اینجا، شد همان‌جایی که همه به نام «طهران» می‌شناسندش؛ به‌عبارت دیگر، شد دارالخلافه.
البته تهران، تجربه دارالخلافگی را در همسایگی شهر باستانی ری، بارها تجربه کرده بود اما حالا خودش مستقل از ری، دارالخلافه‌ شده بود.
او فقط عمارت تخت مرمر را ساخت تا تنها یادگار آغامحمدخان باشد اما جانشین‌اش، فتحعلی‌شاه، ساختمان‌های زیادی ساخت تا دارالخلافه، رنگ‌وبوی دیگری به‌ خودش بگیرد.

لطفا از اینترنت بپرسید
اگر اهل اینترنت هستید و می‌خواهید از راز گشتنی‌های محله‌های پایتخت سر در بیاورید، می‌توانید سری به Tehran.ir یا
visit.tehran.ir بزنید و بعد، وارد لینک گردشگری شوید.
وقتی وارد این لینک شوید، هم درباره تهران قدیم دانستنی‌هایی در اختیارتان قرار داده خواهد شد و هم فهرست بنا‌های تاریخی تهران قدیم پیش ‌روی شما قرار خواهد گرفت تا هر کدام را که خواستید، انتخاب کنید.
نقشه گردشگری محله‌های امین‌حضور، پسته‌بک، فردوسی ـ لاله‌زار، بهارستان ـ‌ سعدی، ژاله ـ آبسردار، ارگ ـ پامنار، قیام، شوش ـ دروازه غار، آبشار ـ دردار، سنگلج ـ درخونگاه، تختی ـ مختاری و کوثر را هم می‌توانید در این سامانه مجازی مشاهده کنید؛ ضمن اینکه می‌توانید از امکانات گردشگری مجازی هم بهره ببرید.
این امکانات به ‌صورت مشاهده کامل اماکن گردشگری درنظرگرفته‌شده در اختیار شما قرار داده می‌شود تا بدون اینکه قدمی از محل زندگی‌تان دور شوید، بتوانید از آنها سود ببرید.
در ضمن می‌توانید سری هم به پرتال‌های محلات بزنید و در جریان آخرین اخبار گردشگری آنها نیز قرار بگیرید.

پدیده‌ای رو به تهران
پدیده‌ای که از آن صحبت می‌کنیم، البته همین‌طوری اتفاق نیفتاده است.
کارهایی در همین تهران ما صورت گرفته که نتیجه‌ و برآیندشان، رسیدن به چنین پدیده‌ای بوده است.
تهران به‌ خودی خود، یک مقصد گردشگری‌است و این، حقیقتی‌است که طی چند سال اخیر، به آن پی‌ برده‌ایم.
عده‌ای از فعالان گردشگری و نیز بخشی از سازمان‌ها و ارگان‌ها، دست‌ به ‌دست هم داده‌اند تا این اتفاق بیفتد.
حالا عده‌ای از همشهریان به جای اینکه روزهای نوروز، شال و کلاه کنند و راهی جاهای دور و نزدیک شوند، در تهران می‌مانند؛ شهری که سیمای واقعی‌اش را در غیاب دود و دم و ترافیک و... به شما نشان می‌دهد.
تهران برای خودش هویت دارد و همین هویت، باعث و بانی بروز چنین پدیده‌ای شده است.
هویت تهران یعنی «طهران» قدیم ما؛ همین جایی که شاید هر روز چشم‌مان به آن می‌افتد اما... .

همه‌‌چیز در خدمت شماست
بد نیست بدانید که از مقصدهای درنظرگرفته‌شده برای گردشگری در تهران بزرگ، بخش عمده‌ای به تورها و مسیرهای گردشگری‌ای که متعلق به اماکن مذهبی و بقاع متبرکه است، اختصاص یافته؛ سهمی حدود 33درصد.
علاوه بر این، موزه‌ها و باغ‌موزه‌ها با 22درصد، برج‌ها با 12درصد، میادین و خیابان‌های تاریخی با 11درصد، اماکن تفریحی ـ طبیعی با 9درصد و خانه‌های تاریخی نیز با 9درصد در زمره مقاصد گردشگری نوروزی قرار خواهند داشت تا دیگر هیچ کم‌وکسری‌ای در این حوزه نداشته باشید.
در ضمن، ده‌ها آژانس خدمات مسافرتی هم خدمات این تورهای نوروزی را در اختیارتان می‌گذارند.
برای اطلاع از این تورها و نیز ثبت‌نام در آنها، می‌توانید با سامانه137 تماس بگیرید؛ می‌توانید به ایستگاه‌های اطلاع‌رسانی درنظرگرفته‌شده هم مراجعه کنید یا به سایت visit.tehran.ir سری بزنید و در جریان قرار بگیرید.
روزنامه همشهری
تهرام/1735
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.