نقی میرزا کریمی شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: همه ادارات شهرستانی و یگان های حفاظت محیط زیست تهران و 22 پاسگاه محیط بانی این استان در تعطیلات نوروزی برای برخورد با تخلفات زیست محیطی در حالت آماده باش قرار دارند.
وی با اشاره به قاچاق آبزیان در ایام نوروز افزود: هر ساله در آستانه نوروز با خرید و فروش حیات وحش اعم از مار آبی، لاک پشت و سمندر لرستانی به ویژه در شهر تهران روبه رو می شویم.
میرزاکریمی افزود: با گشت و کنترل یگان حفاظت محیط زیست، توزیع اطلاعیه و بروشور در میادین میوه و تره بار با هر گونه خرید و فروش این گونه ها برخورد می شود.
به گفته وی، تنها در یک مورد از این پایش ها با همکاری کلانتری میدان مرکزی میوه و تره بار یک هزار و 500 لاکپشت و 800 مار آبی کشف شد همچنین ماموران یگان حفاظت شهرستان ملارد اخیرا تعداد 40 مار آبی و لاکپشت ضبط کرده اند.
وی برخورد با تصرف اراضی ملی در مناطق چهارگانه تحت حفاظت محیط زیست، ساخت و سازهای غیرمجاز در این مناطق و تخلفات شکار و صید غیرمجاز را از دیگر اهداف پایش های یگان حفاظت محیط زیست استان تهران دانست.
میرزاکریمی اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای حفظ حقوق بیت المال استان تغییر کاربری ها در مناطق تحت مدیریت را به جهاد کشاورزی گزارش می کنند و طی گشت های مشترک در این زمینه ساخت و ساز در اراضی کشاورزی همکاری لازم را با یگان حفاظت اراضی خواهند داشت.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست تهران از شهروندان درخواست کرد: در صورت مشاهده هر گونه تخلف، آن را به سامانه 1540 سازمان حفاظت محیط زیست و یا تلفن های 77359564 و 77355781 و 773555782 گزارش دهند.
وی افزود: گشت های محیط بانی به صورت خودرویی، موتوری و گشت های پیاده ویژه ارتفاعات فعالیت خواهند کرد و در مناطقی همچون پارک ملی لار که به دلیل برف زمستانه جاده ها مسدود است، موتورهای برف رو برای پایش مناطق استفاده می شود.

*ماهی قرمز را به رودخانه نسپارید
میرزاکریمی به شهروندان توصیه کرد: از خرید حیات وحش و آبزیانی همچون لاکپشت و مار آبی خودداری کنند تا به منع قاچاق گونه های جانوری کمک کنند.
به گفته وی، ارزش این گونه ها به وجود آنها در طبیعت است، از سوی دیگر امکان انتقال بیماری با خرید و فروش آنها فراهم می شود.
وی همچنین ضمن توصیه به شهروندان برای عدم خرید ماهی قرمز برای سفره هفت سین افزود: ماهی قرمز جزو سنت های نوروز نیست و قدمت تاریخی ندارد و در سال های اخیر وارد فرهنگ ما شده است بنابراین بهتر است شهروندان از خرید آن خودداری کنند و در صورت خرید، این گونه ماهی را به جای آب های جاری در استخرهای بسته شهری رها کنند تا به گونه های بومی آسیب وارد نکند.
وی تاکید کرد: درآستانه ایام نوروز و بهار طبیعت از شهروندان می خواهیم حافظ طبیعت باشند، طی سفر زباله خود را به بیرون از خودرو پرتاب نکنند، زباله های خود را در محل تفریح و استراحت خود در حاشیه جاده ها و رودخانه ها، در طبیعت و یا فضای سبز جا نگذارند و آن را در سطل های زباله قرار دهند.
وی با بیان اینکه روز طبیعت، روز تخریب طبیعت نیست اضافه کرد: هر سال انبوهی از جمعیت به ویژه در روز طبیعت وارد مناطق طبیعی می شوند، بدون اینکه مسائل و توصیه های زیست محیطی را رعایت کنند و متاسفانه هر سال با انبوهی از زباله و تخریب ها مواجه می شویم.
وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر آتش سوزی در مناطق تحت حفاظت محیط زیست نداشتیم گفت: شهروندان برای جلوگیری از آتش سوزی، بهتر است از اجاق های پیک نیک استفاده کنند و در صورت نیاز، آتش را در زیر درختان آتش روشن نکنند و قبل از ترک محل از خاموش بودن آن اطمینان حاصل کنند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه بهار فصل زاد و ولد جانوران است، شهروندان به حیات وحش و یا لانه پرندگان نزدیک نشوند.

*کشف لاشه قوچ وحشی در یک قنادی
سایت اطلاع رسانی محیط زیست استان تهران (سامات) نیز امروز از کشف لاشه قوچ وحشی در یک مغازه قنادی در شرق تهران خبر داده است.
میرزاکریمی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران در این باره گفت: حسب اطلاع رسیده مبنی بر نگهداری و فروش گوشت حیات وحش در یکی از قنادی های تهران، موضوع در دستور کارشناسان و ماموران یگان حفاظت محیط زیست استان تهران قرار گرفته و بعد از تحقیقات گسترده میدانی محل مورد نظر شناسایی شد.
وی با اشاره به اینکه ماموران یگان حفاظت محیط زیست استان تهران به همراه ماموران انتظامی با حضور در محل نظر و بررسی آن، لاشه یک راس قوچ وحشی را کشف و ضبط کردند، افزود: متهم دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شد و تحقیقات لازم برای چگونگی شکار و انتقال دیگر عوامل این اقدام صورت خواهد گرفت.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
تهرام/ 9754 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.