رئیس مرکز تحقیقات سوختگی از راه‌اندازی سیستم جامع ثبت اطلاعات بیماران سوخته از سال آینده خبر داد و گفت: سطح‌بندی مراکز سوختگی در کشور توسط وزارت بهداشت امری ضروری است.

به گزارش ایلنا، دکترمحمدجواد فاطمی در آستانه چهارشنبه آخر سال در مورد تخت‌های سوختگی در کشور اظهار داشت: در حال حاضر تعداد تخت‌های سوختگی در بیمارستان‌های ایران اندک است و مراکز درمانی نیز استاندارد نیست؛ بودجه کافی ندارند و مراکز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی افزود: متأسفانه سطح‌بندی مراکز سوختگی در کشور انجام نشده و مشخص نیست که هر بیمارستان بر اساس امکانات و نیرو چه خدماتی باید ارائه دهد و اگر مرکزی شرایط لازم جهت ارائه خدمات به بیماران سوخته را ندارد نباید آن را پذیرش کند.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی ادامه داد: مراکز سوختگی باید از نظر نیروی تخصص و تجهیزات ارزیابی‌شوند و در صورت نبود شرایط بیمار را پذیرش نکرده یا به مراکز مجهزتر ارجاع دهند.

فاطمی ضمن انتقاد از وزارت بهداشت به دلیل عدم این سطح‌بندی گفت: دستورالعمل یکسان درمان و مدیریت بیماران دچار سوختگی نداریم و این مسئله بسیار حائز اهمیت است و این موضوع باعث می‌شود عوارض ناشی از سوختگی و مشکلات آن چندین برابر باشد.

وی با بیان اینکه آمار کشوری در مورد سوختگی نداریم، تصریح کرد: آمارهای ارائه شده تاکنون تقریبی بوده و نیاز به سیستم جامع ثبت اطلاعات بیماران سوخته داریم.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی کشور از راه‌اندازی این سیستم جامع به همت مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران و معاونت پژوهشی وزارت بهداشت خبر داد و گفت: قرارداد راه‌اندازی این سیستم جامع منعقد شده و سال آینده فعالیت آن آغاز می‌شود.

فاطمی در مورد سازمان‌های بیمه‌گر و بیماران سوخته اظهار داشت: حمایت سازمان‌های بیمه‌گر از بیماران سوخته خوب نیست و اغلب پانسمان‌های نوین نه دستورالعمل استفاده دارند و نه تحت پوشش بیمه است. این در حالی بوده که این پانسمان برای همه بیماران نیاز نیست و تنها کسانی که شرایط خاص دارند برای آنها استفاده می‌شود.

وی بیان داشت: برخی شرکت‌ها به دنبال درآمد در این زمینه بوده و برخی پزشکان بی‌محابا از این پانسمان‌ها استفاده می‌کنند. بنابر این باید دستورالعمل آن مشخص شود.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی کشور گفت: کاردرمانی، لباس سوختگی نیز تحت پوشش بیمه نیست و منظور از لباس سوختگی لباسی بوده که از الیاف مشخص تهیه شده و با فشار از روی زخم از ایجاد گوشت اضافه جلوگیری می‌کند.

فاطمی گفت: استفاده از این لباس سبب می‌شود که نیاز به جراحی‌های بیشتر برای رفع چسبندگی‌های سوختگی نداشته باشیم و متأسفانه بیمه‌ها متوجه نیستند که اگر لباس سوختگی را تحت پوشش بیمه قرار دهند از جراحی پلاستیک کاسته و هزینه‌ها را کمتر می‌کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.