سید عطاالله سینایی روز یکشنبه در نشستی که با حضور روسای آموزشکده های کشاورزی سراسر کشور در آموزشکده کشاورزی شهرستان دماوند برگزار شد، هدف از این نشست را بررسی وضعیت برنامه های درسی، دوره ها و رشته های آموزش های فنی و حرفه ایی در آستانه پایان یافتن دوره قدیم نظام آموزش متوسطه نظام آموزش و پرورش کشور دانست.
وی با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه ای از جمله مراکز آموزش عالی مهارتی پر هزینه است و نیاز به تامین منابع مالی بیشتری است، بیان کرد: دانشگاه فنی و حرفه ای ششمین سال است که تفکیک آن از وزارت آموزش و پرورش به وزارت علوم صورت گرفته اگرچه همچنان در ساختار آموزشی دانشجو را دانش آموز می شناسند.
این مقام مسئول با بیان اینکه اقدامات مطلوبی در خصوص افزایش نسبی بودجه این مرکز نسبت به سال های گذشته صورت گرفته است، افزود: یکی از مهم ترین مسائل این مرکز رفع چالش های ساختاری و تامین منابع انسانی دانشگاه است که در سال آینده اقداماتی در بخش امور هیات علمی و همچنین تولید محتوا و برنامه های درسی دانشجویان صورت می گیرد.
معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: این دانشگاه با بیش از 173 آموزشکده و دانشکده در سطح کشور و بیش از 220 هزار دانشجو که در رشته های مختلف مشغول در حال فعالیت است و تاکنون نیز 70 درصد از فارغ التحصیلان در بخش کارشناسی فنی و حرفه ایی جذب بازار کار شده اند و این نشان از نگرش وزارت علوم و موفقیت آموزشکده ها است.
سینایی با بیان اینکه پذیرش دانشجو در سال جاری نسبت به سال گذشته 15 درصد افزایش داشته است، تصریح کرد: با وجود افزایش دانشجو در سال جاری، متاسفانه استقبال متقاضیان به آموزش کشاورزی در کشور روند خوبی ندارد و این مهم به دلیل دربردارنده ارزش افزوده کمی است که در رشته کشاورزی دیده می شود.
وی ادامه داد: این دانشگاه به دنبال راه های نوآورانه در حوزه کشاورزی با هدف تقویت بخش اشتغال است زیرا کشاورزی استمرار حیات اجتماعی است و این مهم باید تقویت شود.
این مقام مسئول همچنین به تشکیل 5 کارگروه در این نشست در راستای مدل سازی راه حل نیازهای جاری آموزش های کشاورزی فنی و حرفه ایی اشاره کرد و گفت: تدوین دستورالعمل بررسی ظرفیت های مراکز آموزشی فنی و حرفه ایی کشور در رشته های مختلف، تاسیس هنرستان های جوان است با استفاده از ساز و کارهای قانونی، ایجاد رشته های جدید و نو در حوزه کشاورزی، دامپروری و آبزیان که با توجه به مطالعه تجارت بین المللی، داخلی و بازار کسب و کار و همچنین سیاست های اقتصادی و اشتغال کشور و ... از جمله این کارگروه ها بود.
معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: ضرورت ایستادگی بر تقویت آموزش های عالی فنی و حرفه ایی در بخش کشاورزی و رشد برنامه های توسعه نوآورانه و همچنین تعامل با آموزش و پرورش و سرمایه گذاری گستره در این حوزه و مشوق های اثربخش در جهت توسعه آموزش عالی کشاورزی دقیق با هدف ایجاد تحول در نظام اقتصادی از دیگر اهداف این نشست است.
وی به موقعیت کشاورزی شهرستان دماوند تاکید کرد و گفت: دماوند یک برند قدرتمند در بخش کشاورزی با داشتن باغات و محصولات مطلوب به ویژه سیب دماوند است که امید داریم حامی این بخش باشیم زیرا معتقدیم کشاورزی حیات اقتصادی است.
تهرام/7246//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.