به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد حسن طالبیان عصر چهارشنبه در مراسم چهل اثر صفوی-به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس موزه فرش ایران اظهار کرد: در حال حاضر افتتاح موزه فارس و موزه تبریز در اولویت کاری این سازمان بوده و در نظر داریم موزه های مختلفی را یکی پس از دیگری هر هفته در کشور تاسیس کنیم.
وی با بیان اینکه این سازمان در بودجه تخصصی کشور در جایگاه آخر ادارات قرار دارد اظهار کرد: بخشی از درآمدها و کارهای مهم سازمان میراث فرهنگی در بخش توسعه موزه ها اختصاص می یابد.
طالبیان با بیان اینکه در سایر کشورها بسیاری از شرکت های تجاری وقف فرهنگی دارند، خاطر نشان کرد: این موضوع در کشور ما بسیار ضعیف بوده و افراد اندکی برای رونق بخش فرهنگی فعالیت دارند.
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: باید با آگاهی بخشی به بخش فرهنگی کشور کمک کنیم چرا که هنر ایران دارای 10هزار سال سابقه زیستی بوده و دارای فرهنگ ناب است.
به گفته وی هنر فرش، معماری، هنرهای سنتی و دستی از هم جدا نبوده و آیینه همدیگر هستند.
طالبیان با اشاره به اینکه در دوره فعلی مدیریت سازمان میراث فرهنگی، موزه ملی تحت نظارت ستاد انجام وظیفه خواهند داشت خاطر نشان کرد: موزه فرش جزئی از موزه ملی به حساب آمده و از مدیریت استانی به ملی ارتقا خواهد یافت.
همچنین مدیرکل موزه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این مراسم گفت: در مدت اندکی از گذشت جشن تاسیس 80سالگی موزه ایران باستان، در حال حاضر تاسیس 40سالگی موزه تخصصی فرش ایران قرار داریم.
محمد رضا کارگر خاطر نشان کرد: در حال حاضر 2 موزه تخصصی فرش در استان قدس رضوی و تبریز وجود دارد.
کارگر همچنین از افتتاح نخستین موزه فرش خصوصی کشور خبر داد و گفت: نخستین موزه فرش خصوصی ایران با 200 فرش اهدایی کم‌نظیر از طرف یکی از مجموعه‌داران کشور (در شهر اراک) راه اندازی می شود.
وی گفت: برخی از فرش‌های این موزه خصوصی فرش از آلمان و سایر کشور های جهان به این موزه وقف شده و مشابه آن حتی در موزه ملی نیز وجود ندارد.
کارگر با اشاره به اینکه سرنوشت فعلی فرش نتیجه مداخله مدیریت دولتی است، گفت: در این خصوص رئیس جمهور بیان داشتند که دولت نه تاجر، صنعتگر و خانه ساز خوبی است و امیدواریم این هنر توسط فرهیختگان و مردم به اعتلای خود برسد.
خبرنگار: امین کمالی فر**انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7247//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.