به گزارش ایرنا، نعمت‌الله ترکی روز پنجشنبه در حاشیه جلسه شورای برنامه‌ریزی استان تهران مشترک با کمیته برنامه‌ریزی شهرستان دماوند اظهار کرد: این پروژه های گردشگری در 30 نقطه از شهرستان های دماوند و فیروز کوه با مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی اجرا می شوند.
وی با اشاره به اینکه اجرای این پروژه ها در جلسه امروز تصویب شد، افزود: مقرر شد مطالعات این پروژه ها از سال آینده آغاز شود.
وی گفت: کارگروه‌های تخصصی شورای برنامه‌ریزی استان با توجه به مشکلات هر شهرستان در حوزه‌های عمرانی، فرهنگی، ورزشی، بهداشت و درمان، آموزشی، گردشگری و ... موردبررسی قرار می‌گیرد.
وی به اولویت های چهار کارگروه تشکیل شده اشاره کرد گفت: یکی از موضوعات مطرح شده در این کارگروه ها، اجرای تصفیه‌خانه‌ در این شهرستان و شهرهای پیرامون بود که مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد شرکت آب و فاضلاب استان تا اسفندماه سال جاری بحث مطالعات احداث شبکه‌های فاضلاب در شهر دماوند آغاز کند و تصفیه‌خانه فاضلاب نیز تا پایان سال جاری مطالعات آن نهایی شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهر دماوند از ابتدای به تناسب شهرهای پیرامون از سال 97 آغاز خواهد شد، گفت: پیش بینی می شود تا پایان سال 97 این پروژه به اتمام برسد چرا که از اهمیت ویژه ایی برخوردار است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران به موضوع هدر رفت آب شرب اشاره کرد و افزود: در این نشست مقرر شد از سال 97 به مدت 2سال، تمامی شبکه های آبرسانی شهرستان دماوند را بازسازی کنیم که این مهم در برنامه ششم توسعه قرار گرفته است.
این مقام مسئول همچنین به حوزه صنعت اشاره کرد و گفت: شهرک های صنعتی شهرستان که چند سالی است برخی واحد های تولیدی آن نیمه فعال و غیرفعال هستند، مقرر شد تا مشکلات آنان مرتفع شود و اعتباری جهت بهسازی و تعریض راه دسترسی شهرک ها تخصیص یابد.
ترکی ادامه داد: همچنین مقرر شد تا در شهرک های صنعتی دماوند به تناسب نیاز شهرستان و با توجه به ظرفیت‌ زراعی و باغی منطقه، بیشتر واحدهایی مستقر به صنایع تبدیلی و کشاورزی اختصاص یابد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران در خصوص اهمیت حوزه حمل و نقل‌ جاده‌ای شهرستان دماوند نیز گفت: امروز بحث بزرگراه‌های منطقه از جمله هراز و فیروزکوه مطرح و تقریبا به سطح خوبی رسید؛ موضوع کمربندی شهر دماوند امروز تفاهم شد که با توجه به اینکه مطالعات آن انجام شده، طبق ماده 27 قانون، این پروژه به صورت مشارکتی در اختیار شهرداری قرار گیرد.
این مقام مسئول با بیان اینکه از همین هفته کار واگذاری آن به شهرداری دماوند آغاز خواهد شد، گفت: مقرر شد تا پایان سال 97 بحث کمربندی جنوبی و غربی شهرستان در دستور کار قرار گرفته و به اتمام برسد.

**اختصاص غرفه فروش محصولات کشاورزی شهر دماوند در تهران
وی به کارگروه اقتصادی و اشتغال اشاره کرد و گفت: شهرستان دماوند در بخش کشاورزی از محصولات خاص با برند دماوند همچون سیب شناخته شده است که طی تفاهم نامه ای با شهرداری تهران مقرر شد در سطح شهر تهران در قالب غرفه ای به فروش محصولات کشاورزی به ویژه سیب دماوند اختصاص یابد.
ترکی به اجرای سامانه آبیاری تحت فشار شهرستان دماوند اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه بیش از 70 درصد اراضی این منطقه کشاورزی و باغی هستند، اجرای آبیاری تحت فشار در این شهرستان اولویت قرار گرفت و همچین در حوزه صنعت و معدن با توجه به ظرفیتی که شهرستان دارد یکی از شهرک های صنعتی این منطقه با 87 واحد صنعتی فعال خواهند شد و تسهیلات ویژه نیز اختصاص خواهد یافت.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با بیان اینکه خوشبختانه در شهرستان دماوند نرخ بیکاری نسبت به دیگر شهرستان های استان تهران کمتر است، گفت: با وجود آنکه نرخ بیکاری در دماوند حدود 7 درصد است شرایط لازم جهت ایجاد مشاغل خانگی با ارائه تسهیلات 48 میلیارد تومانی بدون محدودیت و اشتغال فراگیر با پرداخت رقم قابل توجه 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات فراهم می شود.
وی به توسعه بخش روستایی و نقاط محروم نیز گفت: سند توسعه روستایی به مرحله نهایی رسیده و مقرر شده در سال آینده در استان تهران سالانه 70 روستا در راستای توسعه اقتصادی و اشتغال برنامه های ویژه ایی اجرا شود و در شهرستان دماوند نیز مقرر شد حدود 15 روستا و یا در صورت داشتن آمادگی دستگاه های مربوطه کل روستاها تحت پوشش این طرح قرار گیرند که نقش بسزایی در توسعه اشتغال، اقتصاد استقرار جمعیت و توسعه روستاها به تناسب توسعه کشور خواهد داشت.
شهرستان دماوند با جمعیتی افزون بر 100هزار نفر در 45 کیلومتری شهر تهران قرار گرفته است. این شهرستان از شمال با استان مازندران، از شرق با شهرستان فیروزکوه، ازجنوب با استان سمنان و از غرب با شهرستان شمیرانات و تهران همسایه است که این شهر از2بخش مرکزی و رودهن تشکیل می شود.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: الهام حیدری انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/7246/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.