رئیس دهمین همایش بین‌المللی موتورهای درون‌سوز و نفت با بیان اینکه 80 درصد آلودگی‌های‌هوا مربوط به‌خودروها است، افزود: بر اساس برآوردها هزینه‌های اجتماعی این آلودگی در سال گذشته، 11 میلیارد تومان بوده است که باید به این میزان، اختلالات روانی ناشی از آلودگی‌های صوتی را نیز افزود.

به گزارش ایلنا، مهندس مصطفی میر سلیم، رئیس همایش بین‌المللی موتورهای درون سوز و نفت با بیان اینکه یک قرن و نیم از اختراع موتورهای درون سوز و استفاده از فرآورده‌های سوختی می‌گذرد، افزود: این اختراع و پشتوانه‌های متعدد علمی و فناورانه امیدهایی را برای خدمت رسانی به بشریت زنده کرد، علاوه بر آن پیشرفت‌های علمی دیگری را سرعت بخشید.

وی اضافه کرد:‌ بررسی‌های وضع موجود نشان می‌دهد که به کارگیری موتورهای درون سوز در ابتدا سرعت حرکت عمومی ما را با وسایل نقلیه عمومی و چه وسایل شخصی افزایش داد، علاوه بر آن وضعیت موجود نشان می‌دهد که کاربرد موتورهای درون سوز بسیار متعدد شده است، به طوری که با ساخت موتورهای چند واتی تا چند مگاواتی رونق زیادی را در زندگی بشر در محیط‌های خشکی، دریا  و در بخش‌های صنعتی ایجاد کرده است.

میرسلیم با بیان اینکه در حال حاضر یک میلیارد دستگاه موتور در جهان ساخته شده است، خاطر نشان کرد: موتورهای درون سوز کاربردهای ویژه‌ای در صنایع نظامی و سایر صنایع دارند، ولی به تدریج با توسعه سیستم‌های حمل و نقل شاهد کاهش سرعت جابه‌جایی‌ها هستیم و سرعت جابه‌جایی به 15 کیلومتر در ساعت کاهش یافت.

به گفته وی، این وضعیت به گونه‌ای است که شرایطی را ایجاد کرد که کند کننده تحرکات بشر شد و به جای صرفه‌جویی در وقت ساعات زیادی از عمر بشر در ترافیک و راه‌بندان صرف می‌شود.

وی وابستگی روانی به خودروهای شخصی در یک قرن اخیر را از دیگر تبعات توسعه فناوری‌ موتورهای درون ساز دانست و یادآور شد: این امر موجب شد که اولویت توسعه شهری بر اساس احداث راه‌ها و بزرگراه‌ها باشد که متعاقب آن موجب تدوین تسهیلات ترابری هوشمندتر و ارائه نرم‌افزارهای مسیریاب شد.

وی کاهش امنیت جسمی و جانی را از دیگر تبعات توسعه خودروها نام برد و یادآور شد: از سال 80 تا 96 تعداد 360 هزار نفر به دلیل تصادفات جان خود را از دست دادند، این عدد به معنی این است که تعداد کشته‌شدگان در تصادفات جاده‌ای بیشتر از کشته‌شدگان در جنگ تحمیلی بوده است.

میرسلیم، آلودگی هوا و ایجاد شرایط وارونگی را از دیگر تبعات توسعه موتورهای درون سوز نام بود و گفت: 80 درصد آلودگی‌ها مربوط به خودروها است، به گونه ای که بر اساس برآوردها هزینه اجتماعی این آلودگی 11 هزار میلیارد تومان در سال 95 برآورد شده است که باید به این میزان اختلالات روانی ناشی از آلودگی هوا را لحاظ کرد.

وی کاهش منابع نفت و گاز طبیعی را از دیگر ره‌آورده‌های توسعه موتورها نام برد وافزود:‌ منابع نفت و گاز طبیعی که میلیون‌ها سال برای ایجاد آن وقت صرف شد، در کمتر از دو قرن مصرف شد و برآورد می‌شود که تا 50 سال آینده منابع طبیعی به پایان می‌رسد و بشریت از کاربردهای این سنگ‌واره‌های انرژی محروم می‌مانند.

وی با بیان اینکه بر اساس این واقعات فرضیه خدمات رسانی موتور نوعی خیانت مزمن و حاد است، ادامه داد: چاره‌چویی این مصیبت‌ها در گرو تجربه‌های فنی و مهندسی است و باید در این راستا تلاش کنیم نتایج علمی و دستاوردهای فناورانه را در حوزه‌های صنعتی به کار گیریم.

وی برگزاری این همایش را نمونه‌ای از این تلاش‌ها نام برد و اظهار کرد: در این همایش تلاش می‌شود تا فناوری‌های مربوط به احتراق  و بهبود تبدیل انرژی و کاهش آلاینده‌ها و همچنین جنبه‌های طراحی‌های نوین مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:
سهم خودروهای غیراستاندارد در آلودگی کلان شهرها بسیار بالا است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه مردم کلانشهرهای کشورمان 90 روز از سال را در هوای سمی و آلوده تنفس می‌کنند، سهم خودروهای غیراستاندارد را در بروز این معضل بسیار بالا دانست.

دکتر عیسی کلانتری روز سه‌شنبه در دهمین همایش بین‌المللی موتورهای درون سوز و نفت و هفتمین نمایشگاه بین المللی موتور تهران، با بیان اینکه حال محیط زیست کشور مناسب نیست، گفت: در حال حاضر تغییرات اقلیمی، خشکسالی و تبعات آن گریبانگیر محیط زیست کشورمان شده است.

وی افزود: بنابراین نمی توان وضعیت آینده محیط زیست کشورمان را بهتر از گذشته پیش بینی کرد.

کلانتری با بیان این که امسال حدود 13 روز دانش آموزان از رفتن به مدرسه به دلیل آلودگی بازماندند، اظهار کرد: این در حالی است که بیشتر این آلودگی ناشی از خودروهای آلاینده غیراستاندارد بوده است.

کلانتری رویکرد کشور را به تولید خودروهای برقی اعلام کرد و گفت: از حدود 50 سال گذشته خودروسازان کشورمان فعالیت خود را با تولید پیکان آغاز کردند، به طوری که آن زمان کارگران کره ای در جاده های ایران رانندگی می کردند و این سوال مطرح است که چرا با وجود مصوباتی که بوده است، به سلامت مردم توجه نشده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: 70 هزار میلیارد تومان گردش مالی است که اجازه نفس کشیدن به سایر بخش ها را نداده است.

وی اظهار امیدواری کرد که فناوری هایی که در کشور در حوزه موتور خودرو عرضه می شود، روز به روز رونق بگیرد.

وی با بیان این که محیط زیست کشور ما از چند جنبه مورد تهدید واقع شده است، گفت: در زلزله کرمانشاه 700 نفر کشته شدند اما از سوی دیگر براساس اعلام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، حدود 20 هزار نفر براثر آلودگی های ناشی از گازهای خودرو در سال جان خود را از دست داده اند.

کلانتری با اشاره به حدود 16 هزار کشته به دنبال تصادفات جاده ای در کشور، افزود: در صورتی که فشارهایی همچون آلایندگی خودروها نیز به محیط زیست وارد شود، مشکل زیست محیطی را پیچیده تر کرده است.

کلانتری در ادامه با اشاره به کیفیت سوخت های مورد استفاده در خودروها اظهار کرد: در زمستان سهم عمده ای از آلودگی کلان شهرها ناشی از خودروهای فرسوده و دیزلی است اما با گرم شدن هوا خودروهای بنزینی جای این خودروها را می کیرند.

وی یکی از سیاست های فعلی رییس جمهوری را تلاش برای کاهش آلودگی هوا خواند و گفت: این معضل به طور حتم با تعارف درست شدنی نیست.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: این در حالی است که در برابر خودروسازان و برای دفاع از مردم همواره عقب نشینی کرده ایم.

وی با ابراز خوشنودی از راه اندازی چنین همایشی و اینکه تعدادی از مهندسان و مبتکران کشور به فکر سلامت مردم افتاده اند، گفت؛ محیط زیست بسیار شکننده شده و با چنین سیستمی توان ایستادن در برابر فشارهای مخرب زیستی را ندارد.

کلانتری همچنین تصریح کرد:سازمان حفاظت محیط زیست اخیرا پیشنهادی مبنی بر جلوگیری از توسعه فضای سبز کلان شهرها با توجه به بحران کم آبی کشور ارایه کرده است.

به گزارش ایلنا، دهمین همایش بین المللی موتور های درون سوز و نفت از 24 الی 26 بهمن ماه 1396 در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار می شود.

محورهای این همایش شامل تدوین راهبرد سوخت و قوای محرکه (مطابق با سیاستهای اقتصاد مقاومتی، ملاحظات زیست محیطی، اسناد بالادستی و راهبردهای جهانی)، سوخت‌های نوین و پاک (سوخت‌های زیستی، سوخت‌های مصنوعی، افزودنی‌های جدید)، فناوری‌های نوین موتور (دورگه، کوچک‌سازی، پرخوران و بازخوران، زمان‌بندی متغیر، پاشش مستقیم بنزینی، احتراق تراکمی همگن، استرلینگ و …)، احتراق در موتورهای درونسوز و مهار آلایندگی ناشی از آن، آلایندگی موتورهای درونسوز در کلان شهرها (چالشها و راهکارها)، دینامیک سیالات موتورهای درونسوز (تنفس، تخلیه، پاشش و اختلاط سوخت)، صدا و ارتعاشات، مدیریت و تنظیم موتور، روانکاری (روغن موتورهای سنتزی، نیمه سنتزی و نانویی، نقش روغن بر عملکرد موتور)، خنک‌کاری و انتقال حرارت، تطابق موتور با خودرو، مهندسی مواد در موتور و قطعات جانبی علل خرابی و فرایندهای بهبود قطعات، طراحی و ساخت موتورهای درونسوز و قطعات آن و همچنین روش‌های آزمایشگاهی، عددی و صحه گذاری نوین است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.