به گزارش خبرنگار ایرنا؛ استفاده از ظرفیت های موجود از جمله شبکه مترو به طور قطع می تواند منجر به تسریع روند نهادینه کردن عادت های خوب از جمله فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین افراد جامعه شود.
شبکه مترو تهران با توجه به حجم بالای مسافر روزانه و جایگاهی که در عرصه حمل و نقل عمومی شهر تهران دارد، یکی از ظرفیت های قابل توجه در حوزه ارتقای فرهنگ عمومی از جمله کتاب و کتابخوانی است.
هرچند که در جامعه ما از دیرباز در خصوص اهمیت کتاب و کتابخوانی سخن ها گفته شده اما می توان گفت که این مقوله آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته و در سالهای اخیر هم با آمدن وسایل جدید ارتباطی، کتاب بیش از گذشته مهجور مانده است.
اگر قرار است گامی موثر در رابطه با ترویج فرهنگ کتابخوانی برداشته شود، باید از تمام ظرفیت ها استفاده کرد که زمان سفرهای درون شهری یکی از این موارد است.
قطعا خواندن کتاب محدود به محیط های خلوتی چون کتابخانه ها نیست و در کشورهایی که از سرانه مطالعه مطلوبی برخوردارند، کتابخوانی در مترو و اتوبوس‌ها نیز به وفور مشاهده می شود.

* راه اندازی کتابخانه در مترو تهران
مدیرمرکز ارتباطات و و اموربین الملل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با اشاره به برنامه ریزی انجام شده برای راه اندازی کتابخانه در مترو برای گسترش فرهنگ مطالعه در جامعه، گفت: هر مسافر مترو برای رسیدن به مقصد به طور متوسط 35 دقیقه در قطار حضور دارد که این زمان مناسبی برای مطالعه برای افراد محسوب می شود.
محسن محمدیان افزود: اگر در داخل ایستگاهها و واگن های مترو، مکان های مناسبی به عنوان کتابخانه با استفاده از کتاب های مناسب و سرگرم کننده ایجاد شود، به طور قطع مسافران در طول مسیر می توانند از این کتابها استفاده کرده و مطالعه کنند.
وی با بیان اینکه براساس آمارهای رسمی اعلام شده، سرانه مطالعه در ایران پایین است، اظهار کرد: شرکت مترو تهران قصد دارد با ایجاد شبکه کتابخانه ای در ایستگاهها و قطارهای مترو، اقدامی هرچند کوچک را برای گسترش فرهنگ کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه در پایتخت انجام دهد.
وی با اشاره به اینکه بیشترین وقت مسافران در داخل ایستگاهها و قطارهای مترو صرف استفاده از تلفن همراه و گشتن در فضای مجازی می شود، تصریح کرد: می توان از این فرصت مناسب برای مطالعه کتاب استفاده کنیم که هدف اصلی شرکت مترو از ایجاد کتابخانه در قطارها نیز همین اصل است.

* استفاده 3 میلیون مسافر از مترو تهران با متوسط حضور 35 دقیقه
مدیر ارتباطات و اموربین الملل شرکت بهره برداری مترو تهران گفت: اگر رقم 3 میلیون مسافر روزانه مترو را در 35 دقیقه (میانگین) حضور در قطار ضرب کنیم، زمان بسیار قابل توجهی بدست می آید که می توان زمینه مناسب برای استفاده از این زمان برای مطالعه را در شبکه مترو پایتخت فراهم کرد.

* کتابخوانی در مترو، امری رایج در کشورهای جهان
محمدیان گفت: فرهنگ کتابخوانی مسافران مترو در بسیاری از کشورهای دنیا رایج است، مثلاً در روسیه بسیاری از مسافران به ‌محض سوار شدن در واگن، کتاب می خوانند حتی اگر صندلی برای نشستن پیدا نکنند.
به گفته وی، در برخی دیگر از کشورها هم کمپین مردمی «اهدای کتاب های خوانده شده به صورت رایگان به مترو» تشکیل و فعال شده و افراد کتاب های خود را پس از مطالعه برای استفاده دیگران به شرکت مترو اهدا می کنند.
مدیر ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری مترو تهران اظهار کرد: یکی دیگر از امکاناتی که در شرکت مترو برخی از کشورهای جهان در راستای گسترش فرهنگ کتابخوانی ایجاد شده، دسترسی مسافران به کتابخانه های مجازی است.
وی افزود: در این طرح شهروندان به محض ورود به ایستگاه های مترو، می توانند توسط گوشی و یا تبلت های خود به کتابخانه های مجازی متصل شده و کتاب موردنظر خود را مطالعه کنند.
به گفته وی، این کتابخانه ههای مجازی در شبکه مترو شهرههای مکزیکو سیتی، نیویورک، فیلادلفیا، بخارست و مسکو راه اندازی و فعال شده است.
وی با اشاره به سابقه 10 ساله فعالیت های مترو در زمینه ترویج و توسعه فرهنگ کتابخوانی، اظهار کرد: درهمین ارتباط طرح اهدای کتاب رایگان در ایستگاه های مترو تهران به زودی اجرایی خواهد شد.
خبرنگار: سید جواد آل داود - انتشار: محسن فتاحی
تهرام/7243**1625
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.