حسن محمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، هدف از اجرای طرح نماد را پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی در میان دانش آموزان عنوان کرد و افزود: این طرح سال گذشته به صورت آزمایشی در 6 استان کشور اجرا شد و امسال نیز همه استان ها طرح نماد را به صورت آزمایشی در 12 مدرسه اجرا می کنند.
وی با اشاره به اجرای طرح نماد در 6 مدرسه منطقه 12 و 6 مدرسه منطقه 16 شهر تهران گفت: در راستای اجرای این طرح، در هر دوره تحصیلی 2 مدرسه، به تفکیک جنسیت و مقاطع تحصیلی ابتدایی، دوره های متوسطه اول و دوم انتخاب و کارگاه های آموزشی و توجیهی برای مدیران مدارس و مجریان طرح برگزار شد.
محمدی با بیان اینکه سامانه اجرای طرح نماد توسط قوه قضائیه آماده شده، اظهار کرد: این طرح با همکاری سازمان ها و نهادهای مختلف از جمله سازمان بهزیستی، قوه قضائیه و کمیته امداد امام خمینی(ره) اجرا می شود که در طرح نماد دانش آموزان در معرض آسیب های اجتماعی شناسایی شده و از طریق ساز و کار تعریف شده در سامانه، با ثبت اطلاعات دانش آموزان، اقدامات مراقبتی و مددکاری لازم توسط نهادهای مربوطه برای آنان انجام می شود.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش شهر تهران درباره آسیب های اجتماعی و خشونت در بین دانش آموزان گفت: تاکنون این آمار به تفکیک ارزیابی و اطلاعاتی در این زمینه ارائه نشده، با این وجود آموزش و پرورش علاوه بر شناسایی دانش آموزان آسیب دیده و در معرض آسیب، ارائه مشاوره و راهنمایی و برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی در جهت ارتقای آگاهی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی برای دانش آموزان و والدین آنان، دوره های آموزشی را برای معلمان و کادر آموزشی مدرسه در جهت ارائه راهکار و مراقبت کردن بیشتر از دانش آموزان انجام می دهد.
محمدی افزود: با توجه به بررسی های انجام شده، در مقاطع مختلف تحصیلی آسیب ها متفاوت است، براین اساس برنامه ها و آموزش های خاصی را در جهت آموزش و پیشگیری از آسیب های اجتماعی برای دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی برگزار می کنیم.

*کمبود مراقبان سلامت در مدارس
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش شهر تهران درباره کمبود مراقبان بهداشت در مدارس شهر تهران اظهار کرد: براساس سرانه ای که قانون مشخص کرده، به ازای هر 750 دانش آموز نیازمند یک مراقب سلامت هستیم اما شهر تهران با کمبود نیرو در این حوزه مواجه است.
محمدی افزود: در حال حاضر، 650 مراقب سلامت در مدارس شهر تهران فعالیت می کنند که این تعداد با نیاز یک 750 ام دانش آموزان همخوانی ندارد.

*فعالیت یکهزار و 600 معلم تربیت بدنی در تهران
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به فعالیت یکهزار و 600 معلم تربیت بدنی متخصص در شهر تهران گفت: با این وجود با کمبود حدود 400 معلم تربیت بدنی مواجه هستیم که این کمبود بیشتر در حوزه معلم تربیت بدنی مرد است و با توجه به اینکه سالانه حدود 80 نیروی تربیت بدنی، بازنشسته می شوند، تعداد نیروهای جایگزین به اندازه نیروهای خروجی نیست.
وی با اشاره به سهمیه استخدام نیروهای علاقه مند در حوزه تربیت بدنی و سلامت افزود: تاکنون موضوع تعیین سهمیه استخدامی در شورای برنامه ریزی استان مطرح نشده بلافاصله بعد از تعیین سهم استان توسط وزارت آموزش و پرورش، درباره سهمیه هریک از دروس در شورای برنامه ریزی تصمیم گیری خواهد شد.

*تامین اعتبار برای تجهیزات تربیت بدنی
محمدی درباره اعتبار اختصاص داده شده توسط وزارت آموزش و پرورش برای تامین تجهیزات ورزشی مدارس گفت: این نیاز تجهیزاتی شامل امکانات مصرفی دانش آموزان همچون توپ و تور است که در گذر زمان مستهلک می شود و این تجهیزات بیشتر از طریق بودجه مدارس تامین می شود.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش شهر تهران افزود: بخش دیگر تجهیزات ورزشی مانند میزهای تنیس روی میز و میله های دروازه برای ورزش فوتبال غیرمصرفی بوده و سرمایه ای و ماندگاری بیشتری دارد و اعتبار این تجهیزات از طریق وزارت آموزش و پرورش تامین می شود که مدارس مناطق محرومتر و کم برخوردارتر در اولویت هستند.
وی اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش با هدف برگزاری کلاس تربیت بدنی باکیفیت و مطلوب، 124بسته تجهیزات مورد نیاز درس تربیت بدنی دوره ابتدایی به ارزش 186میلیون تومان اختصاص داده که این بسته های تجهیزات بین 124 مدرسه تهران توزیع شده است.
محمدی گفت: برای تامین مابقی نیازهای مدارس نیز قرار است که دفتر تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش در چهارچوب اجرای برنامه جدید و ارزشیابی درس تربیت بدنی مدارس کشور اعتبار اختصاص دهد که امیدوارم هرچه سریعتر عملیاتی شود.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی**انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7245//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.