به گزارش خبرنگار ایرنا، فتح الله مجتبایی عصر سه شنبه در آیین اهدای هفتمین جایزه دکتر فتح الله مجتبایی در مرکز فرهنگی شهر کتاب، اظهار کرد: ما نفت داریم اما تاکنون بیش از اینکه مایه رفاه ما باشد، مایه زحمت ما بوده و تمام می شود اما آنچه که می ماند هویت ملی، فرهنگ و مفاخر تاریخی است که در دنیا مایه سرفرازی ایرانیان بوده و هست.
مجتبایی با اشاره به شناخته بودن فرهنگ، تاریخ و هویت ایران در دنیا گفت: به واسطه این شناخت و قابلیت مهربانانه فرهنگ ایرانی، اقداماتی که برخی از کشورها علیه کشورهای دیگر انجام می دهند، علیه ایران انجام نمی دهند و شوخی کردن با ایران کار آسانی نیست.
عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه هر چه در زمینه فرهنگ و تاریخ کشور تحقیق و پژوهش انجام شود، کم است، افزود: هر فردی در شناخت فرهنگ و تاریخ ایران خدمتی بکند، کار بسیار پرارجی است و تاریخ و روح ایرانی، سپاسگزارش خواهد بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری هفتمین دوره جایزه دکتر فتح الله مجتبایی اظهار کرد: در دوره اول این جایزه حدود چهار پایان نامه به دبیرخانه ارسال شد اما در دوره هفتم بیش از 30 پایان نامه به دبیرخانه جایزه دکتر فتح الله مجتبایی ارسال شده که نشان دهنده استقبال جامعه علمی و دانشجویانی است که در حوزه های تاریخ، فرهنگ و هویت ملی تحقیق و پژوهش می کنند.
مجتبایی با اشاره به ویژگی های پایان نامه های ارسالی به دبیرخانه هفتمین جایزه دکتر فتح الله مجتبایی گفت: تاکنون تحقیقات انجام شده درباره فرد، کتاب یا مقوله ای در حدود و چارچوب تاریخی ایران بوده اما موضوع ها و مسائل مطرح شده در پایان نامه های ارسالی به دبیرخانه این جایزه، فراتر از جغرافیای ایران بوده و در آنها نظریه های جهانی مطرح شده که مقدمه خوبی برای جهانی شدن تحقیقات ماست.

*ارسال 34 پایان نامه به دبیرخانه هفتمین جایزه دکتر فتح الله مجتبایی
علی اصغر محمدخانی معاون فرهنگی و بین الملل شهر کتاب و داور جایزه دکتر فتح الله مجتبایی نیز در این آیین با اشاره به ارسال 34 پایان نامه به دبیرخانه هفتمین دوره این جایزه اظهار کرد: این آمار از لحاظ کمی نسبت به سال های گذشته، افزایش قابل توجهی داشته که 22 نویسنده پایان نامه های ارسالی زنان و 11نویسنده آقایان بودند.
وی گفت: هشت پایان نامه در حوزه ادبیات معاصر و 21 پایان نامه در حوزه ادبیات کلاسیک به دبیرخانه هفتمین دوره جایزه دکتر فتح الله مجتبایی ارسال شد که بیشترین آثار در حوزه ادبیات کلاسیک مربوط به شاهنامه پژوهی بود.
محمدخانی همچنین با آسیب شناسی پایان نامه ها و رساله های دکتری در حوزه علوم انسانی گفت: متاسفانه تولید فکر، ابتکار و خلاقیت، بیان نکات نو و بدیع کمتر در این پایان نامه ها دیده می شود و این موضوعات باید مورد بررسی قرار گیرد.
تقی پورنامداریان استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و استاد راهنمای پایان نامه «نقش تقابل‌ها در ساختار، بلاغت و زیبایی‌شناسی مثنوی (با تکیه بر دفتر اول و دوم)» نوشته‌ لاله معرفت نیز در این آیین گفت: جایزه فتح الله مجتبایی، ظلمی را که بر سر انصاف در بعضی جلسه های دفاع رساله های دکتری می رود، تا حد زیادی جبران کرده و زمینه کوشش بیشتر دانشجویان را از طریق این تشویق سنجیده، فراهم کرده است.
وی افزود: متاسفانه نظام اخلاقی و اجتماعی ما در طول تاریخ و به خصوص در زمانی که دوره های دکتری بسیار گسترش یافته، به ‌گونه‌ای با ملاحظات عاطفی و داد و ستدهای دوستانه، چنان با قضاوت‌های حق‌جویانه آمیخته است که گویی حق بدون رنگ و لعاب عاطفی اصلا حق نیست و ارزش نهایی رساله را با همه عیب‌ها و ایرادها و تعارف های ضروری، سرانجام معیارهای عاطفی و داد و ستدهای دوستانه و ملاحظات ناشی از احترام به همکار و آینده نگری های محتاطانه تعیین می کند.
محمدجعفر یاحقی استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد و استاد راهنمای پایان نامه «بررسی ساختار اسطوره‌ای حماسه‌های پهلوانان خاندان سام» نوشته‌ لیلا حق‌پرست نیز به بیان توضیحاتی درباره این پایان ‌نامه پرداخت و گفت: موجی از فردوسی گرایی و فردوسی خواهی نه حتی در دانشگاه ها بلکه در سطح جامعه ایجاد شده و این احساس نیازی در جامعه است که امیدواریم تحقیقات و پژوهش های شایسته ای در این حوزه انجام شود.
مریم مشرف استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید بهشتی و استاد راهنمای پایان نامه «ریشه‌یابی اقوال صوفیه در نوبت ثالثه‌ کشف‌الاسرار میبدی» نوشته‌ بهدخت نژادحقیقی نیز در این آیین به بیان ویژگی های این پایان نامه پرداخت و انتقادهایی را از ارزش گذاری های نامناسب برای تحقیق ها و پژوهش های دانشجویان به خصوص در حوزه علوم انسانی و مقاومت در برابر حضور زنان در این حوزه و در جایگاه هیات علمی دانشگاه مطرح کرد.
همچنین در پایان این آیین برگزیدگان هفتمین جایزه دکتر فتح الله مجتبایی به بیان ویژگی های آثار پژوهشی خود پرداختند.
به گزارش ایرنا، آیین اهدای هفتمین جایزه دکتر فتح الله مجتبایی به بهترین پایان نامه دوره دکتری در رشته های زبان و ادبیات فارسی و ادیان و عرفان در سال 95 عصر سه شنبه با حضور فتح الله مجتبایی، ضیاء موحد، علی اصغر محمدخانی، تقی پورنامداریان، محمدجعفر یاحقی، مریم مشرف و جمعی از اساتید زبان و ادبیات فارسی، فلسفه و عرفان در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد.
در این آیین رساله‌های «نقش تقابل‌ها در ساختار، بلاغت و زیبایی‌شناسی مثنوی (با تکیه بر دفتر اول و دوم)» نوشته‌ لاله معرفت به راهنمایی تقی پورنامداریان از دانشگاه خوارزمی و «بررسی ساختار اسطوره‌ای حماسه‌های پهلوانان خاندان سام» نوشته‌ لیلا حق‌پرست به راهنمایی محمدجعفر یاحقی از دانشگاه فردوسی مشهد برگزیده شدند.
همچنین از رساله‌ «ریشه‌یابی اقوال صوفیه در نوبت ثالثه‌ کشف‌الاسرار میبدی» نوشته‌ بهدخت نژادحقیقی به راهنمایی مریم مشرف از دانشگاه شهیدبهشتی تقدیر شد.
جایزه‌ دکتر فتح‌الله مجتبایی هر ساله در دی ماه به بهترین پایان‌نامه‌ دوره‌ دکتری در زمینه‌های «ادیان و عرفان» و «زبان و ادبیات فارسی» با هدف ارتقای علمی و تشویق دانشجویان دوره‌ دکتری در این رشته‌ها اهدا می‌شود.
ارزیابی کیفی رساله‌های دانشجویان مقطع دکتری، شناسایی آسیب‌ها در این حوزه، کمک به رفع آنها و ایجاد بستری مناسب برای ارتقای سطح کیفی رساله‌ها از دیگر اهداف این جایزه‌ است.
دکتر فتح‌الله مجتبایی، نویسنده، مترجم و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و دایره‌المعارف بزرگ اسلامی است، وی دی ماه 1389 در مراسم بزرگداشت خود در مرکز فرهنگی شهر کتاب، پیشنهاد برگزاری جایزه‌ای را در حوزه‌ فرهنگ و ادب ایران داد که از سال 1390 به همت موسسه شهر کتاب جایزه ای با نام این استاد و پژوهشگر در حوزه زبان و ادبیات فارسی و ادیان و عرفان اختصاص داده شد.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار:معصومه جوان معبودی - انتشار: محسن فتاحی
تهرام/7245**1625
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.