در این مطلب آمده است :متولیان فرهنگی ایران در چهارمین شب جشنواره سی و سومین موسیقی فجر به استقبال موسیقی نواحی رفتند.
موسیقی که نماد هویت فرهنگ و هنر ایران است و از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم و ایجاد یک بسترحمایتی از این هنرمندان، بار دیگر بارقه‌هایی از امید و انگیزه در این ژانر از موسیقی ایجاد شد.
فرزاد طالبی مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که از همان ابتدای کار نگاه ویژه‌ای به موسیقی نواحی داشته آن را یک موسیقی مورد دفاع و ارزشی می‌داند.
او با برپایی جشنواره‌های متعدد و دعوت از هنرمندان سعی براین داشت هنرمندان موسیقی نواحی را که سال‌ها خانه نشین بودند روی صحنه آورد.

موسیقی نواحی هویت ملت ایران است
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی در مورد موسیقی نواحی می‌گوید: اهمیت موسیقی نواحی آنقدر است که می‌توان هویت یک ملت را از دریچه این گونه موسیقایی دید.
وزیر ارشاد که شامگاه شنبه(23 دی ماه) به تماشای اجرای گروه موسیقی سورنای لرستان در مجموعه فرهنگی برج آزادی نشسته بود به ایرنا گفت: موسیقی نواحی ایران مانند اقلیم جغرافیایی کشورمان متنوع است و همان‌طور که در اقلیم کشور تنوع بسیاری وجود دارد موسیقی نواحی نیز تنوع ایران را با همه هویت متکثرش نشان می‌دهد.
او افزود: همان‌طور که زبان، خط و پاره‌ای چیزهای دیگر نمایانگر اجزای هویتی یک ملت هستند، موسیقی ایرانی نیز با تنوع اقلیمی توانسته بخوبی هویت ملت ایران را نشان دهد.
در این کنسرت که با حضور میهمانان ویژه‌ای از جمله سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیدمحمدمجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت ارشاد، فرزاد طالبی رئیس دفتر موسیقی و علی‌اکبر صفی‌پور، مدیرعامل بنیاد رودکی برگزار شد، گروه موسیقی «سورنای لرستان» با هنرنمایی احسان عبدی‌پور و محمد رحیم باجلاوند رپرتواری از قطعات شاد و محزون موسیقی غنی لری را روی صحنه بردند.

تلفیق موسیقی‌ها اصالت را از دست می‌دهد
اما بخش دیگرجشنواره موسیقی فجر به تالار وحدت اختصاص داشت که در سانس نخست اِرکان اُگُر و اسماعیل حَکی دمیرچی‌اُغلو (از کشور ترکیه) با دو نوازی باغلاما و دیوان قطعاتی از رپرتوار موسیقی فولکلور سرزمینشان را به اجرا درآوردند. اجرایی که مورد استقبال بسیاری از مخاطبان قرار گرفت.
اِرکان اُگُرکه برای نخستین بار در جشنواره موسیقی فجر حضور یافته در این باره به «ایران» می‌گوید: بسیار علاقه‌مند بودم یک روز به ایران بیایم و با موسیقی این سرزمین آشنا شوم و از اینکه به این جشنواره دعوت شده‌ام بسیار استقبال می‌کنم. البته تا به امروز آشنایی با هنرمندان ایرانی نداشته‌ام.
او بیان داشت: موسیقی مقامی و دستگاهی ایران مرا به خود جذب می‌کند و من مخاطب این موسیقی هستم، بویژه شیوه آوازی و لحن بیانی که در این موسیقی وجود دارد بسیارلذتبخش بوده است.
ارکان در مورد موسیقی تلفیقی ایران و ترکیه که به نوعی نشانگر تعامل فرهنگی کشورها است، افزود: پیش از این آقای اردال ارزنجان تجربه همکاری با هنرمندان ایرانی را داشته‌اند و اگر چنین امکانی برای من فراهم شود استقبال خواهم کرد. البته به اعتقاد من موسیقی هر جغرافیا، شیوه اجرایی اصیل و سنتی خود را حفظ کرده است و اگر با یک موسیقی دیگر تلفیق شود آن اصالت را از دست می‌دهد بنابراین تلفیق این موسیقی‌ها باید در چارچوب‌های اصیل هر موسیقی انجام شود. البته انسان‌ها و فرهنگ‌ها یکی هستند و نمی‌توانیم آنها را از هم جدا کنیم.
سانس دوم تالار وحدت با اجرای گروه موسیقی رستاک همراه بود. این اجرا در حالی به صحنه رفت که رپرتوار اجرایی این گروه متشکل از آثار تکراری کنسرت‌های قبلی بود و حرف تازه‌ای برای گفتن نداشت.
سیدفرزاد مرادی یکی از خوانندگان و نوازندگان گروه «رستاک» در مورد اجرای این قطعات گفت: ما همیشه وقتی در جشنواره‌ها حضور پیدا می‌کنیم با چالش جدیدی رو به رو می‌شویم، زیرا عده‌ای دوست دارند ما کارهای قدیمی‌مان را اجرا کنیم و عده‌ای نیز دوست دارند که گروه، قطعات جدیدی را اجرا کنند.
به هر حال تصمیم گرفتیم با تلفیقی از این دو نگاه قطعاتی را به شما تقدیم کنیم، در این کنسرت گروه موسیقی «رستاک» به سرپرستی سیامک سپهری قطعاتی از آلبوم‌های «رنگواره‌های کهن»، «همه اقوام من»، «سرنای نوروز» و «میان خورشیدهای همیشه» را برای مخاطبان اجرا کرد.
سالن رودکی نیز میزبان گروه آوازی تهران با سرپرستی میلاد عمرانلو بود. اجرایی که با استقبال بسیار خوب مخاطبان روبه رو بود.

حذف بخش رقابتی جشنواره موسیقی فجر اشتباه بود
گروه آوازی تهران (وکاپلا) دراین کنسرت، قطعاتی از موتسارت، خاچاتوریان، باخ، ممدوف، ولاسکوز، بلتران روز، آبز، بلیستاین، کاف من، مک کارتی، آبا و همچنین شهرام توکلی، حسین علیزاده، بهزاد عبدی و پرویز مشکاتیان را نواخت.
میلاد عمرانلو که از سال 80 در جشنواره موسیقی فجر شرکت داشته معتقد است جشنواره باید به حالت رقابتی بودن خود برگردد.
او به «ایران» می‌گوید آن دوران که جشنواره موسیقی فجر به‌صورت رقابتی برگزارمی شد من جزو هیأت داوران بخش آوازجمعی بودم و بر این نظرم حذف بخش رقابتی بویژه در شاخه آواز جمعی آسیب‌های جبران‌ناپذیری به این بخش زده است.
عمرانلو افزود: تنها دلخوشی اکثریت گروه‌های آوازی بویژه در شهرستان‌ها رقابت درجشنواره بود. آنها با تمرین‌های بسیار و برگزاری ورک شاپ‌ها تلاش کردند به بهترین شکل در جشنواره حضور داشته باشند و این شانس سالی یک بار تجربه در جشنواره و دیده شدن در تهران را امتحان کنند.
عمرانلو گفت: حذف بخش رقابتی جشنواره موسیقی فجر یک اشتباه بود وآن زمان هم در این باره به متولیان جشنواره تأکید کردم. بسیاری از گروه‌های موسیقی شهرستانی دیگر انگیزه برای ادامه کار ندارند.
به هرحال در شهرستان‌ها فرصت چنین اجراهایی وجود ندارد و شاید کسی با این گروه‌ها آشنایی نداشته باشد.
عمرانلو در مورد جایگاه جشنواره موسیقی فجر در دنیا افزود: زمانی جشنواره موسیقی فجرشناخته می‌شود که در خارج از ایران متقاضی داشته باشد، در واقع باید نسبت گروه‌های موسیقی بخش بین‌الملل و گروه‌های موسیقی داخلی یک تناسب متفاوت تری داشته باشند. یعنی آنقدر متقاضی باشد که حتی تقاضای شرکت در جشنواره را داشته باشند،اما واقعیت این است که ما هنوز نتوانسته‌ایم به جایگاه بین‌المللی در جهان دست یابیم و شاید بهتر باشد در بخش موسیقی بین‌الملل نگاه تازه‌ای شکل بگیرد.
دربخش دیگر جشنواره سی وسوم موسیقی فجر و در سانس دوم سالن رودکی گروه موسیقی «سرشک» به سرپرستی یحیی علوی و خوانندگی مهدی سالاری نسب اختصاص داشت.
این کنسرت در دو بخش روی صحنه رفت که در بخش نخست بداهه‌نوازی بر اساس موسیقی مقامی خراسان توسط یحیی علوی، صمد برقی و یوحنا علوی اجرا شد و بخش دوم شامل قطعات آزادی، سپیده، عاشقان (محمدرضا لطفی)، ایرانی و چند مضراب پنج گاه (پرویز مشکاتیان) روی صحنه رفت.

موسیقی ایران عوام زده شده است
مهدی سالاری جشنواره موسیقی فجر را تنها جشنواره‌ای می‌داند که به لحاظ هنری و سطح کیفی قابل ارتقا است.
او در گفت‌و‌گو با «ایران» افزود: حضور گروه‌های خوب و سرشناس در جدول جشنواره نشان دهنده اتفاقات خوب جشنواره است و اگر به همین منوال پیش برویم تا چند سال آینده تبدیل به یک جشنواره جدی در دنیا خواهیم شد.
سالاری گفت: خارج شدن جشنواره موسیقی فجر از قالب رقابتی بودن سبب شده گردانندگان و برگزار‌کنندگان انتخاب‌های دقیق‌تر و هوشمنداته تری داشته باشند آن هم در شرایطی که به اعتقاد من موسیقی ایران عوام زده شده است.
اجراهای دیگر شنبه شب و چهارمین روز جشنواره سی و سوم به مخام چلر از ترکمن، گروه موسیقی «نفس» به سرپرستی خومه کومته از اسپانیا، ارکستربادی تهران به رهبری جاوید مجلسی و محمد علیزاده اختصاص داشت.
روزنامه ایران
تهرام/1735
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.